PS Gurie, Episcopul Devei si Hunedoarei
Domnule Primar,
Vă scriu aceste rânduri din pricina prețuirii și a dragostei pe care v-o port, dar și din grija părintească și duhovnicească cu care sunt dator înaintea lui Dumnezeu pentru toți cei încredințați mie spre păstorire – după spusa proorocului:
„Și pe tine, fiul omului, te-am pus Eu străjer casei lui Israel și tu vei auzi cuvânt din gura Mea și îl vei vesti din partea Mea. Când Eu voi zice păcătosului: „Păcătosule, vei muri”, și tu nu-i vei grăi nimic, ca să vestești pe păcătos să se abată de la calea lui, atunci păcătosul acela va muri pentru păcatele sale, dar sângele lui îl voi cere din mâna ta” (Iezechiel 33, 7-8).
Cu bucurie constat că generațiile tinere își regăsesc rădăcinile și identitatea în dimensiunea românească a existenței prin redescoperirea unor sărbători care au dat oarecând cheag și sens existenței sociale. Printre ele se numără și Dragobetele – un prilej de a prăznui negrăita taină a iubirii feciorelnice și care recapitula și ordona tinerețea într-o profundă viziune morală înspre pregătirea pentru o viitoare căsnicie.
Generațiilor vârstnice le revenea cândva (și le revine și astăzi) datoria de a veghea cu fermitate gingașă (care nu strivea farmecul libertății iubirii, dar nici nu îngăduia să fie confiscată de biologie) sentimentul îndrăgostirii și taina căutării și întâlnirii tinerilor. Sărbătorile la români, precum Dragobetele, reușeau să aducă și să păstreze la un loc bucuria lui Dumnezeu pentru viața omenească și bucuria omului pentru viața cerească. Pe-trecerea (vorba lui C. Noica) era prilej de a sesiza ceea ce este trecător și ceea ce este veșnic din clipele existenței pământești. „Trecătorul”(nestatornicul din taina timpului, adică vremelnicul) era cu înțelepciune îndreptat și cuprins în albia veșniciei. Așa au trăit românii în istorie și de aici minunea statorniciei românești în valurile vitrege ale istoriei.
Cu durere negrăită constat că regăsirea rădăcinilor românești ale existenței de către generațiile tinere alunecă tot mai des și tot mai mult în derizoriu. Praznicele creștine, sărbătorile din popor (unele cu rădăcini de dinaintea încreștinării noastre, dar transfigurate apoi de Întruparea Domnului Hristos) sunt parcă destructurate sistematic, sunt golite de conținutul transcendent (adică de sâmburele mai presus de timp și de istorie și care a generat și „timpul românesc” și istoria noastră creștină) și aruncate în orizontul unui spirit de bâlci și carnaval. Nașterea Domnului, Învierea Domnului și alte praznice care, în dimensiunea creștină românească, suprimă distanța dintre cer și pământ, pe acesta din urmă și viața omenească umplându-le de sens și scoțându-le din orice provizorat, sunt reduse la spiritul de „supermarket”, de profit al pieței.
Dragobetele, din sărbătoare a iubirii neprihănite, ce înalță tinerețea în bucuria supremă de a fi, este transformat într-un jalnic concubinaj al desfrânării! Cine și de ce o face? Cine sunt cei care dezbracă iubirea de sfințenie și o rezumă la instinctele unei discoteci?
Generațiile vârstnice, datoare să vegheze ca duhul creștin românesc să nu moară în copiii noștri, se transformă în jalnici agenți matrimoniali de o zi. Primarul – omul reper moral, intelectual și gospodăresc al unei comunități, părintele fără veșminte preoțești al celor din „parohia”(primăria) ce i-a fost încredințată – joacă rolul unui oficiator al unei iubiri și căsătorii de probă! Normalizează, adică, alungarea lui Hristos din cetate! Domnule primar, oricare ai fi, aceasta este o blasfemie! O blasfemie împotriva lui Dumnezeu atunci când participi și sapi la temelia instituției sacre a familiei creștine încheind căsătorii de o zi! Este o blasfemie împotriva neamului românesc, a identității sale exprimată și în sărbătoarea Dragobetelui, atunci când sanctifici iubirea redusă la concubinajul de o noapte! Este o crudă blasfemie împotriva iubirii, căci iubirea singularizează pe om în rândul tuturor formelor de existență și înveșnicește comuniunea între doi tineri! Te-ai gândit vreodată că cei doi tineri cărora le oficiezi curvia de o zi ar putea fi copiii sau nepoții tăi?! Nu te cutremuri de judecata istoriei pe care o scoți din devenirea românească și creștinească de dragul a 30 de arginți (adică voturi)?!
Îmi pare că Primarului (cu majusculă) nu-i este îngăduit să devină primar (cu literă mică)! Oare n-ar trebui noi ca părinți ai tinerilor să profităm de Dragobete și petrecerea lor s-o transformăm într-o seară de taifas unde în loc de parodierea Tainei Cununiei să ne ascultăm unii pe alții mărturisindu-ne povestea iubirii, taina îndrăgostirii. Să le povestim că neamul nostru românesc, de Dragobete, fetele și băieții se îmbrăcau în haine de sărbătoare și în cete porneau cântând să caute primele flori de primăvară, simbol al înmuguririi iubirii întâia oară în sufletul unui adolescent. Că fetele strângeau ghiocei, viorele și tămâioase pe care le puneau la icoane până la Sânziene când le aruncau în apele curgătoare pentru a le duce precum dorul duce inima celui îndrăgostit către cel drag. Și că de Dragobete tinerii se adunau și-și făceau făgăduințe sau chiar jurăminte de prietenie. Și, mai mult, Dragobetele însemna și aflarea perechii potrivite în lumea păcătoșilor, care începeau a-și construi împreună cuiburile. În seara de Dragobete tinerii de azi ar putea afla că numele sărbătorii vine din spațiul vechi slav în care „Glavo- Obretenia” desemna sărbătoarea „Aflării capului Sfântului Ioan Botezătorul”, și, prin urmare, prietenia tinerilor trebuie să fie o mergere înaintea lui Hristos și o pregătire a căsniciei în Calea Domnului, precum fusese misiunea Sfântului Ioan.
Domnule Primar, dacă noi, sarea pământului și lumina acestei lumi, consimțim la gesturi care justifică imoralitatea și desfrâul între tineri prin ideea de căsătorie de probă sau de o zi, atunci la ce va mai fi bună sarea dacă e stricată și cum va mai lumina lumina devenită ea însăși întuneric?!
Biroul de Presă al Episcopiei Devei și Hunedoarei
Precizare:
Această scrisoare nu vizează o persoană (un primar) anume. Ea vizează o stare de fapt care sapă la temelia sfințeniei și unității familiei creștine românești și implicit a vieții umane. Ne detașăm de orice inițiativă instituțională (publică) sau personală care ar încerca să se folosească trunchiat de Scrisoarea noastră în mod tendențios în scopuri electorale sau în rivalități partidice.
Last edited by ioan cezar; 27.02.2012 at 04:27:26.
|