Buna Vestire, ca praznic iconic, conține și transmite înțelesuri duhovnicești inepuizabile. Gestul ușor reticent al Preacuratei se mai numește și ortodoxia Maicii Domnului, un model de atitudine care dizolvă profetic orice efuziune pietistă în receptarea teofaniei - eveniment kairotic, oferind astfel modul optim cum tratează dreapta credință astfel de momente privilegiate. Observăm că Teotokos nu cade pe spate când îl vede pe îngerul care l-a înspăimântat altădată pe Daniel profetul, rămâne în isihie și pune întrebări, își însușește înțelegerea tainei fără a intra în detalii indiscrete (cum fac oamenii de vreo cinci, șase secole încoace), dezvăluind echilibrul perfect între catafatic și apofatic în interpretarea lucrărilor dumnezeiești. Mai observăm că decizia liberă de colaborare la proiectul divin survine la finalul unui episod de dialog cu transcendentul în care omul face deja pași importanți în întâmpinarea voii lui Dumnezeu, nu stă și așteaptă trândăvind total pasiv intervenții magice exterioare sub pretextul lui ”facă-se voia Ta”.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
|