View Single Post
  #105  
Vechi 20.12.2011, 15:32:52
OmuBun
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Păcatul lui David și consecințele acestuia – 11:1-12:31 –
=================3=================


Sunt foarte interesante ultimele cuvinte din cap. 11: „Fapta lui David nu a plăcut Domnului.”
Era evident că nu plăcuse Domnului, dar totuși, autorul insistă pe acest aspect. Este prima dată când autorul face un comentariu negativ la adresa lui David. Putem înțelege că faptele sale dinainte au plăcut Domnului, sau că, dacă unele au fost greșite, nu au fost atât de grave.
În cap. 12, autorul ne prezintă confruntarea și pocăința lui David, dar Domnului. Domnul dorește să-l ierte pe David și ia inițiativa nu să-l omoare, ci să-l cheme la pocăință. Ce mare este harul lui Dumnezeu! După tot ce a primit David de la Domnul, fapta sa era impardonabilă și vrednică de moarte, cu toate acestea, prima inițiativă a Domnului nu este nimicirea lui David, ci chemarea sa la pocăință. Într-adevăr, îndurările Domnului sunt fără margini! Natan este vasul prin care Domnul îl cheamă pe David la pocăință. Nu era ușor să confrunți un rege. Acesta se putea mânia și te putea omorî într-o clipită. Nu a fost ușor pentru Natan să facă acest lucru, însă acesta a dat dovadă de curaj și încredere în Dumnezeu. El a dovedit și multă înțelepciune. Inspirat de Domnul și-a ales cuvintele cu grijă și a folosit o metodă foarte eficientă de confruntare. El i-a spus lui David povestea unui om bogat care a nedreptățit un om sărac. Nu este la întâmplare faptul că povestea era despre o mielușea. David fusese păstor și cunoștea foarte bine atașamentul față de un miel. David nu știa că povestea i se adresează lui. Natan este foarte inspirat, el știa că omul în general vede mai bine păcatele din viața altora decât din viața lui. Și mai știa că unii oamenii își recunosc foarte ușor propriile păcate în ceilalți, însă nu le recunosc la ei înșiși. David condamnă păcatul omului bogat. Dar Natan îi spune: „Omul acela ești tu!”. David reacționează față de omul bogat: se mânie, afirmă că ce a făcut el este vrednic de moarte, oferă posibilitatea iertării și salvării vieții lui, dar aplică pedeapsa Legii: „să dea patru mielușele înapoi!”. Reacția dreaptă a lui David ca judecător îl ajută să înțeleagă reacția Marelui Judecător și legitimitatea ei, în ceea ce privește păcatul lui David față de Urie. David înțelege cât de mult s-a mâniat Dumnezeu, că el este vrednic de moarte, că i se oferă iertarea, dar că vor rămâne pedepse și consecințe extrem de dureroase. Și într-adevăr, tocmai acesta este mesajul Domnului prin gura lui Natan.
Dincolo de înțelepciunea cu care Domnul l-a inspirat pe Natan, ceea ce mă uimește este că a fost nevoie de o asemenea strategie pentru trezirea lui David. Oare nu era evident că David păcătuise? De ce mai era necesară o asemenea demonstrație și abordare? Și mai menționăm că trecuseră peste 9 luni de la comiterea adulterului cu Bat-Șeba, căci din mesajul lui Natan aflăm că în cap. 12 Bat-Șeba deja născuse: „copilul care ți s-a născut va muri.” Ce făcuse David 9 luni de zile? Mă îngrozesc când mă gândesc la efectul de împietrire al păcatului. Iată că cel care avea o inimă după inima lui Dumnezeu nu își pune problema pocăinței timp de 9 luni de zile chiar dacă era vorba despre adulter și crimă. Și după 9 luni de zile este nevoie să vină Natan și să îi facă o demonstrație foarte inteligentă pentru a-l convinge de păcatul său împotriva lui Dumnezeu. După ce păcătuiești numai ești același om. Păcatul îți fură lumina, îți atacă luciditatea spirituală, îți întunecă discernământul. Efectele și consecințele păcatului se regăsesc în primul rând în personalitatea celui care l-a comis. Domnul este foarte întristat și mâniat de păcatul lui David. El îi aduce aminte cât de mult l-a înălțat și cât de mult ia oferit. David nu doar că îl avea pe Domnul, dar avea de toate: succes, soții, copii, lucrare, prestigiu.
