Citat:
În prealabil postat de FlaviusM
Cam cum ati vedea, in teorie, implementarea unui astfel de sistem in ziua de azi, pornind de la realitatile anului 2012?
|
Prin luptă politică. Mai întâi, este necesar ca un număr suficient de oameni, observând eșecul democrației universale, să ajungă la concluzia corectă privind cauza răului: ea nu stă în oameni, nici într-un partid ori altul, de vreme ce s-a realizat alternanța la putere de mai multe ori. Cauza stă în viciul de sistem, mai exact în acest sistem al democrației universale. Prin urmare, acesta este un sistem care trebuie înlocuit. Mai departe, platforma unui astfel de partid, care să vizeze reforma prin redescoperirea tradiției, trebuie să plece de la realitatea că democrații au mai fost în istorie, relativ frecvent (Atena și alte cetăți grecești, Roma, Republica Venețiană etc), dar, pe de altă parte, absurditatea democrației universale este foarte nouă. Vot universal și egal există în România abia din 1923, căci până atunci, în România Clasică, exista vot bazat pe cens. Nici în celelalte țări europene, care ne-au servit ca model, democrația universală nu precede cu mult. O vreme, această inovație a putut funcționa cu rezultate pe alocuri satisfăcătoare, fiindcă se baza, în fond, pe instituții și pe oameni formați în sistemul anterior. Dar, în zilele noastre, s-a ajuns ca sistemul democrației universale să-și arate pe deplin absurditatea.
Citat:
De exemplu, ce anume l-ar califica pe un om pentru a face parte "de drept" din Senat? Si ce categorii sociale ar continua sa aiba drept de vot?
|
Vechile Constituții defineau cine accede la demnitatea de senator pe viață și, în parte, ele pot fi aplicate și astăzi, cu modificările de rigoare. Mai exact, e vorba de a ține cont că trăim în timpuri în care contraselecția deja a operat. A fi președintele Înaltei Curți vreme de un anumit număr de ani, lucru care în Constituția României Clasice oferea demnitatea de a fi senator pe viață, nu mai înseamnă același lucru ca atunci. Pe de altă parte, funcții precum șefii (sau delegații) principalelor culte, sau Președintele Academiei Române, ori cei care au fost rectorii unor Universități de prestigiu timp de două sau trei legislaturi și altele de felul acesta pot furniza un
pool din care o viitoare Constituție ar putea alege demnități senatoriale.
Toate categoriile sociale ar putea avea drept de vot, dar nu de vot egal, ci în bază cenzitară. Pentru început, acest principiu cenzitar ar putea fi introdus numai într-una dintre camere, fiindcă oricum suntem în situația absurdă ca singura diferență dintre camerele parlamentare să stea în norma de reprezentare. Socotesc că, cel puțin în ceea ce privește Camera Inferioară, care are atribuții tradiționale privind Bugetul țării, votul egal este cu totul ilogic. De ce ? Fiindcă este absurd ca cineva care nu a cotizat nici cu un leu la Buget să aibă aceeași capacitate de a influența Bugetul pe care o are altcineva, care a cotizat poate milioane de lei. Dacă, de exemplu, eu aș înființa o societate comercială, să spunem "Sticla S.R.L." și aș prevedea prin statut că acționarii au vot egal indiferent de participația lor, oricine ar fi de acord că ar trebui să fiu bătut în cap să vin cu astfel de propunere. Sau că cine ar participa la o asemenea societate este încă mai bătut în cap ca mine. Dar, dacă acest lucru este valabil referitor la o societate și la Statulul ei, de ce nu ar fi cu atât mai valabil la o țară și la Constituția ei?