View Single Post
  #902  
Vechi 29.12.2011, 00:31:26
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Medicina contemporană și vindecările ei 91

Vom arăta acum modul de abordare al unui Preot ortodox care, aplicând legea cea duhovnicească a dragostei spusă de Fericitul Augustin: "să urâm păcatul iar nu pe păcătos" arată multă înțelegere și compătimire lui Calvin ca om, încercând să-l disculpe. Cine însă este cu luare aminte va vedea că gravitatea faptelor lui este cu mult mai mare decât dacă el ar fi făcut cu mâna și dorința lucrurile cele spuse mai sus. El a pus la punct teologia fanatismului protestant care a dezlegat, prin idei demonice, crima sub masca iubirii lui Hristos. Din această cauză el este vinovat de toate crimele celor care, convinși de argumentele lui sau doar avându-le ca pretext pentru patimile lor nestăpânite, au prigonit, asuprit, torturat, ucis în numele lui Hristos. Unul din motivele pentru care va avea loc Judecata de Apoi la Sfârșitul Lumii este pentru a vedea consecințele totale ale faptelor și învățăturilor noastre care s-au perpetuat în cei ce le-au preluat.
Revista Teologică
http://www.revistateologica.ro/artic...3559#_ftnref37

REVISTA TEOLOGICĂ 4 / 2008
Cum citam: Pr. Dr. Adrian Carebia, "Conflictul dintre Jean Calvin și Michael Servetus", Revista Teologica, nr.4/2008, p.177-194

