Războiul nevăzut
• Această imaginație este o impresie irațională și aproape informă a celor cinci simțuri și își imaginează lucruirle văzute în forma, chipul, culoarea, după cum am spus, de aceea ia seama la cele de mai jos.
• A. Să știi , că după cum Dumnezeu este în afară de toate simțurile și lucrurile ce se simt, afară de orice formă, culoare, distanță și loc, ca o fijnță fără formă, neînchipuită, fiind pretutindeni și mai presus de orice, - tot astfel este dincolo de orice închipuire, în afară de orice imaginație. Prin urmare, să știi că fantezia e o putere sufletească incapabilă a se uni cu Dumnezeu, din cauza unor neajunsuri ale ei.
• B. Al doilea, află că cel ce a fost Lucifer, (luceafărul) întâiul între Îngeri, la început fiind mai înalt decât imaginația irațională și afară de orice formă, chip, simțire, cu minte rațională, imaterială, fără formă și fără trup, mai apoi imaginându-și și socotindu-și mintea egala cu Dumnezeu a căzut, după cum gândesc mulți teologi, în această mult divizată, grosolană și mutiformă imaginație. Astfel, din Înger fără formă, impasibil și imaterial devenit diavol, oarecum material, în multe forme și pătimaș.
• Al treilea, să știi că după concepția marelui teolog, Sf. Maxim, Adam a fost creat fără imaginație. Mintea lui era curată, uniformă, statornică, în aceeași activitate. De aceea nu-și închipuia numic, nici nu se robea simțurilor și formelor lucrurilor ce decad sub simțuri. Ci fără a întrebuința puterea inferioară a fanteziei a-și imagina forme, culori, chipuri și distanțe, privea cu peterea superioară a sufletului, care-i intelectual, cuvinte imateriale, limpezo și spirituale.
• Nu-i nici o patimă trupească sau sufletească care să poată veni în minte pe altă cale decât prin închipuirea celor simțite. Sârguiește-te, deci a-ți păstra mintea curată fără forme, culori distanțe, și orice fantezie, cum a creat-o Dumnezeu. Dar aceasta nu se poate face altfel decât prin întoarcerea și adunarea ei în locul cel strâmt al inimii și al întregului om lâuntric. Fiindcă, cum spun naturiliștii, după cum șarpele când voiește să-și lepede pielea veche se duce și trece printr-un loc strâmt, tot astfel mintea, prin locul strâmt, al inimii al rugăciunii mintale din inimă, se strecoară de imaginație, devine clară, curată, strălucită, capabilă a se uni cu Dumnezeu, prin asemănarea ce o are cu El.
|