View Single Post
  #906  
Vechi 29.12.2011, 00:45:05
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Medicina contemporană și vindecările ei 95

Acum vom vedea că ceea ce se naște din pisică șoareci mănâncă:
Cartea acestuia[38] a apărut în septembrie 1554. În prima parte Beza combătea principiul toleranței, iar în cea de a doua apăra conduita Genevei în cazul Servetus. Pentru el toleranța față de eroare e indiferență față de adevăr și distruge orice ordine și disciplină în Biserică. Chiar și unitatea forțată a papalității e mai bună decât anarhia. Erezia fiind mult mai rea decât crima fiindcă distruge sufletul, e datoria puterii civile să i pedepsească pe ereticii încăpățânați și destabilizatori. Toți împărații și suveranii creștini i au pedepsit pe eretici. Cine contestă dreptul autorității civile de a restrânge și pedepsi erorile periculoase împotriva religiei acela subminează autoritatea lui Dumnezeu Însuși. Autoritatea civilă trebuie să se limiteze însă la competențele ei, lăsând definirea și condamnarea ereziei pe seama Bisericii. După care trebuie să aplice cu înțelepciune acea pedeapsă care să asigure respectarea maiestății divine, precum și pacea și unitatea Bisericii. Reformatorii n au fost deci apostolii libertății și toleranței moderne (care e un produs al umanismului și iluminismului), ci s au vrut a fi prin toate mijloacele slujitorii necondiționați ai lui Dumnezeu. Din punct de vedere social și politic ei au fost aici mai aproape de Evul Mediu decât de modernitate. După depășirea crizei legate de condamnarea lui Servetus și de escaladarea opoziției „patrioților” din anii 1553–1555, Calvin s a putut în sfârșit bucura de o autoritate incontestabilă în Geneva. Prestigiul său însă era imens în întreaga Europă. Mica republică geneveză, lipsită de resurse economice sau de putere militară, devenise cetatea model a Reformei. Academia teologică din Geneva deschisă solemn pe 5 iunie 1559 a contribuit considerabil la consolidarea calvinismului și la extinderea sa în Europa: în Franța, Olanda, Scoția, Ungaria și Polonia, ba chiar și în Germania (Palatinat)[39]. În lumina acestor dezvăluiri figura solitară a lui Michael Servetus ocupă un rol central, el fiind o personalitate îndrăzneață care a analizat dogmele proaspăt îmbrățișate de creștini dar și autoritatea valorilor antice cat și teologia medievală. Creștinismul pe care Servetus l-a descoperit în timpul vieții sale nu avea prea multe în comun cu Scriptura și practicarea acestuia a avut consecințe dezastruoase în sânul societății de atunci. El a îndrăznit să pună la îndoială premisele religioase fundamentale și de unul singur a dezvoltat un creștinism alternativ mai apropiat de litera și spiritul Scripturii. De asemenea el a combinat doctrina sa religioasă cu viziunile naturaliste asupra lumii timpului său și le-a unificat pe toate într-un singur sistem de gândire. El își păstrează o religiozitate profundă pană la sfârșitul vieții în care Hristos este motivul central al existenței sale și ghidul permanent în comportarea personală și profesională. În domeniul cercetărilor intelectuale Servetus a ridicat problema unei reevaluări radicale a întregului sistem ideologic al religiei dogmatice impuse de Apusul Europei încă din secolul al IV-lea. Cercetarea sa teologică s-a bazat pe studiul tradiției Scripturii într-o încercare de a dezvălui doctrinele religioase autentice conținute în aceasta. În cadrul acestui proces de cercetare el a dezvoltat o nouă religie bazată pe elementul uman și o nouă înțelegere a divinului și problemelor divine mult mai apropiată de realitățile condiției umane. Mai târziu aceasta a evoluat într-un unitarianism biblic și în timpurile moderne s-a dezvoltat în unitarianismul universalist. Pentru toate acestea el a rămas neegalat și încă se constituie ca una din cele mai extraordinare minți din istoria lumii ce și-a adus contribuția sa la cultura universală.
Studiul de față intitulat pune în lumină disputa care a avut loc între marele reformator Jean Calvin și medicul savant Michael Servetus care s-a terminat tragic pentru cel din urmă. Acest conflict, încheiat cu arderea pe rug a lui Servetus a contribuit enorm la discreditarea lui Calvin în epoca modernă ca un adept al persecuției și intoleranței. Calvin a fost stigmatizat ca un „inchizitor” protestant și ca un „papă” genevez, adversar al libertății de conștiință și al intoleranței medievale. Plecând de la Biblie, Servetus își propunea o reformă mai radicală decât cea a reformatorilor: reforma dogmelor despre Dumnezeu și Hristos precum și a sistemului eclezial. Concepția lui Servetus se caracteriza prin trei refuzuri: refuzul dogmei ortodoxe a Trinității din Crezul niceo-constantinopolitan, refuzul hristologiei ortodoxe a Sinodului Ecumenic de la Calcedon și refuzul botezului pruncilor, din care ar deriva toate relele și coruperea Bisericii. În aceste condiții, Calvin cuprins de zel pentru ortodoxia dogmatică s a simțit obligat să și apere severitatea demascând erorile dogmatice ale lui Servetus. Execuția lui Servetus avea să apese greu asupra imaginii lui Calvin în istoriografia modernă, fixându i aici imaginea unui inchizitor nemilos. Cu toate acestea, cu excepția cercului italienilor umaniști și sceptici, ea a fost însă aplaudată de către aproape toate mediile protestante din Europa.


