Înșelarea în medicină se înțelege mai bine prin studiul înșelării în creștinism 5
D. URMAȘII SFÂNTULUI SAVA BRANCOVICI.
1. ÎNAINTE DE 24 IUNIE 1680, SOBORUL MARE AL TUTUROR PROTOPOPILOR A ALES UN NOU MITROPOLIT, ÎN PERSOANA LUI IOSIF BUDAI
din satul Pișchinți (jud. Hunedoara:. Se pare că era călugărit în Moldova. A fost hirotonit arhiereu la București, de către mitropolitul Teodosie al Ungrovlahiei, asistat de doi episcopi greci.
După hirotonire, s-a reîntors la credincioșii săi din Transilvania, primind și o scrisoare din partea lui Șerban Vodă Cantacuzino către principele Mihail Apaffi. Confirmarea iui de către principe s-a făcut abia la 28 decembrie 1680, cînd i s-au impus 19 îndatoriri (condiții) calvine (cele 15 impuse lui Simion Ștefan în 1643, la care se adăugau și cele 4 impuse lui Sfântul Sava Brancovici în 1669). Din scurta lui activitate ca mitropolit, se știe numai că a făcut unele vizite canonice în părțile Bistriței, la începutul anului 1681. A murit la începutul anului 1682. După o ipoteză mai nouă, el ar fi mitropolitul român despre care scria Petru Maior în Istoria Bisericii românilor că a fost ucis, din porunca lui Appafi, în cetatea Eciu (azi în Brîncovenești — jud. Mureș). Înseamnă că Iosif a fost cel de al- patrulea mitropolit al Transilvaniei înlăturat din scaun de calvini în veacul al XVII-lea.
2. MITROPOLITUL IOASAF.
În dorința de a opri acțiunea prozelitistă calvină, Șerban Cantacuzino a căutat să impună pe scaunul de mitropolit al Transilvaniei un ierarh care să nu accepte nici o abatere de la adevărurile de credință ortodoxe. De aceea, a recomandat lui Apaffi pe ieromonahul grec Ioasaf — originar din Ahaia —, trecînd deci peste obiceiul alegerii mitropolitului de către soborul protopopilor ardeleni.
Fiind numit de Apaffi, s-a îndreptat spre București, unde a fost hirotonit arhiereu de către mitropolitul Teodosie, la 2 aprilie 1682.
Numirea lui Ioasaf direct de către principe, fără consultarea soborului mare, a produs nemulțumiri în rîndul preoților și protopopilor transilvăneni. La nemulțumirea lor se adăuga și cea a superintenden-tului calvin Mihail Tofoi, întrucît Ioasaf respingea orice încercări de calvinizare a Bisericii care-i fusese încredințată spre cîrmuire. Chiar în timpul șederii lui Ioasaf la București, în vederea hirotonirii, cîtiva protopopi români filocalvini, în frunte cu Ioan Zoba din Vinț, s-au prezentat la Apaffi, protestînd împotriva numirii lui Ioasaf.
Odată înscăunai la Alba lulia, Ioasdf a început să facă rînduială în Biserică, înlăturînd nouă protopopi, unii acuzați de felurite abateri, alții prieteni ai calvinilor. Din această cauză, mișcarea pornită împotriva lui Ioasaf s-a accentuai.
în urma stăruințelor depuse pentru înlăturarea lui Ioasaf, s-a convocat un sobor de judecată Ia Alba lulia, în casa nobilului Szocs Pal, la 12—13 iulie 1682. Cu acest prilej au fost audiați 16 martori — desigur oameni ai autorităților de stat calvine — care au răspuns la 8 întrebări. Mitropolitului i s-au adus mai multe învinuiri : că este grec și nu cunoaște suficient limba română, că a ajuns mitropolit împotriva obiceiului Bisericii Ortodoxe din Transilvania, prin simonie, că nesocotește învățătura calvină și că a înlăturat mai mulți protopopi din slujbă. Cu toate acestea, el și-a continuat activitatea, căci majoritatea preoților români erau de partea lui. In primăvara anului 1683 s-a întrunit un sobor la Sighișoara, la care au participat 223 de preoți și cîțiva protopopi, cînd s-a pus clin nou problema mitropolitului loasaf , majoritatea preoților doreau să-I aibă mitropolit pe loasaf. In toiul acestor frămîntări, vlădica a trecut la cele veșnice, către sfîrșitul anului 1683.
