Medicina contemporană și vindecările ei 94
Opoziția împotriva lui Calvin din partea „libertinilor” sau „patrioților” conduși de Ami Perrin ajunsese acum la apogeu. Consiliul orașului, dominat de adepții lui Perrin, era pe față ostil lui Calvin care nu putea accepta perspectiva unei alianțe împotriva sa între „libertini” și Servetus, alianță care putea duce la expulzarea din nou a reformatorului din Geneva. Pe de altă parte, nu trebuie uitat că responsabilitatea procesului și condamnării lui Servetus a aparținut în integralitate consiliului Genevei. Rolul lui Calvin a fost doar acela al unui expert tehnic. Servetus a fost închis în vechea reședință a episcopilor Genevei transformată în închisoare. Procesul său a început pe 15 august și a continuat cu întreruperi mai mult de două luni. El s a desfășurat în franceză, în palatul episcopal, în prezența membrilor Consiliului Mic. Actul de acuzare prezentat de Nicholas de la Fontaine, secretarul personal al lui Calvin, consta din 38 de articole redactate de Calvin însuși și susținute cu extrase din cărțile lui Servetus, îndeosebi la „Restituția creștinismului” anexată atât în copie manuscrisă, cât și într un exemplar tipărit. Acuzele principale priveau opiniile sale blasfematoare și eretice despre Treime, Persoana lui Hristos și botezul pruncilor, precum și calomnierea în persoana lui Calvin a bisericii din Geneva și a reformei sale. Servetus n a recunoscut decât contestarea pedobaptismului și faptul că l a criticat pe Calvin cu intenția de a i îndrepta erorile pe care se declara gata să le dovedească prin Scriptură[29]. Discuțiile au continuat și în zilele următoare însă fără rezultat. Cazul a fost predat apoi procurorului general, Servetus fiind anchetat din nou pe baza a treizeci de articole care îl acuzau mai puțin de erezii, cât de intenția de a răspândi erezia în Geneva. Consiliul a scris și judecătorilor din Vienne să le trimită documentația condamnării lui Servetus, iar pe 31 august Consiliul Mic a primit răspunsul sub forma unei copii a sentinței la moarte cu rugămintea ca Servetus să fie extrădat în Franța pentru ca să fie executată în persoana acuzatului, nu numai în efigia și cărțile sale, cum se făcuse în iunie. Consiliul a refuzat să l extrădeze pe Servetus, dar a promis că are să facă dreptate. Condamnarea de la Vienne a stimulat zelul pentru ortodoxie al Consiliului Genevei, care nu dorea să rămână în urma Bisericii Romano Catolice în această privință[30]. Primele zile ale lunii septembrie au adus o confruntare directă între Calvin și Servetus. Consiliul a hotărât ca reformatorul să extragă din cărțile spaniolului tezele contestate, iar Servetus să răspundă de ele tot în latină, iar Calvin să replice apoi la răspunsul lui Servetus. Calvin a extras 38 de teze la care Servetus a răspuns în 24 de ore pe un ton apologetic, violent și agresiv. În răspunsul său Servetus respingea cu dispreț imixtiunea în proces a lui Calvin pe care l numea discipol al lui Simon Magul, acuzator, criminal și ucigaș, nedemn de a se numi slujitor al ortodoxiei în Biserică. Calvin a răspuns în două zile pe larg, răspunsul său fiind semnat de toți cei 14 pastori din Geneva. Toate cele trei documente care conțineau esența dezbaterii doctrinare au fost prezentate Consiliului pe 5 septembrie. Consiliul a hotărât să ceară opinia asupra cazului lui Servetus și magistraților și pastorilor Bisericilor reformate din Berna, Zürich, Schaffhausen și Basel. Între timp, pe 22 septembrie Servetus a cerut Consiliului arestarea lui Calvin și judecarea lui pe baza unei liste de teze formulate de el însuși. El cerea ca reformatorul să fie judecat și stârpit ca un magician, ca un adept al lui Simon Magul, care reprima adevărul lui Iisus Hristos[31]. Pe 18 octombrie au sosit toate răspunsurile de la bisericile elvețiene. Acestea erau unanime în condamnarea ereziilor teologice ale lui Servetus și în declararea adeziunii lor față de Calvin și colegii săi din Geneva, dar nici una din bisericile consultate n a sugerat expres sentința capitală, lăsând pedepsirea lui Servetus la latitudinea Republicii geneveze. Poziția lui Servetus a fost discutată în sesiunea Consiliului din 26 octombrie, într o sesiune extrem de furtunoasă. Ami Perrin care prezidat o a insistat ca Servetus să fie achitat, ceea ce echivala cu triumful „patrioților” și expulzarea lui Calvin. Fiind combătut, Perrin a părăsit casa senatului împreună cu câțiva prieteni. Sentința Consiliului a fost atunci unanimă. Pe baza legilor imperiale ale creștinătății antice și medievale Servetus a fost condamnat la moarte prin ardere pe rug pentru blasfemie la adresa Sfintei Treimi, a Fiului lui Dumnezeu și a botezului pruncilor. Propunerea lui Calvin de