View Single Post
  #1553  
Vechi 18.01.2012, 19:12:11
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit " Rusinea , de la buna cuviinta la nevroza "- un articol publicat recent pe doxologia

"În acest articol ne propunem să vorbim despre un sentiment interesant și uneori periculos, prin aceea că se poate transforma, tăcut, chiar într-un veritabil mod de a fi. Despre rușine. Totodată, este și o continuare a articolului precedent, în care am discutat despre vulnerabilitate și în care am amintit că această stare de nesiguranță poate ascunde adesea faptul că ne simțim rușinați.

Rușinea, la fel ca o monedă cu două fețe sau poate ca orice moment din viață, este sănătoasă sau nesănătoasă, în funcție de felul cum o trăim.
Rușinea sănătoasă este un semnal din noi, către noi înșine, care ne indică că am făcut sau suntem pe cale să facem o faptă sau să ne raportăm, legat de ceva, într-un mod care se opune bazei noastre de valori, felului nostru de a fi. Deci, nu am putea să simțim rușine dacă nu am avea o imagine despre noi înșine. Și dacă nu am avea un grup de credințe care, odată infirmat, negat prin acțiunile noastre, să ne aducă în simțuri acel sentiment al rușinii. E important de specificat că putem simți rușine și legat de acțiunile altor persoane sau grupuri de persoane, dar numai față de care noi ne-am creat deja o imagine. Rușinea sănătoasă e utilă, pentru că ne oprește să ducem la capăt fapte cu care ulterior ne-ar fi dificil să ne iertăm sau să să le integrăm în noi, în povestea noastră de viață.
În schimb, rușinea nesănătoasă este falsă și inutilă. Nu o merităm, fiindcă aparține altcuiva. Putem să simțim că noi chiar trebuie să o ducem sau că noi suntem făcuți ca și când această rușine este de la sine a noastră. Victimele abuzului sexual, de exemplu, pot să aibă un acut sentiment de rușine. Poartă cu ei secretul și rușinea nesănătoasă legată de abuz. Doar în momentul în care au curajul să-și spună povestea realizează că rușinea este a abuzatorului și nu a lor. Ei nu sunt niciodată atât de răi pe cât i-a făcut abuzatorul să creadă că sunt. Integral, rușinea nesănătoasă își are originea într-un anume tip sau altul de minciună, exagerează vinovăția, ne străbate întreaga ființă și ne poate ține captivi în propriul trecut.
Cum putem rezolva problema rușinii
Acest sentiment crezut integrat ajunge să facă parte din persoană, ca un program de viață, ce aduce cu sine multiple consecințe. Acestea au fost descrise de cei care le-au studiat și organizate într-o serie de caracteristici. Se pare că persoanele ce trăiesc cu rușinea nesănătoasă, cel mai adesea se pierd pe sine în relațiile pe care le dezvoltă, se anulează, când se ceartă o fac ca și cum se luptă pentru propria viață, își pierd energia în gânduri, planuri, liste, ducând ample dialoguri imaginare. Acceptă să ofere un preț foarte mare pentru momentele în care se simt cu adevărat acceptați, își asumă cu reticență angajamentele de durată, simt că sunt controlați de partener, frecvent creează triunghiuri de relații și apreciază în special calitățile sufletești ale partenerului, pe care nu și le pot recunoaște în ei. Caută dragostea necondiționată pe care nu au simțit-o în copilărie (din Shame and Guilt: The Masters of Disguise de Jane Middelton-Moz). Sentimentul de „ne-apartenență“ este un punct de plecare în originea rușinii. Dacă părinții sau familia nu au putut sau nu au reușit să-și asume responsabilitatea pentru copil sau să-și manifeste adevărata bucurie pentru existența acestuia într-un mod inteligibil gândirii acestuia (de exemplu prin atingere, mângâiere, legănat, prezență), copilul poate simți că nu aparține sau că e respins într-un fel sau altul. Rușinea nesănătoasă crește pe măsură ce el se blamează pe sine pentru sentimentul că nu este dorit sau că nu merită să fie iubit. Această bază este consolidată apoi de experiențele de viață, când alții, din grupul social din care fac parte, îi hărțuiesc sau îi abuzează, adâncind disprețul și ura de sine, care mai apoi sunt cimentate de comportamente adictive, violente sau discutabile, în care singuri se implică. Pentru a ascunde, se creează adevărate scheme de comportament, care prin utilizare frecventă pot să devină modele de personalitate: cel exagerat de responsabil (se simte vinovat și atunci când nu este vina lui), moralistul obsesiv (totul e în alb și negru, corect sau greșit), cel care se compară compulsiv cu ceilalți (acesta nu merită, nu știe nimic, pentru că își alege repere foarte înalte pe care vrea să le atingă), dependentul de aprobare, cel care nu merită, cel condamant pe viață pentru un trecut pătat, cel care extinde vina de la o acțiune la întreaga sa viață. Cea mai bună metodă de a ne rezolva problema rușinii nu este aceea de a o acoperi sau de a o purta cu noi fără a fi cazul, ci de a o înfrunta cât mai onest posibil. Faptul că cineva ne-a făcut să simțim rușine rămâne imprimat în realitatea noastră. Noi nu putem anula ceea ce ni s-a făcut. Am fost răniți și purtăm cu noi cicatricea rănii noastre. Singura realitate asupra căreia putem interveni este cea a sentimentelor noastre interioare: a ceea ce simțim (din Labirintul codependenței de dr. Robert Hemfelt). Răzbunarea nu are cum să aducă vindecarea. Nu face decât să înrăutățească situația, pentru că mărește răul, în loc să-l vindece. Uitarea nu este de folos. Dacă avem impresia că am uitat, probabil doar am reușit cu succes să ne comprimăm amintirile în subconștient, de unde alimenteză sistematic cu otravă alte surse ale durerilor noastre. În plus, unele lucruri nu ar trebui niciodată uitate.
Singura opțiune reală pe care o avem este actul iertării
Învățăm să iertăm înțelegând că neputința celor care ne-au rănit a fost la fel de mare, de fapt aceeași cu neputința noastră de a face binele pe care îl dorim.
Învățăm că, „dacă am fi fost noi în locul lor“, am fi făcut la fel, dacă trăiam fără Dumnezeu viu în noi și în faptele noastre. Fiind atenți și onești cu noi, vom putea primi rușinea și durerea, le vom trăi și vom cunoaște ceea ce Sfinții Părinți numesc străpungerea inimii. Și pe acolo vom intra în Bucuria Domnului, în bucuria pe care nimeni și nimic nu o vor mai lua de la noi".


* Sursa : doxologia.ro
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote