Pretutindeni Sfantul Duh legiuieste  imbinarea postului cu rugaciunea, intoarceti-va la Mine din toata inima  voastra, ii cheama Domnul pe pacatosi prin gura unui alt Proroc,  indemnandu-i si imbarbatandu-i la pocainta, cu post, cu plangere si cu  tanguire, si va rupeti inimile voastre, iar nu hainele voastre, si va  intoarceti la Domnul Dumnezeul vostru... Trambitati cu trambita in Sion,  sfintiti post, vestiti vindecare (Ioil 2, 12-13, 15). Ninivitenii care  s-au pocait au facut cunostinta cu puterea postului si a rugaciunii.  Dumnezeu rostise deja hotararea asupra lor, ea le fusese vestita de  Prorocul Iona; deja Prorocul, ce se indepartase de cetate, o privea  tinta si astepta din clipa in clipa sa se implineasca prorocia cea  amenintatoare. Insa, ninivitenii au folosit pocainta,  aratand ca nu sunt fatarnici prin parasirea faptelor viclene, prin  postul aspru, prin rugaciunea osardnica - si I-a parut rau lui Dumnezeu  pentru raul pe  care a zis sa le faca lor si n-a facut (Iona 3, 10). In  Noul Legamant, Domnul a vestit ca postul va deveni o nevointa de obste a  tuturor ucenicilor Lui cand Se va lua Mirele Ceresc – Domnul - de la  dansii prin inaltarea la cer (Luca 5, 35). Si cum sa nu posteasca pe  pamant ucenicii Domnului Iisus, cum sa nu-L planga pe El, cum sa nu se  imbrace in haina intristarii, de vreme ce calea catre Domnul este  preaplina de greutati, este pandit de talhari infricosatori atat ca  numar, cat si ca rautate! 
Iata ce scrie Sfantul Ignatie Briancianinov in una din frumoasele sale invataturi : 
 
 Toti sfintii lui Dumnezeu si-au petrecut  viata pamanteasca in post si rugaciune. Astfel, potrivit marturiei  Evangheliei, Sfanta Ana prorocita, fiica lui Fanuil, nu se departa de  templu, slujind lui Dumnezeu in post si rugaciuni ziua si noaptea (Luca  2, 37). Despre marea Iudita Scriptura povesteste ca postea in toate  zilele vaduviei sale, avea intelegerea din cercare a rugaciunii, stia  puterea ei, ajunsese prin rugaciune sa dobandeasca credinta vie in  Dumnezeu si a savarsit prin credinta o minunata nevointa (Iudita 8).  Acoperit-am cu post sufletul meu (Ps. 68, 12), spune de Dumnezeu  insuflatul David - asa puternica este aceasta nevointa! Smerit-am cu  post sufletul meu (Ps. 34, 12) - asa se impotriveste aceasta nevointa  multumirii de sine si ingamfarii, care apar din imbuibare! Prin  mijlocirea postului, rugaciunea mea in sanul meu se va intoarce; fara  post, ea este jertfa jalnica a imprastierii mintii, care este  nedespartita de imbuibare. Sfantul Apostol Pavel, insirand semnele  adevaratilor slujitori ai lui Dumnezeu, aminteste intre aceste semne  petrecerea in post (II Cor. 5, 5) si rugaciune (Romani 12, 12; Col. 4,  2). Despre sine el marturiseste ca si-a petrecut viata pamanteasca in  necurmate nevointe, lipsuri si necazuri; el aminteste foamea si setea in  care l-au aruncat imprejurarile, precum si necurmata postire de buna  voie prin care isi chinuia trupul si-l supunea robiei (II Cor. 11, 27; I  Cor. 9, 27). Evanghelistul Luca, zugravind in cartea Faptelor  impreunapetrecerea in Ierusalim a Sfintilor Apostoli dupa inaltarea la  cer a Domnului nostru Iisus Hristos, impreuna cu Preasfanta Fecioara de  Dumnezeu Nascatoare si celelalte femei care au urmat Domnului in vremea  calatoriei Lui pamantesti, spune: Acestia toti erau asteptand cu un  cuget in rugaciune si in cerere (Fapte l, 14). Din cuvintele acestea se  vede limpede ca rugaciunile lor erau foarte lungi, neincetate - lucru cu  neputinta fara ajutorul postului. Asa traiau Apostolii! Asa traiau  Mucenicii! Asa traiau Cuviosii! 
 Viata lor a fost si este imbinare a  rugaciunii neincetate cu postirea de totdeauna. Mila si dragostea lor  fata de frati, fata de cei ce ii iubeau si cei ce ii urau, erau  dumnezeiesti, fiindca erau mai presus de firea omeneasca, fiindca erau  luate din sanul Domnului insusi. Ei nu numai ca impreuna-patimeau cu  toti cei nevoiasi sufleteste si trupeste, nu numai ca iertau toate  greselile si cele mai grele jigniri ale aproapelui: ei isi puneau cu  bucurie sufletul pentru mantuirea aproapelui, pentru mantuirea  vrajmasilor lor.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.  
(Părintele Alexander Schmemann)
			 
		
		
		
		
		
	
	 |