________________________________________
[1] P.F. Geisendorf, F. Klein, A pópos d’un quatrieme centenaire Michel Servete, Geneva, 1953, p. 68.
[2] A.V. Harnack, Lehrbuch der Dogmengeschichte, fourth edition, J.C.B: Mohr, Tubingen, Germany, vol. III p. 660, apud. E. Doumerque, Jean Calvin. Les Hommes et les choses de son temps, first edition, Lausanne-Paris 1899-1927, second edition Geneva, 1969, tome I, p. 32.
[3] Spre deosebire însă de protestanți, el supunea Scriptura unei lecturi critice în același timp raționaliste și spiritualist-mistice și apocaliptice.
[4] I. Zăgreanu, ,,Semnificația unui portret” Steaua, an XXXIV, nr. 6 (4331), iunie 1983, Cluj-Napoca, p. 39.
[5] Ibidem, p. 302.
[6] Servetus i-a vizitat și pe Bucer și pe Capito la Strasbourg care l-au primit cu prietenie, dar nici ei n-au reușit să-l convingă să renunțe la opiniile sale.
[7] De Trinitatis erroribus libri septem per Michelem Serveto ab Aragonia Hispanum anno 1530, 120 p.
[8] J. Friedman, Michael Servetus: a Case study in total heresy, Edition Droz , Genève, 1978, p. 112.
[9] Dialogorum de Trinitate libri duo. De justitia regni Christi capitula Quattuor per Michelem Serveto ab Aragonia HIspanum. Anno 1532.
[10] A. Hollard, Michael Servetus et Jean Calvin, Bibliotheque d’Humanisme et Renaisance, tome VI, Paris, 1945, p. 114.
[11] P.F. Geisendorf, F. Klein, op. cit., p. 70.
[12] A. Holland, op. cit., p. 116.
[13] Servetus anticipa astfel exegeza modernă raționalistă.
[14] P. Collinson, The Reformation, edition Weidenfeld & Nicolson, London, Great Britain, p. 359.
[15] P. Covard, Le proces de Michael Servetus à Vienne, Vienne, 1953, p. 71–75.
[16] A. Hollard, op. cit., p. 118.
[17] Denis Crouzet, op. cit., p. 317.
[18] Ibidem, p. 320.
[19] D. Macculloch, The Reformation. A History, Viking Books, New-York, U.S.A., 2004, p. 573.
[20] Christianismi restitutio. Totius ecclesiae apostolicae est ad sua limina vocatio, in integrum restituta cognitione Dei, fidei Christi, justificationis nostrae, regenerationis baptismi et Coena Domini manducationis. Restitutio denique nobis regno coelesti, Babylonis impiae captivitate soluta, et Antichristo cum suis penitus destructo, 1553, 734 p.
[21] R. H. Bainton, Hunted Heretic: The life and Death of Michael Servetus, 1511–1553, Beacon Press, Boston, 1953, p. 7.
[22] Ibidem, p. 10–14.
[23] M. Hillar, Process theology and process thought in the writtings of Michael Servetus, paper presented at the annual meeting of the Sixteenth Century Studies Conference, october 24-27, 2002, San Antonio, TX, accesat internet http w.w.w.socinian.org/ files/ ServetusMemory/pdf, accesat la data de 16 noiembrie 2007.
[24] Ibidem, p. 16.
[25] Servetus afirmă limpede prezența reală a lui Hristos căreia îi dă o înaltă valoare mistică, dar combate sever cele trei teorii false ale așa numiților „transsubstantiatores” (catolicii), „impanatores” (luteranii) și „tropistae” (zwinglienii).
[26] R.H. Bainton, op.cit., p. 18–20.
[27] Emile G. Leonard, Histoire Generale du Protestantisme, tom premier ,,La ReforŹmation” Presse Universitaires de France, Paris, 1961, p. 365.
[28] Ibidem, p. 366.
[29] A. Hollard, op. cit., p. 121.
[30] Ibidem, p. 122.
[31] Ibidem, p. 123.
[32] R.H. Bainton, op. cit., p. 24.
[33] Ibidem, p. 26.
34 G. Haldas, Passion et mort de Michel Servet: chronique historique et dramatique, Editions L'Age d'homme, Lausanne, 1975, p. 271.

[35] Defensio orthodoxae fidei de Sacra Trinitate contra prodigiosos errores Michaelis Serveti Hispani, ubi ostenditur haereticos jure gladii coercendos esse 1554, în CO 8, p. 453–644; aici și actele procesului lui Servetus, p. 721–872.
[36] De haereticis, an sint perseguendi, Basel, 1544.
[37] Acesta examinează diferitele pasaje biblice invocate pro și contra intoleranței și e prima apologie europeană a toleranței religioase revendicate în numele Evangheliei și al Reformei.
[38] De haereticis a civili magistratu puniendis, adversus Martini Bellii farraginem et novorum academicorum sectam, Geneva, 1554.
[39] Emile G. Leonard, op. cit., tome premier, p. 301.

Va urma cu durerile provocate nouă de calvini - pentru a preveni pe cei ce vor să ușureze accesul la putere al (neo)protestanților sau papiștilor de cele de care vor suferi ei și cu tot neamul nostru cel mult încercat și mult îndurerat. De asemenea călătorim pe această cale lungă pentru a vedea și pentru a ne convinge că după cum nu tot creștinismul este creștinism și face bine așa nici tot ceea ce se cheamă medicină este medicină și face bine.
Cu durere și dragoste, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.

Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 29.12.2011 at 00:48:00.
Reply With Quote