| 
				 partea a III-a 
 
			
			Biserica  Universala a recunoscut intotdeauna erezia ca un pacat de moarte, a  recunoscut intotdeauna ca omul molipsit de boala groaznica a ereziei e  mort sufleteste, strain de har si de mantuire, fiind in comuniune cu  diavolul si cu pieirea lui. Erezia e mai degraba un pacat diavolesc decat omenesc; ea  este fiica diavolului, nascocirea lui, e o nelegiuire apropiata de  inchinarea la idoli. Parintii numesc adesea inchinarea la idoli  nelegiuire, iar erezia – rea credinta; in inchinarea la idoli diavolul  isi ia siesi partea dumnezeiasca de la oamenii orbiti, iar prin erezie  el ii face pe acesti oameni orbiti partasi ai pacatului sau de capatai:  hula de Dumnezeu. Cine va citi cu atentie "Faptele apostolilor" se va  convinge usor de caracterul pe de-a-ntregul satanic al ereticilor. El va  vedea ingrozitoarea lor fatarnicie, trufia nemasurata, va vedea un  comportament alcatuit din minciuna neintrerupta, va vedea cat sunt de  robiti celor mai diferite si josnice patimi .... Cu deosebire se remarca  la ei ura neimpacata catre fiii adevaratei Biserici ....
Erezia se conjuga cu incrancenarea inimii, cu o groaznica intunecare si stricare a mintii,  erezia se mentine cu incapatanare in sufletul molipsit de ea si cat de  trudnica este vindecarea omului de aceasta infirmitate! Orice erezie  contine intrinsa hula impotriva Duhului Sfant: fie huleste o dogma a  Duhului Sfant, fie o lucrare a Duhului Sfant, dar neaparat huleste Duhul  Sfant. Esenta oricarei erezii este hulirea de Dumnezeu. Sfantul  Flavian, patriarhul Constantinopolului, care a pecetluit cu propriul sau  sange marturisirea adevaratei credinte, a pronuntat hotararea soborului  local al Constantinopolului asupra ereziarhului Eutihie in urmatoarele  cuvinte:
"Eutihie,  pana acum iereu, arhimandrit, fiind intrutotul prins si vadit ca partas  al ratacirilor lui Valentin si Apolinarie, atat prin faptele lui  trecute cat si prin explicatiile date aici, fiind dar dovedit de urmarea  incapatanata a hulirii de Dumnezeu a acelora, nici macar n-a luat in  seama sfaturile noastre si povetele catre primirea invataturii  sanatoase. Si, de aceea, plangand si suspinand pentru pieirea lui  definitiva, declaram in numele Domnului nostru Iisus Hristos ca el a  cazut in hulire de Dumnezeu, ca e deposedat de orice cin preotesc, de  partasia cu noi si de conducerea asupra manastirii sale, dand tuturor de  stire ca de acum incolo, cine va sta la sfat cu el sau il va vizita, va  cadea el insusi sub afurisenie."
Aceasta  hotarare e un mic exemplu al parerii obstesti a Bisericii Universale  asupra ereticilor; aceasta hotarare e recunoscuta de intreaga Biserica  si confirmata de Sinodul Ecumenic de la Calcedon. Erezia lui Eutihie  consta in aceea ca el nu marturisea in Hristos, dupa intrupare, cele  doua naturi, cum marturiseste Biserica, ci admitea numai o singura  natura, natura dumnezeiasca. Veti spune: numai atat!... Amuzant prin  ignoranta, si demn de plans prin caracter si urmari, este raspunsul unei  persoane investite cu puterea acestei lumi catre sfantul Alexandru,  patriarhul Alexandriei, despre erezia ariana. Aceasta suspusa fata  sfatuia pe patriarh sa pastreze pacea, sa nu porneasca dezbinarea, atat  de potrivnica duhului crestinismului, pentru cateva cuvinte, zice el,  caci el nu gaseste nimic vrednic de osanda in invatatura lui Arie -care  difera intrucatva in stilul de formulare a cuvintelor si atata tot!  Aceste diferente de formulare a cuvintelor, observa istoricul Fleury, in  care chipurile nu e nimic de osandit, nu fac altceva decat ca neaga  Dumnezeirea Domnului nostru Iisus Hristos – nu mai mult!
Naruiesc  asadar toata credinta crestina – si atata tot! Remarcabil: toate  vechile erezii, sub diversele lor masti schimbatoare tindeau catre un  acelasi scop: negau Dumnezeirea Cuvantului si deformau dogma intruparii.  Cele mai noi nazuiesc mai degraba sa nege lucrarile Sfantului Duh. Cu  hule ei negau Dumnezeiasca Liturghie, toate Tainele, tot, toate  aspectele in care Biserica recunostea lucrarea Sfantului Duh. Ei le  numeau pe acestea reglementari omenesti – si inca mai nerusinat:  superstitii, ratacire!
Desigur  dumneavoastra nu vedeti in erezie nici talharie nici hotie! Poate nici  nu o socotiti un pacat? E renegat Fiul Iui Dumnezeu, e renegat si hulit  Duhul Sfant – nu mai mult! Cel care a primit si se tine de o invatatura  hulitoare de Dumnezeu, cel care huleste pe Dumnezeu cu gura, acesta nu  talhareste, nu fura, face chiar faptele bune ale firii cazute – ce om  minunat! Cum ar putea Dumnezeu sa-i refuze mantuirea?!... Toata cauza  ultimei dumneavoastra nedumeriri, ca si a tuturor celorlalte, consta in  adanca necunoastere a crestinismului ! Sa nu credeti ca o asemenea  necunoastere e un defect lipsit de importanta! Nu! Urmarile lui sunt  nimicitoare, mai ales astazi, cand in societate umbla nenumarate carti  cu titluri crestine si continut satanic. Prin ignorarea adevaratei  invataturi crestine, sunteti intrutotul expus sa primiti un gand  mincinos, fals, amagitor, hulitor de Dumnezeu, drept gand adevarat, sa  vi-1 insusiti si, odata cu el, sa va insusiti si pieirea vesnica.  Hulitorul de Dumnezeu nu se va mantui ! Iar nedumeririle dumneavoastra  sunt tot atatea semne de intrebare asupra posibilitatilor dumneavoastra  de mantuire.
Esenta  nedumeririlor acestora este lepadarea de Hristos! Nu va jucati cu  mantuirea, nu va jucati! Caci altfel veti plange vesnic. Apucati-va de  lectura Noului Testament si Sfintilor Parinti ai Bisericii ortodoxe  (...) studiati in scrierile Sfintilor Parinti, cum trebuie inteleasa  corect Scriptura, ce vietuire, ce ganduri si ce simtaminte se cuvine sa  aiba un crestin. Studiati din Scripturi si din credinta vie pe Hristos  si crestinismul. Mai inainte sa bata ceasul, ceasul de spaima in care va  trebui sa va prezentati la judecata in fata lui Dumnezeu, agonisiti-va  indreptatirea (achitarea) data de Dumnezeu fiilor oamenilor prin  intermediul Crestinismului.
 
			
			
			
			
				  |