View Single Post
  #903  
Vechi 29.12.2011, 00:34:36
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Medicina contemporană și vindecările ei 92

Respins de reformatori în Elveția și în Germania, Servetus a plecat în Franța unde a trăit sub numele Michel de Villeneuve, dedicându se studierii matematicii, geografiei, astrologiei și medicinii. În 1533 studia la Colegiul Lombard din Paris, unde a revenit pentru scurt timp în 1534 provocându l pe tânărul Calvin la o dispută despre Trinitate, dar în ultimul moment s a răzgândit și nu s a mai prezentat la ora fixată[10]. Din 1533 s a aflat la Lyon fiind corector într o tipografie, unde, în 1535 a editat sub numele „Villanovanus” o ediție latină comentată a „Geografiei” lui Ptolemeu. La Lyon l a întâlnit pe medicul, teologul și umanistul Simphorien Chapier care a întemeiat aici o școală de medicină. Acesta l a convins la sfârșitul lui 1536 pe Servetus să vină să studieze medicina la Sorbona din Paris. Aici Servetus și a luat titlurile de „magister” și „doctor” în medicină. I a cunoscut aici pe faimoșii anatomiști Vesalius și Paret, dobândind o mare faimă de medic. Lumea medicală a epocii se împărțea pe atunci în două școli „galeniștii” care îl urmau pe Galenus și pe Hippocrates și „averroiștii” care urmau pe arabii Averroes și Avicenna. În 1537 a publicat un mic tratat (71 pagini) despre digestie și uzul siropurilor, în spiritul școlii galeniene. Ca medic experimentat Servetus a descoperit circulația pulmonară a sângelui sau trecerea sângelui din ventriculul drept în cel stâng al inimii prin plămâni, prin intermediul arterelor și venelor pulmonare[11]. Această descoperire a făcut o publică însă mai târziu în lucrarea sa „Restituția creștinismului” ca parte a speculațiilor sale despre spiritele vitale. Întrucât această carte va fi arsă, descoperirea a fost și ea uitată fiind redescoperită abia un secol mai târziu de medicul englez William Harvey (1578–1658). Servetus a și predat la Colegiul lombard din Paris geografie, astronomie și astrologie, dar a intrat în conflict cu medicii de acolo, publicând în 1538 un scurt tratat (16 pagini) apologetice în favoarea uzului medical al astrologiei. Aceștia l au denunțat ca pe un impostor, iar în 1538 Parlamentul din Paris i a interzis să mai predea astrologia. Servetus a plecat atunci din Paris stabilindu se la Charlieu, un orășel de lângă Lyon, unde a practicat pentru doi sau trei ani medicina. Când a împlinit 30 de ani s a gândit că, după exemplul lui Hristos, ar trebui să se reboteze întrucât botezul său anterior nu avea nici o valoare, deoarece pruncii nu au încă credință. I a scris lui Calvin două scrisori pe această temă îndemnându l să i urmeze exemplul[12]. Devenit impopular în Charlieu, Servetus s a stabilit pentru următorii 13 ani (între 1540–1553) în Vienne, în provincia franceză Dauphiné (vecină cu Geneva). Aici a activat ca medic sub patronajul lui Pierre Palmier, unul din sponsorii săi anteriori din Paris care fusese numit arhiepiscop al orașului. Acesta i a dat un apartament în palatul arhiepiscopal. În exterior se conforma întru totul religiei catolice și nimeni nu îl suspectau de erezie, neștiindu se nimic despre cărțile sale anterioare în care combătuse „erorile Treimii”. În 1542 și apoi în 1545 a publicat o nouă ediție revizuită a Bibliei latine a lui Santes Pagnini (1470–1536), un învățat dominican, elev al lui Savonarola, dar adversar al protestantismului. Ediția din 1545 era însoțită de notele explicative ale lui Servetus care își propunea să restabilească sensul istoric real al Scripturilor, dar neglijat pe atunci[13]. Astfel Servetus îl identifica pe „Robul Domnului” din cartea profetului Isaia ca Uns al Domnului (Mesia), iar pe regele mesianic din Psalmii 2, 8, 22 și 110 cu personajul istoric David. Roma a pus aceste note la „index” în 1559, iar Calvin le a invocat împotriva lui Servetus la procesul de erezie care i a fost intentat la Geneva în 1553. În timpul șederii sale la Vienne, Servetus a redactat opera sa teologică capitală intitulată Restitutio christianismi. Cartea a fost terminată în manuscris, cel puțin în partea ei principală, încă din 1546, când Servetus i a trimis o copie lui Calvin, pe care a încercat ulterior să o obțină înapoi, dar între timp Calvin o trimisese lui Viret la Lausanne. Ea a fost folosită apoi la procesul din 1553 și a fost arsă pe rug, împreună cu volumele tipărite. Titlul cărții era deja o provocare și o sfidare fiind o aluzie transparentă la „Instituția” lui