View Single Post
  #98  
Vechi 04.02.2012, 10:38:30
CelMandru's Avatar
CelMandru CelMandru is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.04.2011
Locație: București
Religia: Ortodox
Mesaje: 188
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Rugăciunea este în sine o hrană (și încă ce hrană!); căci de aceea s-a spus: „Nu doar cu pâine se va hrăni omul”.
Rolul hranei este să o primim ca un dar de la Domnul Dumnezeu și, mulțumindu-I pentru ea, să ne apropiem de El, prin rugăciune, prin gândul smerit. Sfântul Apostol Pavel ne arată că Dumnezeu a făcut hrana „spre gustare cu mulțumire” (I Tim 4, 3), de aceea „ori de mâncați, ori de beți, ori altceva de faceți, toate spre slava lui Dumnezeu să le faceți” (I Cor 10, 31).

Însă omul este tentat să facă din plăcerea mâncării un scop în sine, amăgindu-se cu ideea că aceasta-i va potoli și foamea sufletească. Satisfăcând doar trupul stricăcios, înșelatul de om, face cea mai mare greșeală - uită de Dumnezeu. Și face din mâncare un obstacol între el și Dumnezeu, uitând să-și hrănească sufletul înfometat de pâinea cea adevărată. Așa se naște lăcomia pântecelui, căci uitarea și nepăsarea rodesc otravă.

Pântecele devine astfel „împăratul patimilor”, „împreună lucrătorul dracilor și sălașul patimilor”, prin care vine căderea (Grigore Sinaitul). Dar lăcomia nu aduce împlinire: „demonul lăcomiei pântecelui se așează în stomac și nu îl lasă pe om să se sature: săturat strigă că e lipsit și ghiftuit și plesnit de sătul, țipă că îi e foame” (Sfântul Ioan Scărarul).

Uitați fraților, ce spun Sfinții Părinți despre lăcomia pântecelui, dacă nu-i de ajuns ce este scris mai sus: http://www.crestinortodox.ro/carti-o...lui-79430.html

Sfântul Ioan Casian spune că virtutea înfrânării tămăduiește lăcomia pântecelui. Aceasta se dobândește prin depărtarea de cele trecătoare și îndreptarea spre cele veșnice.

“Respectarea posturilor canonice este folositoare cu adevărat și trebuie păstrate cu orice preț; însă, dacă după ele nu va urma o masă cumpătată în mâncări, nu se va putea ajunge la treapta curăției duhului. Căci flămânzirea îndelungatelor postiri, urmată de sațiul trupului duce mai degrabă la o oboseală de câtva timp, decât la curăția sfințeniei. Curăția duhului este strâns legată de flămânzirea trupului. Nu are curățenia unei sfințenii necurmate, cine nu se împacă cu gândul să păstreze necontenit o aceeași stăpânire de sine. Niște postiri oricât de aspre, urmate de o îmblânzire fără de măsură, devin zadarnice și alunecă îndată spre păcatul lăcomiei pântecelui. Mai bună este o hrană zilnică chibzuită cu moderație decât un post greu și lung la intervale de timp”. (Sfântul Ioan Casian - Așezămintele mănăstirești, cap. 9, p. 168)

Virtutea înfrânării nu înseamnă doar abținerea de la mâncăruri, ci, mai ales, înfrânarea de la păcatele sufletului.

“Prin râvna spre desăvârsire să stingem pofta gurii și a pântecelui. De aceea cu văzul îndreptat spre virtute, trebuie nu numai să înăbusim orice poftă de mâncare fără de măsură, dar chiar cea trebuincioasă naturii însăși s-o primim nu fără o neliniște sufletească, de parcă ar fi potrivnică neprihănirii. În sfârșit, așa să ne rânduim cursul vieții noastre, încât să nu mai existe nici un moment în care să ne simțim abătuți de la îndeletnicirile noastre sufletești, oricât ne va sili trupul slab să ne coborâm și la grija de trebuințele lui”. (Sfântul Ioan Casian - Așezămintele mănăstirești, p. 172)

“În nici un alt chip, firește, nu vom putea disprețui plăcerile mâncărurilor pământești, decât dacă mintea, pironită în contemplare divină, își va găsi desfătarea mai degrabă în dragostea pentru virtuți și în frumusețea hranei cerești. Numai așa toate cele pământești vor fi desconsiderate ca lucruri trecătoare de cel ce-și va îndrepta pentru totdeauna văzul minții spre cele neschimbătoare și veșnice, contemplând cu inima, încă aflându-se în trup, fericirea lăcașului viitor”. (Sfântul Ioan Casian - Așezămintele mănăstirești, p. 172)
__________________
"A fost întrebat avva Ammona ce este calea cea strâmtă și îngustă, și a zis: calea strâmtă și îngustă înseamnă a-ți struni gândurile, și a-ți nimici voia ta, de dragul lui Dumnezeu. Asta înseamnă „iată noi am lăsat toate și ți-am urmat Ție“ (Matei, XIX, 27.)." (Despre avva Ammona, Patericul Egiptean)

Last edited by CelMandru; 04.02.2012 at 10:48:50.
Reply With Quote