View Single Post
  #2  
Vechi 08.02.2012, 15:13:52
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit Partea I

[SIZE=3]Să nu judecăm necredincioșii, ci să căutăm a înțelege motivele necredinței lor[/SIZE]
[SIZE=3]Atunci cînd cineva spune: “Eu sînt necredincios”, sau “Dumnezeu nu există!” – să nu-l judecăm întotdeauna din punct de vedere filozofic, dar să ne întrebăm de unde vine această atitudine? Dacă doriți cu adevărat să faceți ceva pentru acest om, atunci ar trebui să-i puneți întrebări una după alta ca să-l înțelegeti; fără a înțelege, veți ținti întotdeauna orbește.[/SIZE]
[SIZE=3]Într-un anume sens, ateismul este o eroare științifică, este refuzul de a studia realitatea în ansamblu, este tot atît de neștiintific ca și cum ai spune: “muzica nu este, pentru că pentru mine ea nu există…” Noi nu putem prezenta astfel problema unui necredicios, pentru că există multe posibilități pentru el de a se justifica. Însă în general, ateismul este refuzul de a accepta mărturia, cel puțin istorică, a unor oameni consacrați, care spun: “Eu știu…” Mulți din aceștia sînt oameni de știință, spre exemplu Pavlov.[/SIZE]
[SIZE=3]„Du-te acasă și întreabă-te cînd ai avut nevoie pentru prima oară ca Dumnezeu să nu existe”[/SIZE]
[SIZE=3]Uneori, omul devine necredincios pentru faptul că acesta este unicul sau scut împotriva conștiinței. Mi-a venit acum în minte povestirea unui preot foarte inteligent, fin și cultivat din Paris. Cîndva a fost “ateu”, adică trăia fără Dumnezeu și se considera prea elevat și inteligent pentru a-și permite să gîndească despre convertirea la credință. A discutat mai apoi cu un preot. Preotul fiind de la țară, fără cine știe ce studii deosebite, un emigrant din Rusia, după ce l-a ascultat mult timp, i-a spus doar două lucruri: “În primul rînd, Sașa, nu este chiar atît de important faptul ca tu nu crezi în Dumnezeu – Lui nu I se poate întîmpla nimic de la asta, minunat însă este că Dumnezeu crede în tine”. Și altul: “Tu, însă, Sașa, mergi acasă și gîndește-te, cînd anume ai pierdut credința, cînd ai avut nevoie ca Dumnezeu să nu existe?”[/SIZE]
[SIZE=3]Sașa a venit acasă și a căzut pe gînduri. Era nedumerit de o astfel de prezentare a problemei: se aștepta la un discurs misionar sau la niște instrucțiuni pentru consultarea unor tratate, iar în loc… Nu mai înțelegea nimic. Și el, după cum spunea mai tîrziu, a căutat cauzele necredinței sale mai întîi în cunoștințele dobîndite la Facultatea de Teologie din Paris, apoi în perioada prerevoluționară de la Facultatea din Rusia, apoi altundeva și nicidecum nu le putea găsi. Pînă a ajuns la perioada cînd avea șase ani. Locuia într-un oraș din Rusia, era un băiețel drăguț, mergea la biserică în toată duminica și era considerat a fi un copil evlavios: intra, făcea semnul crucii, se oprea în mijlocul bisericii, în față, și se ruga lui Dumnezeu. În fiecare duminică primea un bănuț, pe care era dator să-l pună în căciula cerșetorului orb. Punea bănuțul și mergea la biserică cu sentimentul că a săvîrșit o faptă bună, de dragoste, i-a acordat orbului atenție și poate sta acum liniștit în fața lui Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=3]Odată, în preajma sărbătorilor de Crăciun, plimbîndu-se cu mama prin oraș, a descoperit un magazin unde a văzut un minunat căluț de lemn care costa șase bănuți. A rugat-o pe mama să i-l cumpere, ea l-a refuzat, iar el a venit acasă foarte trist. Duminica următoare, pe cînd mergea la biserică, ajungînd în fața cerșetorului, s-a gîndit că, dacă nu-i va da de șase ori bănuțul, și-ar putea cumpăra căluțul. Zis și făcut. A procedat astfel de patru ori, iar a cincia oară s-a gîndit: dacă ar fi să iau de la el un bănuț, voi cumpăra cu două săptămîni mai devreme căluțul. Și a furat de la orb bănuțul. După care, intrînd în biserică a simțit că nu mai poate sta în față: dacă Dumnezeu îl va observa? S-a dus și s-a ascuns într-un colț al bisericii. Dădaca a venit cu el acasă și a povestit totul părinților, care au fost profund uimiți: pînă acum era mic, stătea în fața lui Dumnezeu, iar acum s-a adîncit în sine, viața lui în Dumnezeu a devenit mai interiorizată, el caută un loc ascuns unde ar putea în tăcere și contemplare să fie cu Dumnezeu (era o mămică destul de optimistă!).[/SIZE]
[SIZE=3]Iar Sașa simțea că situația se înrăutătește și că trebuie să se ascundă de Dumnezeu. Și iată că de la universitate a venit fratele sau mai mare, încărcat de cunoștințe ateiste, care s-a apucat să-i demonstreze că, de fapt, Dumnezeu nu există. Și Sașa mi-a spus: „M-am agățat de această idee. Dacă nu este Dumnezeu, atunci nu are importanță dacă am furat bănuțul și n-am pus în căciulă pe ceilalți cinci”. Acesta a fost începutul “ateismului” său: învățătura despre faptul că Dumnezeu nu există copilul a primit-o ca pe un colac salvator împotriva propriilor mustrări de conștiință.[/SIZE]
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote