SFÂNTUL IERARH EVANGHELICUS
episcop al Tomisului
(290 - 300)
Acest fericit urmaș al Sfântului Apostol Andrei este cel dintâi episcop cunoscut al Eparhiei Tomisului (Constanța de azi), din Dacia Pontică (Scythia Minor-Dobrogea). Episcopul Evanghelicus a păstorit pe creștinii autohtoni geto-daco-romani de la Gurile Dunării și din toată Dacia Pontică în ultimul deceniu al secolului III. Episcopia Tomisului exista, desigur, cu mult înainte de această dată, întrucât creștinismul a fost semănat pe teritoriul țării noastre de Sfântul Apostol Andrei, cel întâi chemat, încă de la jumătatea secolului întâi, cum spune Eusebiu de Cezareea (+ 340) în cartea sa, „Istoria Bisericească", III.
Episcopul Evanghelicus, originar din Tracia, a convertit la credința în Hristos pe mulți locuitori din Sciția Mică, ce rămăseseră încă în întunericul păgânismului. El este amintit în actul martiric al Sfinților Epictet preotul și Astion monahul, care au fost martirizați pentru Hristos la Halmyris (azi Dunavăț), cetate antică grecească, situată pe brațul de sud al Dunării, „într-o zi de 8 iulie", în timpul persecuției lui Dioclețian. În acest document se afirmă că „prea fericitul Evanghelicus era episcopul și întâistătătorul sfintelor lui Dumnezeu biserici din această provincie", adică din Sciția Mică (Dobrogea). În actul martiric se spune că părinții Sfântului Mucenic Astion, originari din Asia Mică, veniți la Tomis în căutarea fiului lor, au fost convertiți la creștinism de către preotul Bonosus și apoi botezați de episcopul Evanghelicus la Halmyris, în a paisprezecea zi de la martiriul Sfinților Epictet și Astion.
Se crede că însuși Sfântul Evanghelicus a primit cununa muceniciei prin același împărat, pentru marea lui dragoste și râvnă ce o avea către Hristos.
SFINȚII MUCENICI EPICTET PREOTUL
ȘI ASTION MONAHUL
(+290)
Acești doi sfinți martiri erau originari din Asia Mică, probabil dintr-un oraș al Frigiei. Epictet s-a născut din părinți creștini și a învățat de mic carte, fiind foarte râvnitor pentru cunoașterea Sfintei Evanghelii. Apoi, dorind să slujească toată viața lui Hristos, a părăsit casa părinților săi și s-a făcut călugăr în una din mănăstirile Frigiei.
Pentru sfințenia vieții sale, fericitul Epictet s-a învrednicit de darul preoției și a devenit un neobosit propovăduitor al Evangheliei lui Hristos în patria sa, convertind la creștinism și botezând în numele Preasfintei Treimi mulți locuitori frigieni. Printre cei convertiți a fost și un tânăr ales, anume Astion, fiul unui magistrat numit Alexandru. Urmând dascălului și părintelui său duhovnicesc, fericitul Astion a luat jugul cel bun al lui Hristos, făcându-se călugăr, probabil, în aceeași mănăstire, așa cum mărturisesc actele martirice.
Datorită persecuției lui Dioclețian (284-305), în jurul anului 290, fericiții Epictet preotul și Astion monahul și-au părăsit patria lor și, râvnind să mărturisească pe Hristos, s-au stabilit în Sciția Mică (Dobrogea), în orașul Halmyris (Almiridensis), numit și Salmorus, situat pe brațul de sud al Dunării. Aici au propovăduit cu mult curaj Evanghelia lui Hristos, convertind la creștinism un mare număr de păgâni.
Auzind de aceasta, guvernatorul Latronianus a dat poruncă să închidă în temniță la Halmyris pe fericiții mărturisitori Epictet preotul și Astion monahul, chinuindu-i cumplit pentru a se lepăda de Hristos. Văzând însă bărbăția și tăria credinței lor, guvernatorul a poruncit să li se taie capetele de către Vigilantius, unul din judecătorii celor doi martiri. Martiriul Sfinților Epictet și Astion a avut loc la Halmyris, într-o zi de 8 iulie, când li se face pomenirea în întreaga Biserică creștină în fiecare an. În „Acta Sanctorum Julii", t. II (29), Parisiis et Romae, 1867, p. 540-551, ca și în celelalte acte martirice, sunt numiți „De Sanctis Epicteto presbytero et Astione monacho martyribus Almiridensibus (Halmyris) in Scythia".
Părinții tânărului mucenic Astion monahul, Alexandru și Marcelina, pornind în căutarea fiului lor, au ajuns până la Halmyris. Aici, auzind de mucenicia Sfântului Astion, au fost convertiți la credința în adevăratul Dumnezeu de preotul Bonosus, fiind botezați de episcopul de Tomis, Evanghelicus, în a paisprezecea zi de la mucenicia Sfinților Epictet și Astion.