Și cu toate acestea a dorit ceva mai mult, chiar dacă acest „mai mult” intra în contradicție cu
poruncile divine. Și Domnul subliniază atât de frumos: „Și dacă ar fi fost puțin atât, aș mai fi
adăugat. Pentru ce dar ai disprețuit cuvântul Domnului?” Gravitatea păcatului a fost judecată în raport cu cât îi fusese dat de Domnul. David primise enorm. Dacă era un om care nu a reușit să se căsătorească, care ar fi fost sărac și fără perspective și care de-abia a început să umble cu Dumnezeu, ar fi fost vinovat dacă ar fi comis adulter, dar totuși mai puțin vinovat decât David. Ispita și presiunea ar fi fost mult mai mare pentru acesta. Dar David nu doar că Îl cunoștea pe Domnul de atâția ani, dar avea și binecuvântări pământești din belșug. Cu toate acestea, a cedat ispitei. David era vrednic de moarte și Legea prevedea atât pentru adulter, cât și pentru crimă pedeapsa capitală. Cu toate acestea, Domnul îi oferă iertarea sa. Iată cât de mare era harul lui Dumnezeu. Înțelegem că, din pricina efectului de împietrire al păcatului, pedeapsa pentru adulter, crimă, idolatrie etc, era pedeapsa capitală. Cei mai mulți deci care aveau să comită aceste păcate nu aveau să își mai pună problema unei pocăințe autentice. Totuși, pentru cei disponibili pocăinței, Domnul era gata să le ierte și aceste păcate. Pocăința lui David este descrisă în tulburătorul Psalm 51 scris „când a venit la el proorocul Natan, după ce intrase David la Bat-Șeba.” Comentariul de la începutul psalmului ne ajută să înțelegem că pocăința lui David a avut loc după confruntarea cu Natan. Iată ce important este rolul unui prooroc care confruntă. De multe ori minimalizăm importanța acestui rol: de ce este nevoie de confruntare? Își poate da seama și singur? Sau Natan se putea gândi: dacă nu s-a pocăit atâta vreme, ce rost are să-l mai confrunt acum? Sigur nu va primi mustrarea mea. Dar iată că David a primit mustrarea lui Natan și a primit harul pocăinței.
Dacă facem o comparație între păcatul lui David și cel care a adus la lepădarea lui Saul, ne dăm seama că nu putem afirma că păcatul lui David a fost mai puțin grav. Ba mai mult, parcă ni se pare că este mult mai grav. Cu toate acestea, Domnul nu îl leapădă pe David ca împărat și David își și reface relația cu Domnul. De ce Domnul nu l-a lepădat și pe David din funcția de împărat? Nu știm exact, dar Domnul se uită la inima din spatele unei alegeri și se uită și la alegerile viitoare a celui ce a comis păcatul. Se pare că hotărârea de a renunța la Domnul a fost mult mai profundă în cazul lui Saul și acesta a evitat pocăința până la sfârșitul vieții. David a căzut în păcat, dar a primit mustrarea și Domnul i-a dat nu doar harul de a reintra în relație cu El, dar i-a dat și șansa păstrării tronului. Atunci când Domnul pedepsește pe cineva, se uită nu doar la fapta vizibilă, ci și la inima celui ce a comis păcatul, la profunzimea deciziei de a întoarce spatele lui Dumnezeu și la disponibilitatea viitoare a celui în cauză de a se pocăi. După ce vedem cum Domnul îl iartă pe David și nici nu îl îndepărtează de la tron, ne punem
întrebarea: atunci să păcătuim ca să se înmulțească harul? Dacă Domnul iartă într-o secundă și
adulterul, și crima, atunci măcar la fel de repede va ierta și alte păcate. Deci e simplu: păcătuiesc și apoi îmi cer iertare. Toate bune și frumoase, da mesajul lui Dumnezeu pentru David include doar vestea iertării. Domnul îi vestește și consecințele păcatului său: „Acum niciodată nu se va depărta sabia din casa ta, pentru că M-ai disprețuit și pentru că ai luat de nevastă pe nevasta lui Urie Hetitul. Așa vorbește Domnul: „Iată, din casa ta voi ridica nenorocirea împotriva ta, și voi lua sub ochii tăi pe nevestele tale și le voi da altuia care se va culca cu ele în fața soarelui acestuia. Căci ai lucrat pe ascuns; Eu însă voi face lucrul acesta împotriva întregului soare și întregului Israel.”

Deși David este iertat, iertarea nu anulează toate consecințele dureroase ale păcatului. După ce
citim Psalmul 51 (50) suntem profund mișcați de sinceritatea lui David și de dimensiunea pocăinței lui. Domnul îi răspunde și îl iartă, dar cu demnitate și verticalitate aduce toate consecințele dureroase pe care i le vestise mai dinainte. Și în următoarele 8 capitole autorul nu face altceva decât să ne descrie cum s-au împlinit nenorocirile pe care i le vestise Domnul lui David.
Păcatul aduce consecințe. Este o lege implacabilă. Ea izvorăște din însăși dreptatea și
demnitatea lui Dumnezeu. Iertarea nu anulează decât o parte din consecințele unui păcat. În cele ce urmează vom analiza consecințele păcatului lui David și ne vom îngrozi de durerile cu care s-a confruntat sufletul lui David. Consecințele păcatului lui le vom descoperi mai întâi în el, apoi în familia lui și apoi în împărăția, și nu în cele din urmă la neamurile dimprejur. David a păcătuit în ascuns, și a făcut tot ce a putut să își ascundă păcatul. Dar iată că acel păcat făcut în ascuns a generat consecințe dezastroase până la marginile pământului. Suntem legați unii de lații mai mult decât ne închipuim noi. David avea și o poziție specială, de Uns al Domnului. Cu cât rolul nostru e mai reprezentativ în lucrarea lui Dumnezeu, cu atât mai grave consecințe are păcatul nostru asupra celor din jurul nostru.
Vom analiza cu atenție aceste capitole evidențiind diferitele consecințe ale păcatului lui David.
# Prima consecință a păcatului lui a fost că a adus și mai multe păcate. Un păcat nu ne vizitează niciodată singur.
# A doua consecință a fost împietrirea inimii lui David.
# A treia consecință a fost moartea copilului. Domnul i-a spus: „Domnul îți iartă păcatul, nu vei muri. Dar, pentru că ai făcut pe vrăjmașii Domnului să-L hulească, săvârșind fapta aceasta, fiul care ți s-a născut va muri.”
Reply With Quote