Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Distincția este importantă. Mai multă precizie câștigăm dacă aplicăm terminologia scolastică: eficiența Sfintelor Sacramente este "ex opere operato", adică din însăși lucrarea lucrată, cu alte cuvinte este independentă de starea de har sau starea căzută a preotului, după cum Biserica Catolică a clarificat în urmă cu 17 secole, cu ocazia controversei donatiste.
Dimpotrivă, eficiența Sacramentaliilor (Ierurgiilor) este "ex opere operantis", adică din lucrarea care lucrează. Cu alte cuvinte, contează starea sufletească a celui care o face și rezultatul nu este același.
Și ce importanță practică au aceste complicate distincții pentru noi ? Au, fiindcă rezultatul unei Sf Taine, spre exemplu al Euharistiei, săvârșite de un preot păcătos este același cu cel săvârșit de un preot virtuos. Dimpotrivă, orinde este vorba de Ierurgii, precum rugăciuni speciale, binecuvântări, sfințiri de obiecte, exorcisme, chemări de ploaie și altele de acest fel, starea sufletească a preotului săvârșitor contează mult.
|
Uite de-asta nu trebuie sa lasam totul in seama preotului. Am lasat un acatist sau un pomelnic la biserica si plecam in treaba noastra, ca-si face popa treaba, doar i-am lasat si lui 5 lei...Acum pe bune, chiar daca e de buna credinta, si-si face treaba, ce treaba are el cu Gigel care-si cauta de lucru si cu Ion si Maria cu neamul lor cel adormit? Poate nu nici i-a cunoscut in viata lui... alta e situatia insa cand ii cunoaste sau i-a cunoscut. Ceea ce vreau a spun e ca e necesara si participarea noastra efectiva si activa la sfintele slujbe, pana la urma noi suntem cei care ne rugam pentru ceva sau pentru cineva, e drept, prin intermediul preotului, dar pentru asta trebuie sa avem o interactiune cu el. Si nu in ultimul rand, trebuie sa avem credinta. Eu am intrebat odata preotul a cui rugaciune are mai multa putere, a lui sau a mea, si mi-a raspuns ca a celui care are mai multa credinta.