Dacă femeia nu este prețuită, atunci Însuși Hristos nu este prețuit
din Sotul ideal, Sotia ideala
de Pr Nicolae Tanase
Editura Anastasis
[e putin cam lung articolul,insa este f.interesant,scoate in evidenta anumite probleme despre care nu prea se vorbeste]
VALOAREA VIEȚII ȘI LIBERTATEA CUPLULUI
Este o temă care privește România, care privește întreaga lume, familia, și care pune mari probleme la ora actuală în Biserica Ortodoxă, pentru duhovnici în mod special. Tot ce vedem rău este din lipsă de trăire duhovnicească în familie. Noi ne-am obișnuit să condamnăm numai răul, mai precis numai efectul răului, nu și cauza răului. Nu este cineva care să observe cum a ajuns omul într-o întunecime a minții atât de profundă. în afară de gravitatea avortului, în afară de gravita*tea divorțului, puțini mai încercăm să înțelegem de ce se în*tâmplă toate acestea. înțelegând de ce se întâmplă acestea, nu scade gravitatea faptei, dar se poate ajunge la anularea cauzei. Scăpăm de efect dacă studiem cauza. Ne punem întrebarea: pentru noi ce este familia?
Pe soț și pe soție i-a unit Dumnezeu în căsătorie?
Pentru noi familia este prezența Sfintei Treimi: Tatăl, Fixai și Duhul Sfânt în lume?
Pentru noi lipsa copilului este o neîmplinire, ca reprezentare numai, a ceea ce noi suntem datori să recunoaș*tem că suntem?
Sau cuvintele Sfântului Apostol Pavel: „Taina aceasta mare este în Hristos și în Biserică” răsună în inimile noastre? înțeleg soțiile că reprezintă Biserica? Atunci când suntem soți înțelegem că reprezentăm pe Hristos?
Soțiile în*țeleg că este Hristos, capul Bisericii? înțelegele că sunt create din coasta lui Hristos? Căci Biserica, în chip nevăzut, a luat naștere din coasta lui Hristos prin vărsarea Sângelui pe Cruce, iar în chip văzut la Rusalii.
înțeleg că este Hristos capul lor, iar ele sunt corpul și mădularele, iar împreună formează ceea ce se poate continua ca omenire, perpetua ca ceea ce Dumnezeu a lăsat să fie și apoi a sfințit și sprijină să existe în continuare?
Toate aceste întrebări rămân întrebări și așteaptă răspunsul, dar nu un răspuns pe care să ni-l dea cineva, ci un răspuns care să vină dinăuntrul nostru.
în primul rând, în lume, și mai ales în România, femeia nu este de ajuns de prețuită. în al doilea rând, în special în Ro*mânia, legea nu ocrotește îndeajuns femeia. Deși căsătoria și celelalte Sfinte Taine ale Bisericii se fac în chip văzut, adică de față cu oamenii, de față cu martorii. Un preot niciodată nu poate să săvârșească o Cununie numai el, mirii și cântărețul și nașii, trebuie să mai fie cineva ca martor a ceea ce s-a în*tâmplat, martor pentru oameni, martor pentru Dumnezeu. Nu este de ajuns de cinstită femeia, nu este ocrotită.Femeia în zilele noastre este bătută, disprețuită, chinuită, maltratată, jertfită, în final nerăsplătită și neapreciată pentru cât face ea pentru omenire. Dimpotrivă, i se văd numai defectele, că are și defecte. Și toate acestea sunt etalate ca și cum avem de-a face cu un lucru rău în sine. Dacă femeia nu este prețuită, atunci Însuși Hristos nu este prețuit, pentru că, reîntorcându- ne la simbol, Hristos este Capul Bisericii.
O să spunem: dar cine disprețuiește așa mult femeia? Noi! Noi, femeile, noi, bărbații, noi, oamenii, noi toți nu acordăm îndeajuns de mult femeii atenția și cinstea cuvenită. Și dacă nu facem așa, atunci nu reușim să prețuim nici familia și în fa*milie apare disprețul. Astfel, bineînțeles că nu mai avem de-a face cu soliditatea unei căsnicii, cu rezistența unei familii în*temeiate.
Legea nu protejează femeia; ea este bătută și ca să i se facă dreptate trebuie să facă o reclamație. Până să facă o reclamație, mai ia de câteva ori bătaie, după care renunță. Este foarte greu să reclami soțul care te-a bătut, este aproape impo*sibil. Legea nu intră în acțiune de la ea însăși, ca să protejeze femeia, despre care spunem că este sexul slab, dar ea nu este sexul slab, este sexul fin, atât. Sexul slab este bărbatul, cel care nu are o orientare foarte bună, ci este numai puternic. Așa a fost dăruit el cu putere, iar restul calităților le-a lăsat Dumne*zeu femeii (când zic restul calităților mă refer la această bo*găție de sentimente, o stare interioară de care este capabilă numai femeia).
Din disprețul bărbaților și din neprețuirea femeii a luat naștere o mișcare care se numește feministă și cu care Biserica pe bună dreptate nu este de acord. în această mișcare femeile spun că ele sunt totul, că se pot descurca fără bărbați, că nu este nevoie de bărbați pe lumea asta și că inclusiv copii pot face și fără bărbați. Partea religioasă a intervenit, iar la angli*cani au fost hirotonite femei si de câțiva ani încoace se hirotonesc femei și ca episcopi. O aiureală creată de această mișcare feministă. Observăm că dacă nu acordăm atenția cuvenită, apar și aceste aspecte extremiste.
Toate imperiile au pierit în momentul în care femeia n-a vrut să mai nască.
în urmă cu două sute și mai bine de ani, în provincia Kosovo erau 98% ortodocși și 2% musulmani. Anii trecuți procentul s-a inversat: 2% ortodocși și 98% musul*mani. A urmat intervenția americanilor, care s-au purtat urât, care au bombardat și în ziua de Paști. Au bombardat biserici*le, mănăstirile si cimitirele ortodoxe si ceva muzee. De ce? Ca să distrugă tot ceea ce însemna istorie și vestigii! Ii condam*năm si nu suntem de acord cu ce au făcut!
Dar explicăm permisiunea pe care Dumnezeu a dat-o ca să se întâmple așa, prin faptul că ortodocșii n-au vrut să mai nască. „Nenașterea” în rândul ortodocșilor duce la pieirea lor, nu a Bisericii Ortodoxe, ci a ortodocșilor.
Ce înseamnă asta? înseamnă că suntem șase miliarde, poate și mai mult pe fața pământului, din care numai 226 de milioane suntem creștini ortodocși. De ce? în primul rând, din lipsa nașterilor.Ne văităm de țigani (ceea ce este greșit să facem, pentru că nu suntem rasiști), ne văităm că se înmulțesc, dar nu facem nimic ca noi înșine să ne înmulțim, să perpetuăm neamul nostru româ*nesc, creștin și ortodox. Din populația românească din România sunt 98% ortodocși, iar 86,5% sunt ortodocși din întreaga populație a României. Cu ceva excepții, acești ortodocși pe care noi îi botezăm, îi cununăm, îi împărtășim după ce-i spovedim, cărora le predicăm, nu vor să mai nască.
|