View Single Post
  #8  
Vechi 26.03.2012, 18:30:03
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Arhanghelul Gavriil

Numele de Gavriil provine din ebraică însemnând „Dumnezeu este puternic”. În Proloagele de la Ohrida mai este tâlcuit și ca „Omul-Dumnezeu”, sugestie a naturilor divină și umană ale Celui care avea să Se nască din Preacurata Fecioară. Arhanghelul poartă tunică și himation. Veșmintele sale par ușoare, aeriene, potrivite firii sale netrupești.

El se reprezintă venind din partea stângă într-o mișcare dinamică, fiind reprezentat ca și cum tocmai ar fi coborât din cer, nu s-ar fi oprit încă din zbor, deși stă pe pământ.

Picioarele sale sunt redate într-o fandare, într-o pășire enormă, menită să sugereze spontaneitatea pătrunderii sale în încăperea în care se afla Fecioara și natura intempestivă a mesajului divin.

Uneori o aripă este ridicată se află încă în cer, tot un simbol al mesagerului netrupesc. Acesta s-a transmis și în slujbă, când diaconul (corespondent pământesc al îngerului, după tâlcuirea Sfântului Ioan Gură de Aur) repetă simbolic acest gest, ridicându-și orarul cu mâna dreaptă, de fiecare dată când îi cheamă pe credincioși la rugăciune. Dar, în vreme ce la Buna Vestire, zborul îngerului este din cer spre pământ, în slujba dumnezeiască, diaconul îi invită pe credincioși să se înalțe împreună cu el în rugăciune.

În mâna stângă ține un toiag, simbol al autorității dumnezeiești în timp ce mâna dreaptă, cu o mișcare puternică se întinde către Fecioara Maria, binecuvântându-o. Gestul este și reprezentarea iconografică a mesajului transmis.

Înfățișarea lui este aceea a unui slujitor plin de râvnă, credincios în împlinirea misiunii pe care i-a încredințat-o Stăpânul său.
Privirea ochilor săi mari și gestul mâinii, reținut și respectuos, sunt îndreptate către Fecioara Maria. Expresia chipului este solemnă, bărbătească, dar smerită.

Înclinarea capului îngerului, pe de o parte arată faptul că el nu vorbește de la sine, ci este vestitorul voii lui Dumnezeu, iar pe de altă parte indică statutul celei care prin al său răspuns avea să devină „mai cinstită decât heruvimii și mai slăvită fără de asemănare decât serafimii”.
Reply With Quote