SFINȚII MUCENICI TIT ȘI GORDIAN
episcopi ai Tomisului (secolul IV)
Acești doi episcopi tomitani erau, probabil, originari din Capadocia (Asia Mică), păstorind turma lui Hristos din Dacia Pontică (Dobrogea) în primele două decenii ale secolului IV, până la ultima și marea persecuție a lui Liciniu din anii 320-323.
După moartea martirică a episcopului Efrem, a urmat pe scaunul episcopal al Tomisului episcopul Tit (Titus, Filius), care a propovăduit și apărat credința ortodoxă în Dacia Pontică mai mult de zece ani, catehizând și botezând nu puțini daco-romani și mai ales „barbari", goți, huni și besi, care locuiau pe teritoriul dintre Dunăre și Marea Neagră.
Episcopul Tit a fost protector și părinte sufletesc al multor sfinți martiri autohtoni și din întreg Imperiul Roman, exilați la Gurile Dunării și apoi martirizați aici de către împărații Dioclețian, Galeriu și Liciniu, până în anul 323. Pârât fiind la împăratul Liciniu, însuși fericitul episcop Tit a fost prins, chinuit și înecat în Marea Neagră la 3 ianuarie, când i se face și pomenirea. Sfintele sale moaște au fost luate și îngropate de ucenici la Tomis. Un fragment de piatră funerară a fost descoperit recent la Constanța (Tomis), despre care se crede că este a episcopului Tit (Titus, Filius), pe care scrie: „Aici odihnește martirul lui Hristos și episcopul ...".
Urmându-i pe scaunul de la Tomis episcopul Gordian, acesta a continuat cu și mai multă râvnă și curaj opera apostolică de convertire, catehizare și botezare a daco-romanilor din Dacia Pontică și Goția (Dacia de la nordul Dunării). Auzind de aceasta, tiranul împărat Liciniu l-a aruncat în temniță, iar în timpul sângeroaselor persecuții de la Gurile Dunării, din anii 320-323, i s-a tăiat fericitul cap „într-o zi de 15 septembrie", împreună cu alți cinci martiri - Macrobiu, Helia, Zotic, Lucian și Valerian. Sinaxarele grecești și cărțile de slujbă românești pomenesc pe Sfântul Mucenic Gordian la 13 septembrie, iar actele martirice din Martirologiul Roman (Acta Sanctorum) îl pomenesc împreună cu Macrobiu și Valerian, la 15 septembrie, numindu-l pe Sfântul Gordian „episcop".
SFÂNTUL SFINȚIT MUCENIC EFREM
episcop al Tomisului (secolul IV)
Al doilea episcop cunoscut al Eparhiei Tomisului, care a ocupat un timp scaunul de păstor al Daciei Pontice, după atestarea sinaxarelor grecești și latine, a fost Sfântul Mucenic Efrem. El s-a născut în sudul Dunării din părinți creștini, care l-au crescut de mic în frică de Dumnezeu. Mergând să se închine la Sfintele Locuri, a rămas aici și a fost făcut preot și slujitor la una din biserici. La vremea aceea în Imperiul Roman se slujea în limbile greacă, latină, siriană, și tracă (besă).
Ajungând apoi ucenic al patriarhului Hermon al Ierusalimului (300- 314), a fost pregătit din tinerețe să propovăduiască Evanghelia lui Hristos la popoarele „barbare" de la Gurile Dunării și din jurul Pontului Euxin (Mării Negre). La începutul secolului IV a fost trimis de patriarhul Hermon să păstorească pe credincioșii daco-romani din Episcopia Tomisului, convertind la creștinism numeroși daci, romani, goți și sciți și răscumpărând de la moarte mulți sclavi, pe care apoi îi creștina.
În timpul păstoriei acestui fericit episcop, au fost martirizați pentru credința în Hristos zeci de creștini daco-romani, sciți, besi, traci, greci și capadocieni surghiuniți în Dacia Pontică, ale căror sfinte moaște episcopul Efrem le răscumpăra, le îngropa în locuri tăinuite, înălța biserici de lemn sau de piatră peste ele și rânduia preoți să slujească noaptea Sfânta Liturghie.
În marea persecuție a lui Dioclețian din anii 304-305, fericitul episcop Efrem a fost prins, întemnițat și chinuit cumplit la Herson (Crimeea), pentru a se lepăda de adevăratul Dumnezeu și a se închina idolilor. Însă, mărturisind că este gata să-și dea viața pentru Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, i s-a tăiat capul în anul 304 și i se face pomenirea la 7 martie.
În „Synaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae", col. 517, la 7 martie, când se sărbătorește Sfântul Mucenic și episcop Efrem, se spun următoarele: „7 martie, în timpul împărăției lui Dioclețian, Hermon, episcopul Ierusalimului, a trimis episcopi în Scythia pe Efrem, iar la Chersones pe Vasile". Deși sunt păreri că Efrem ar fi fost episcop în Sciția Mare, ele nu sunt întemeiate, căci în Viața Sfinților Epictet și Astion, se menționează la Tomis, în Sciția Mică, un episcop Efrem.