a se înlocui rugul prin sabie a fost respinsă[32]. A doua zi dimineață Servetus a fost vizitat în închisoare de bătrânul Farel, venit special la Geneva ca să încerce să l convingă pe spaniol de greșeala sa. Servetus i a cerut să i citeze un singur pasaj biblic în care Hristos e numit „Fiu al lui Dumnezeu” înainte de întruparea Sa. Farel n a putut să facă aceasta, în schimb l a chemat pe Calvin în fața căruia orgoliosul umanist a cerut umil iertare. Acesta i a spus să ceară mila lui Dumnezeu pe Care L blasfemiase. Nereușind să l convingă să retracteze, Farel și Calvin l au părăsit. La amiaza zilei de 27 octombrie 1553 Servetus a fost dus de la închisoare la primăria orașului, unde i s a citit sentința de condamnare, după care a fost dus în piața Champel unde era pregătit rugul. Servetus a murit cu curaj implorând până în ultima clipă cu glas tare: „Iisus Hristoase, Fiule al veșnicului Dumnezeu, ai milă de mine!” Până la sfârșit Servetus a refuzat să recunoască în Hristos, pe Fiul veșnic al lui Dumnezeu, ci doar pe Fiul veșnicului Dumnezeu[33]. Personalitate complexă a secolului al XVI lea — teolog, filozof, geograf, medic și om de știință —, Servetus murea în vârstă de doar 41 de ani, victimă în primul rând a orgoliului său și a iluziei fanatice că era chemat de Providență să „reformeze reforma” Bisericii „restaurând religia creștină” în puritatea ei originară[34]. Execuția lui Servetus avea să apese greu asupra imaginii lui Calvin în istoriografia modernă, fixându i aici imaginea unui inchizitor nemilos. Cu excepția cercului italienilor umaniști și sceptici, ea a fost însă aplaudată de către aproape toate mediile protestante din Europa. Calvin își apăra astfel reputația de apărător și promotor al ortodoxiei protestante împotriva subversiunilor destabilizatoare ale tuturor formelor reformei radicale reprimate de altfel de toate autoritățile statale și ecleziastice ale Europei epocii. Dar nu numai dușmanii personali sau umaniștii sceptici au criticat severitatea pedepsirii lui Servetus, ci și prieteni protestanți ai lui Calvin care se temeau că această măsură să nu i încurajeze pe catolici în persecuția protestanților în Franța și în Europa. În aceste condiții, Calvin s a simțit obligat să și apere severitatea demascând erorile dogmatice ale lui Servetus. În câteva luni el a încheiat astfel o lucrare de apărare a credinței ortodoxe privitoare la Sfânta Treime și de în justificare a pedepsei capitale aplicate ereticilor[35], lucrare publicată în latină și în franceză la începutul lui 1554 și având un caracter oficial fiind semnată de toți cei 15 pastori ai Genevei. Calvin își justifica pledoaria pentru datoria magistraților creștini de a pedepsi erezia cu moartea invocând însă mai cu seamă legislația teocratică mozaică împotriva idolatriei și blasfemiei și interpretarea de tip inchizitorial dată de Augustin cuvintelor parabolei lui Hristos: „Siliți i să intre” (Lc 14, 23), citat folosit de catolici pentru a justifica persecuția și exterminarea protestanților. Dacă în prima sa carte publicată (despre Seneca) umanistul Calvin făcea apologia clemenței, acum, la maturitate (Calvin avea 44 de ani), reformatorul convertit din umanist făcea o regretabilă apologie a violenței și intoleranței religioase. Pledoaria sa pentru pedepsirea cu moartea a ereticilor n a rămas însă fără răspuns. O lună după apariția cărții împotriva lui Servetus, la Basel a apărut sub pseudonim, o cărțulie cu titlul „Despre eretici, dacă trebuie persecutați”[36]. Dedicată ducelui Christopher de Würtenberg, era prefațată și editată de un oarecare Martinus Bellius, sub care se ascundea probabil Martin Borrhaus din Stuttgart (1499–1564), profesor de ebraică la Universitatea din Basel. Calvin a intuit însă adevărații săi autori: Castellio și Curio aflați și ei la Basel. Cartea constă dintr o culegere de mărturii în favoarea toleranței religioase extrase din scrierile lui Luther, Brenz, Erasmus, Frank, câțiva Părinți ai Bisericii (Lactanțiu, Hrisostom, Ieronim și Augustin, tânăr), Hedio, ba chiar din prima ediție a „Instituției” lui Calvin; Partea originală a cărții era epilogul scris de Castellio[37]. Castellio citează cazurile persecuțiilor și contra persecuțiilor scandaloase din istoria creștinătății antice medievale și contemporane, încheind cu imaginea alegorică a unei călătorii de a lungul veacurilor cu prezentarea efectelor celor două principii antagonice ale forței și libertății, intoleranței și iubirii, lăsându i pe cititori să hotărască care dintre cele două tabere e tabăra lui Hristos. Calvin l a lăsat să i răspundă lui Castellio pe discipolul său apropiat și succesorul său Teodor de Beza.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|