Rezumat >> Articol intreg >> PDF >> Despre autor
Navigheaza la sfarsit

Conflictul dintre Jean Calvin și Michael Servetus
Pr. Dr. Adrian CAREBIA
Jean Calvin a făcut parte din a doua generație de reformatori, fiind considerat cel mai important reformator din afara Germaniei, una din figurile dominante din cadrul Bisericii. A fost numit teologul teologilor care a completat și îmbunătățit învățătura despre Sfânta Treime. Cu privire la teologia sa, majoritatea teologilor spun că în centru ei ar sta predestinația. Alții spun că accentul ar cădea pe iertarea păcatelor. Unii critici afirmă chiar că teologia sa nu ar avea nici o profunzime. Cu toate acestea urmărind șirul activității sale predicatoriale ne dăm seama că accentul pus de el în cea mai mare parte a vieții a fost acela de reformare a comunității din Geneva. În cea de-a doua perioadă petrecută aici (1541-1564), el va fi implicat însă și într-o serie de controverse teologice la care a reacționat prompt, scriind un număr de tratate polemice care i-au permis să precizeze și să definitiveze sensul învățăturii protestante contestate atât de romano catolici, cât și de protestanți, precum și de umaniști. Prezentăm în continuare cel mai celebru conflict avut aici, cu umanistul antitrinitar Michael Servetus (1511–1553), care l-a marcat profund până la sfârșitul vieții. Acest conflict, încheiat cu arderea pe rug a lui Servetus a contribuit enorm la discreditarea lui Calvin în epoca modernă ca un adept al persecuției și intoleranței. Calvin a fost stigmatizat ca un „inchizitor” protestant și ca un „papă” genevez, adversar al libertății de conștiință și al intoleranței medievale[1]. Geniul lui Michael Servetus a fost probabil cel mai bine descris de către teologul german Adolf von Harnack care referindu-se la personalitatea sa remarca faptul că: ,,reprezentantul celei mai remarcabile uniuni a celor două tendințe –misticismul speculativ și raționalismul rece – a fost Michael Servetus, gânditorul spaniol care se evidențiază și prin pietatea sa profundă. El a descoperit fuziunea a ceea ce era mai bun în dezvoltarea secolului al XVI-lea pe lângă reforma evanghelică. Servetus s-a distins în mod egal și prin faptul că era un erudit căruia îi plăcea să experimenteze dar și un ganditor crtitic sau un filosof speculativ fiind totuși și un reformator creștin în cel mai bun sens al cuvantului”[2].
Miguel Serveto, latinizat Michael Servetus se născuse în Spania, mai exact în Villanueva din Aragon (de aici și supranumele său Villanovanus), în 1511 fiind așadar cu doi ani mai tânăr decât Calvin, marele său adversar. A studiat în Spania la universitatea din Saragosa după care a fost trimis de tatăl său la Touluse, unde a studiat pentru doi sau trei ani dreptul. Aici a luat cunoștință cu ideile luterane, iar Scriptura a devenit de acum înainte călăuza sa fundamentală[3]. După terminarea studiilor, dovedind o remarcabil precocitate intelectuală, Servetus a intrat în serviciul franciscanului Juan Quintana, duhovnicul împăratului Carol Quintul, împreună cu care a asistat se pare la încoronarea acestuia de către papa Clement al VII lea la Bologna în 1529 și apoi la faimoasa dietă de Augsburg din 1530. În toamna lui 1530 a fost însă eliberat de către Quintana din acest serviciu, probabil pentru suspiciuni de erezie. Servetus n a fost niciodată protestant, fie luteran, fie calvin, ci un spirit independent și anarhic în conflict cu orice fel de „ortodoxie”[4]. Formal el a rămas în Biserica Romano Catolică, conformându-se în exterior fără nici un scrupul riturilor ei. Dar și a descoperit vocația independentă de „reformator al reformei” încă de pe când avea doar 20 de ani. Din Germania, Servetus a plecat în Elveția rămânând o vreme la Basel, unde și a exprimat deja opiniile sale heterodoxe despre Treime și despre divinitatea lui Hristos. L a bombardat cu scrisori și întrevederi pe Oecolampadius sperând să l convertească. Acesta a povestit îngrozit prietenilor săi Bucer, Zwingli și Bullinger, aflați la Basel în octombrie 1530 despre „tânărul spaniol arian” certăreț și orgolios care nega Trinitatea divină și divinitatea eternă a lui Iisus Hristos[5]. Zwingli l a sfătuit să l convertească sau, dacă nu, să facă tot ce i stă în putință să împiedice răspândirea unor blasfemii atât de cumplite. Zwingli însă avea să moară peste un an fără să vadă cartea în care Servetus își exprima cu temeritate opiniile sale heterodoxe. Spaniolul a crezut că îl va putea liniști pe Oecolampadius printr o mărturisire de credință generală, dar acesta l a somat să L mărturisească pe Fiul lui Dumnezeu coegal și coetern cu Tatăl, altfel nu l va recunoaște drept creștin[6]. În loc să retracteze tânărul spaniol a aranjat cu un editor publicarea manifestului său teologic. Acesta a apărut la Hagenau în Alsacia în iulie 1531, sub numele autorului său, cu titlul „Despre erorile Treimii în șapte cărți”[7]. Cartea era un remarcabil manifest — dată fiind vârsta tânără a autorului ei (care avea doar 20 de ani) — care contesta deschis dogmele tradiționale ale trinității și întrupării. În prima carte el pleca de la Iisus din Nazaret ca personaj istoric și încerca să dovedească mai întâi că acest om e Iisus Hristos, apoi că e Fiul lui Dumnezeu și apoi că Acesta este Dumnezeu. Servetus pleca de la umanitate și nu de la Logosul divin, anticipând hristologiile umaniste unitariene și liberale moderne, dar nu într un sens raționalist, întrucât afirma o locuire specială a lui Dumnezeu în Hristos și o divinizare a lui Hristos după înălțarea Sa la cer. Respingea însă identitatea Logosului divin cu Fiul lui Dumnezeu și teoria comunicării însușirilor. În cartea a doua trata despre Logosul divin, despre Hristos și Duhul lui Dumnezeu, explicând în principal prologul Evangheliei a patra. Pentru Servetus, Logosul nu este o entitate metafizică, ci un oracol, e glasul lui Dumnezeu și lumina lumii; e o dispoziție sau modalitate a lui Dumnezeu. Înainte de Întrupare, Logosul era Dumnezeu Însuși în actul vorbirii sau revelației Sale, iar după Întrupare Logosul e Iisus Hristos Care ni l face cunoscut pe Dumnezeu. Tot ceea ce Dumnezeu a făcut mai înainte prin Logosul Său, Hristos face în trup, fiindcă Lui i a dat Dumnezeu împărăția și puterea de a mântui și recapitula în El toate[8]. Cartea a treia expune relația dintre Hristos și Logosul divin, iar cartea a patra discută dispozițiile sau manifestările divine în care Dumnezeu apare ca Fiu și ca Duh. Tatăl e prezentat când drept însăși Divinitatea, când ca o simplă dispoziției sau modalitate a acesteia. Hristologia ortodoxă a două naturi unite într-o singură persoană e respinsă explicit, întrucât Dumnezeu n are o natură, iar o persoană nu este o realitate compusă, ci o unitate. Cartea a cincea e o speculație despre numele ebraice ale lui Dumnezeu. Cartea a șasea arată că Hristos e singurul izvor al adevăratei cunoașteri a lui Dumnezeu. Incomprehensibil în El Însuși, Dumnezeu se descoperă pe Sine în Fiul Său, iar cine-L vede pe Fiul vede pe Tatăl Său. Cartea a șaptea răspunde obiecțiilor posibile și atacă din nou dogma Trinității pe care o respinge ca introdusă în Biserică odată cu stăpânirea papei (aluzie probabil la faimoasa „Donație a lui Constantin”). Servetus a trimis câte un exemplar lui Erasmus și episcopului de Saragosa. Dar cartea sa a apărut atât catolicilor, cât și protestanților drept o blasfemie intolerabilă, reușind să atragă atenția inchiziției. Într-adevăr, limbajul folosit de Servetus era provocator, el numindu i pe trinitarieni „triteiști”, „amăgiți de diavol”, care se închină unui „monstru tricefal”. Zwingli și Oecolampadius muriseră la câteva luni după publicarea cărții, dar cunoscând conținutul ei o condamnaseră dinainte. În dieta de la Regensburg din 1532, teologul catolic Cochlaeus a atras atenția lui Quintana asupra cărții lui Servetus, iar împăratul a interzis o și a ordonat distrugerea ei. Servetus însă a recidivat publicând tot sub numele său un an mai târziu, în 1532, tot la Hagenau două cărți de dialoguri despre Treime cu un apendice euharistic despre „dreptatea Împărăției lui Hristos”[9]. Servetus și a conceput scrierea ca un fel de retractare a concepțiilor radicale din prima sa carte. Hristos e acum Fiu al lui Dumnezeu nu numai prin har, ci și prin natură întrucât slava Tatălui îi aparține în mod natural; El este totodată identificat acum cu Logosul divin cu precizarea însă că Acesta a fost făcut cunoscut abia de Hristos. Cartea se încheia cu o invocare adresată lui Dumnezeu ca să „piardă pe toți tiranii Bisericii”.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
Reply With Quote