Citat:
În prealabil postat de catalin2
Cum aminteam si in alte mesaje, Hegel este un reprezentat al panteismului: http://ro.wikipedia.org/wiki/Panteism
Panteismul este conceptia de baza a unor religii orientale (budism, taoism, etc.).
|
Deci ai îmbrăcat combinezonul ’ciclopedic al wikipedia și brusc ai devenit mecanosof. Și îți închipui că ai și găsit cheia ortodoxă pentru șurubul gândirii.
Hai să-ți spun un pont: după definiția pe care o implici trimițând la acel penibil articol din wikipedia, nu există nici o religie, inclusiv cea creștină, care să scape categoriei panteismului. Căci, după definiția foarte „generoasă” pe care ai binevoit să o citezi, toate religiile sunt panteiste, căci în toate religiile se spune că divinitatea este peste tot. Precizarea că, în panteism, Dumnezeu ar fi schimbător și imperfect, nu ajută la nimic, de vreme ce, după cum spune teologia creștină, și după creație, Dumnezeu este, simultan, transcendent și imanent creației sale. Atunci, după logica de zacuscă a autorului de pe wikipedia, Dumnezeu trebuie să participe la toate schimbările lumii, căci, de vreme ce El este absolut, despre nimic nu se poate spune că s-ar putea afla, la limită, în „afara” Lui. O Entitate absolută nu are „înafară”. Prin urmare te sfătuiesc să regândești definiția panteismului. În mod evident îți scapă.
Al doilea pont: lista furnizată de „geniul” care a scris articolul cu pricina trădează ceva evident — inepția. Sau, ca să fim mai eleganți, o gravă incultură filosofică. În lista aceea nu au ce căuta Platon, Plotin și Hegel. „Dășteptul” care i-a luat de panteiști pe aceștia trei, n-a citit în viața lui o pagină din nici unul; am, de altfel, dubii că a citit vreodată filosofie în toată viața lui.
În sfârșit, e foarte problematic să apară pe listă Schelling, cel puțin atât timp cât, transcendental, el face încă distincție între subiect și obiect, căci identitatea lor veritabilă este postulată numai la nivel transcendent; chiar și în
Naturphilosophie face distincție între natură și spirit. Pe urmă, sunt probleme la acest capitol cu Ioan Scotus Eriugena și cu Spinoza deoarece amândoi au în sistemele lor prezentă diferența ontologică chiar dacă, până și explicit, o resping (cazul Spinoza, de pildă, este notoriu, căci la el diferența apare implicit în trecerea de la Substanță, la atribut și la mod — a se vedea
Etica, definițiile IV, V și VI, precum și Propozițiile I, IX, X, XI, XII, XVI, XIX, XXIII, XXIV ca să pomenesc doar câteva dintr-o mulțime).
Eu îți propun, prin urmare, să încerci să te ocupi, totuși, de lucruri la care chiar te pricepi. Căci la filosofie și la teologie ne-ai arătat deja din gros cam până unde te duce ’telectu’. Altfel, e păcat de tine — e a nu știu câta oară când calci în străchini și spui prostii. Nu te-ai săturat de ridicol? Nu te-ai săturat să-ți pierzi timpul dându-te în stambă prin spațiul public? Acum, dacă ai pasiunea de a te exhiba, nu e nici o problemă; dar vezi că pretinzi că dai ajutor celorlalți, dar, prin pseudo-ideile tale, îi rătăcești.