[…]
3. MITROPOLITUL TEOFIL.
Noul intîistatător al Bisericii transilvane era ^ preotul văduv Toma, fiu de preot din Teiuș, călugărit sub numele de Teofil. După alegerea sa de către soborul mare, a trecut munții r în Țara Românească, fiind hirotonit la 18 septembrie 1692, în cate- j drala .mitropolitană din București, de către vlădica Teodosie. A primit diploma de recunoaștere din partea noului guvernator al Transil-vaniei, Gheorghe Bânfi, cu obligația respectării celor 19 puncte impuse și lui Varlaam. In anul 1693 făcea vizite canonice în eparhie. Prin testamentul său din 12 iulie 1697, lăsa Mitropoliei toate bunurile sale «ce am agonosit mai de înaintea vlădiciei și în vlădicie, cu sărăcia mea». A murit la scurt timp după această dată.
S-a susținut în vechea istoriografie bisericească — mai ales unită — că sub Teofil, în 1697, s-ar fi încheiat o unire a Bisericii Orto-doxe din Transilvania cu Biserica Romei, cu toate formele legale. Cercetările mai noi au dovedit că această pretinsă «unire» a fost ticluită de iezuiți, cu ajutorul unor falsuri. Cert este că spre sfîrșitul vieții, Teofil a fost asaltat de iezuiți să accepte unirea cu Biserica Romei. Moartea lui, survenită prin iulie-septembrie 1697, 1-a scăpat de uneltirile iezuiților, fiindu-i dat urmașului său Atanasie Anghel să por-nească pe drumul greșit al dezbinării Bisericii pe care o păstorea.
E. CONCLUZII:
Din cele expuse se desprinde constatarea că Bi-serica Ortodoxă românească din Transilvania a avut de luptat, în a doua jumătate a secolului al XVH-lea, cu acțiunea prozelitistă calvină, patronată de chinuitorii politici de atunci. Mitropoliții care au păstorit în această perioadă în scaunul vlădicesc de la Alba Iulia au marele merit de a ii rezistat cu tărie la toate încercările făcute pentru «calvinizarea» și chiar desființarea Bisericii românești, încît unul din ei a ajuns să primească moartea mucenicească pentru sta-tornicia sa în dreapta credință.
Mircea Păcurariu, Preot Prof. Dr. Istoria Bisericii Ortodoxe Române. Vol. 2. Editura IBMBOR. București, 1992. Pag. 63-92
AȘADAR RĂSPUNSUL LA ÎNTREBAREA NOASTRĂ de ce au prigonit calvinii pe români
este:
Datorită mândriei, văzând neregulile din biserica papistă, calvinii nu s-au întors la smerenia Ortodoxiei ci au luat-o pe calea idolilor raționali, pe calea ideilor proprii. Prin căpeteniile demonice, arhiconii, teologii iadului și filozofii întunericului au răstălmăcit Sfânta Scriptură pe dos și au inventat teologia mâniei, a dumnezeului mânios. De aceea, dorind să fie asemenea dumnezeului lor, plini de mânie au atacat pe cine le-a stat în cale.
Și noi suntem vinovați că nu am ars de dorul lui Hristos. Așa că El, din dragoste pentru noi românii, pentru a aprinde în noi focul cel mistuitor al dragostei nesfârșite și pentru a fi lămuriți în cuptorul prigoanelor și a ne întoarce de la răcirea în credință la credința vie lucrătoare în dragoste smerită, am fost lăsați în mâna lor.
Strugurii dacă sunt lăsați pe masă se mucegăiesc. Trebuie băgați în teasc pentru a da vinul cel bun. Așa și cu ucenicii lui Hristos: pacea îi lâncezește și atunci, ca să nu se strice de tot sunt băgați în teascul prigoanei care îi face să dea vinul cel mai bun: sângele mucenicilor.
Blândețea cu care am răbdat istoria arată însă că noi, deși păcătoși, avem Ortodoxia, Adevărul adică Hristos și Duhul Adevărului, Mângâietorul.
Și spunând păcătoși nu putem generaliza căci fierbe neamul nostru de sfinți. Istoria noastră ne arată că suntem de partea adevărului, moartea asumată cu dragoste de vrăjmași ne este nuntă, după cum spun Sfinții Părinți:
Atâta adevăr se cuprinde în cunoștința fiecăruia, câtă siguranță îi dau blândețea, smerenia și dragostea. Sfântul Marcu Ascetul.
Filocalia 1, pag. 257.
Acestea sunt trăsăturile neamului nostru cel mult încercat.
Matei 11:28 Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi odihni pe voi. :29 Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre. :30 Căci jugul Meu e bun și povara Mea este ușoară.
Gal.5:22. Iar roada Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credința, :23. Blândețea, înfrânarea, curăția; împotriva unora ca acestea nu este lege. :24. Iar cei ce sunt ai lui Hristos Iisus și-au răstignit trupul împreună cu patimile și cu poftele. :25. Dacă trăim în Duhul, în Duhul să și umblăm. :26. Să nu fim iubitori de mărire deșartă, supărându-ne unii pe alții și pizmuindu-ne unii pe alții.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|