Calvin. Servetus pretindea să fie nu un „reformator”, ci un „restaurator” al creștinismului[14]. Pe pagina de titlu era citat în ebraică Daniel 12, 1: „Și în acel timp se va ridica Mihail, marele voievod” și în greacă Apocalipsă12, 7 despre războiul din cer al Arhanghelului Mihail cu dragonul și cu îngerii săi. Servetus se identifica astfel cu Arhanghelul Mihail în luptă cu Antihristul falsificator al creștinismului. „Restituția creștinismului” era un manifest polemic: femeia din Apocalipsă 12 era adevărata Biserică; copilul ei salvat de Dumnezeu e credința creștină; marele dragon e papa de la Roma identificat cu Antihristul prezis de Daniel, Pavel și Ioan. În epoca lui Constantin cel Mare și a Sinodului de la Niceea care l a rupt pe Dumnezeul unic în trei, dragonul a început să alunge adevărata Biserică în pustie, reușind să și mențină stăpânirea asupra pământului timp de 1260 de zile profetice sau ani, dar acum — mai exact în 1585 (= 1260 + 325) — domnia sa se apropie de sfârșit. Servetus își asuma astfel deliberat misiunea divină de a răsturna tirania antihriștilor papali și protestanți restaurând creștinismul în puritatea sa originară[15]. În 1546 deci Servetus a trimis o copie a cărții sale lui Calvin spunându i că are să afle în ea lucruri „uimitoare, nemaiauzite până atunci”. Totodată i a pus trei întrebări: 1. Dacă omul Iisus Hristos e Fiul lui Dumnezeu și cum anume? 2. Este Împărăția lui Dumnezeu în om atunci când acesta intră în ea și când se naște din nou? 3. Botezul creștin nu trebuie oare să presupună credința ca și Cina Domnului și care e scopul pentru care au fost instituite sacramentele în Noul Testament?[16] Calvin n a avut se pare timp să citească manuscrisul, dar a răspuns la cele trei întrebări astfel: 1. Hristos e Fiul lui Dumnezeu atât prin natura Sa divină născută veșnic din Tatăl, cât și în natura Sa umană ca înțelepciunea lui Dumnezeu întrupată. 2. Împărăția lui Dumnezeu începe în om atunci când acesta se naște din nou, dar procesul renașterii spirituale durează până la moarte. 3. Credința e necesară pentru Botez, dar nu în același fel ca și pentru Euharistie, întrucât potrivit prefigurării circumciziei făgăduința e dată și copiilor credincioșilor. Botezul și Euharistia Noului Testament se leagă între ele ca circumcizia și Paștile Vechiului Testament[17]. Servetus i-a răspuns lui Calvin spunând că acesta vorbește de mai mulți fii ai lui Dumnezeu, că înțelepciunea lui Dumnezeu de care vorbește Solomon era o alegorie impersonală și că nașterea din nou are loc la botezul cu apă și cu duh, nu însă la botezul pruncilor, negând faptul că circumcizia ar corespunde botezului. I a mai pus lui Calvin alte cinci întrebări teologice, rugându l să citească capitolul despre botez din manuscrisul trimis anterior. Calvin i a trimis un răspuns lung oferindu i alte explicații și trimițându l la discutarea acestor teme din „Instituția” sa. Servetus a continuat să l bombardeze pe Calvin cu scrisori și i a trimis o copie a „Instituției” cu obiecții critice. Calvin și a dat seama că Servetus e un eretic periculos și incorigibil[18]. Servetus a continuat să îi trimită scrisori lui Calvin, iar ediția tipărită a „Restituției” sale a publicat nu mai puțin de treizeci de scrisori ale sale către reformator fără date însă și fără răspunsurile primite din partea lui Calvin. Scrisorile sunt redactate într un stil arogant și autosuficient, spaniolul adresându se reformatorului nu ca un discipol sau ca un egal, ci ca un superior. Tonul era arogant, iritant și insultător. În cele din urmă Servetus a întrerupt corespondența cu Calvin, care încetase să i mai răspundă, adresându se colegilor săi pastori din Geneva. S a păstrat o scrisoare scrisă lui Abel Poupin, pastor în Geneva 1543–1556, care a fost păstrată și folosită ca dovadă la proces. Servetus îi acuza aici pe creștinii reformați din Geneva că au o Evanghelie fără Dumnezeul adevărat, fără credință adevărată și fără fapte bune. Ei îi învață pe genevezi să se închine în locul Dumnezeului adevărat unui „cerber tricefal”, monstrul mitologic fiind Sfânta Treime. Respingând adevărata renaștere baptismală (botezul adult), pastorii reformați închid oamenilor ușa Împărăției cerurilor. Scrisoarea se încheia cu presimțirea lui Servetus că va trebui să moară pentru adevăr asemănându se întru totul învățătorului său Hristos[19].
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.

Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 29.12.2011 at 00:37:36.
Reply With Quote