View Single Post
  #218  
Vechi 07.09.2007, 01:40:15
urzicuta urzicuta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.07.2007
Mesaje: 858
Implicit

M-am documentat si revin cu lamuriri suplimentare dar nu finale.:
:)1.La Sinodul I ecumenic Sf.Parinti au hotarat in legatura cu serbarea Sf.Pasti urmatoarele :
-praznuirea se face numai duminica
-acesta va fi prima duminica dupa intaia luna plina,urmatoare echinoctiului de primavara,caci aceasta a fost conjunctura astrala cand a avut loc Invierea Domnului
-daca s-ar suprapune cu Pastele evreilor,se muta in urmatoarea duminica
Se pune problema ce are prioritate in stabilirea datei Pastelui,calendarul sau conjunctura astrala?Intrucat calendarul este o CONVENTIE umana subiectiva pentru masurarea timpului(diferite popoare au imaginat calendare diferite,cu precizii diferite),iar conjunctura astrala indica in mod obiectiv scurgerea timpului,toti vom inclina sa dam intiietate intre hotararile Sfintilor Parinti cu privire la stabilirea datei praznuirii Invierii domnului conjuncturii astrale si nu faptului ca in vremea aceea,conform calendarului in uz,ecinoctiul de primavara era pe 21 martie.
Pornind de la aceasta premiza este usor de demonstrat ca sarbatoresc Sfintele Pasti la o data corecta din acest punct de vedere cei care au trecut la noul calendar gregorian,care adaugand 13 zile corecteaza abaterea amintita si aduc echinoctiul de primavara tot la 21 martie.Sigur ca se poate pastra calendarul vechi,urmarind permanent momentul echinoctiului de primavara.Pe termen lung printr-o regresie continua s-ar fi ajuns sa se sarbatoreasca Sfintele pasti iarna si Craciunul vara,ceea ce ar fi adus unele complicatii,care puteau fi insa neglijate.
Ca sa ramana adevarata si mentiunea Sfintilor parinti de la primul Sinod Ecumenic ca echinoctiul de primavara este la 21 martie,s-a preferat corectarea calendarului iulian.Motivatia este pioasa si nu li se poate reprosa nimic celor care au facut schimbarea,chiardaca se putea si fara aceasta modificare.Astfel ,la data introducerii lui,si numai atunci,se suprima sarbatorirea sfintilor din cele 13 zile adaugate(la noi intre 1 oct. si 14 oct) dupa care totul reintra in normal pana la o noua corectare,ceruta peste ani de o reacumulare a unei diferente importante intre calendar so momentul solar.
EXISTA DECI NUMAI DOUA SOLUTII CORECTE;
-sau glisarea echinoctiului de-a lungul anului calendaristic,implicit a Sf.Pasti(si a celorlalte sarbatori din an)fara nici o alta modificare liturgica
-sau corectarea calendarului pentru pastrarea echinoctiului la data fixa,cu suprimarea unor zile liturgice la cateva sute de ani odata,cand se face corectura calendarului(un calendar imbunatatit propus de Biserica Ortodoxa face necesara aceasta interventie si mai rar,la mii de ani)
Solutia de a pastra si calendarul vechi necorectat(in fond o conventie care nu ARE NIMIC SACRU IN EA)si echinoctiul de primavara la 21 martie,fara a mai fi atunci,arata o neintelegere a fenomenului si este cea mai gresita,daca se cinsidera ca importanta pentru praznuirea Invierii este conjunctura astrala din momentul biblic al Invierii Mantuitorului,data si de Sf.parinti ca regula de fixare a Sfintelor pasti(caci in calendarulevreiesc de atunci nu era 21 martie,ci 14 Nisan,de aceea Sfintii parinti nu au mentionat ca regula nici o data calendaristica).
Nu toate Bisericile tarilor ortodoxe au putut face corectarea calewndarului vechi,chiar daca statele lor au modificat calendarul oficial in viata laica.Sfintele Sinoade ale acestor Biserici au inteles,evident nevoia schimbarii,dar au considerat ca popoarele lor nu vor intelege se nefiind de acord cu aschimbarea se va face tulburare in Biserica(Rusia mai cunoscuse in trecut mari framantari de acest gen,pana la schisma,cu pilejul corectarii cartilor de cult,desi era la fel de necesara corectarwea unor greseli)si ca urmqare au cerut termen de amanare a aplicarii corectiei calendaristice(Rusia,Serbia).Timpul a intarit insa opozitia,facand mai grea schimbarea acum,cand li s-a inradacinat ideea ca numai ei sunt pastratori ai adevarului.