Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Corect, dacă puneți accentul pe ultima propoziție: "fiecare cum înțelege ca om". Ce înseamnă asta ? Înseamnă că preoții, începând cu Papa și terminând cu ultimul hipodiacon, au păreri personale. Dar ei nu le pot predica drept fiind Cuvântul Domnului. Altfel spus, când un preot predică, ori chiar și când vorbește cu credincioșii fiind înveșmântat într-un veșmânt care nu este al său, ci al Marelui Preot care l-a timis și i-a spus "mergi și învață toate națiunile" nu poate să își expună părerile personale, nici chiar în materie în care Biserica nu s-a pronunțat. Cu atât mai mult într-o materie în care Biserica s-a pronunțat, așa cum este aceea a războiului drept.
Nu am urmărit pe de-a întregul care au fost abaterile. Indiferent care au fost, rolul laicilor nu este să îi judece pe preoți pentru abateri. Pentru asta există episcop. Iar "episcop" înseamnă "supraveghetor", adică omul pus de Dumnezeu să îi supravegheze pe preoți și să îi pedepsească atunci când e cazul. Laicii credincioși sunt în drept să reclame episcopului orice abatere, dar nu este înțelept, e contra principiului ascultării și poate produce scandal în Biserică atunci când se plâng în mod public, de exemplu pe un forum. Părerea mea.
Mai întâi, niciun preot nu mi-a cerut asta și am mari dubii că mi-o va cere în viitor. Ca exercițiu de dragul ipotezei, presupunând că mi-ar cere-o, desigur că nu aș asculta, fiindcă limita ascultării este instigarea la păcat. Dacă, însă, preotul respectiv mi-ar cere să merg să îmi apăr țara, orașul și familia mea, atunci l-aș asculta. Iar a-l asculta în acest sens nu înseamnă să merg în fața cotropitorului ori tâlharului care are pușcă și să îi duc o floare, ci înseamnă că, dacă el se prezintă cu pușca împotriva mea, trebuie să am și eu pușcă și că ar fi bine să trag primul.
Că ridicați ipoteza că preotul meu exaltat mi-ar cere să fac păcate, mai înțeleg. Dar pentru ipoteza că Dumnezeu Însuși insuflă oamenilor să facă păcate, nu am pic de înțelegere.
Pesemne că nu: îmi amintesc că bunicul meu îmi spunea că unul dintre motivele pentru care a făcut teologia era ca să nu facă armata, lucru de înțeles, fiindcă el era orfan de război și cunoștea toată mizeria războiului.
Numai că acesta nu este argument. Eu nu am susținut că PREOȚII trebuie să apere cetatea cu arma în mână, ci am susținut că bărbații LAICI au această datorie.
|
Si totusi, secole la rand, preotii au aparat cetatea (si "dreapta credinta") cu arma in mana, si bine au facut.
Imparatul Constantin cel Mare a pornit la razboi cu Sfanta Cruce in fruntea ostilor;
Nu vreau sa rascolesc acum Vechiul Testament, ca sunt multe pasaje acolo care instiga la razboi impotriva necredinciosilor; (si totusi, varsarea de sange, daca imi amintesc bine, era pacat mare si trebuia "izbavita" cumva cu jertfe si un fel de "canoane"; mai putin "pacatoasa" era considerata la vremea respectiva uciderea prin metode "mai putin" sangeroase, de exemplu lapidarea, fiind aplicata si in cazul executiilor sau uciderii animalelor necurate, care nu puteau fi aduse jertfa Domnului)
In ziua de azi, armata are preotii ei (dar sunt tot preoti ortodocsi, in cazul nostru, nu stiu daca or fi si de alte confesiuni ), iar preotii armatei au rolul lor acolo si stiu (cel mai bine) ce trebuie sa faca si ce trebuie sa zica.
Din pacate, in decursul istoriei, multe razboaie nedrepte au fost considerate la vremea lor "razboaie sfinte", purtate "in numele Domnului"; chiar si acum unii din fratii nostri musulmani, rataciti chiar si de la dreapta lor credinta, cred ca poarta un razboi sfant (jihadul) cu restul lumii, chiar daca Coranul ne considera pe noi, crestinii, oarecum frati ai lor.