Comunicat de presa :
În legătură cu articolul intitulat Bisericile capitalismului s-au lepădat de Fisc, apărut sub semnătura doamnei ȘTEFANIA ENACHE în săptămânalul Finanțiștii din 26 martie – 1 aprilie 2012, pentru corecta informare a publicului cititor, Patriarhia Română reia următoarele precizări:
1. Datorită statutului juridic al cultelor ca unități de drept privat, dar de utilitate publică, acestea dezvoltă numeroase activități social-filantropice și cultural-misionare în beneficiul populației, astfel încât scutirea de impozite este o necesitate. Această scutire este clar condiționată de folosirea fondurilor obținute din donațiile credincioșilor și din activități economice (producerea și vânzarea de lumânări, calendare, carte religioasă, vin cultic și alte obiecte bisericești) în scopuri bine definite, și anume întreținerea și funcționarea unităților de cult (plata facturilor la curent electric, apă, gaze etc.), pentru lucrări de construcție, de reparație și de consolidare a lăcașurilor de cult și a clădirilor ecleziastice, pentru învățământ, pentru furnizarea în nume propriu și/sau în parteneriat, de servicii sociale, acreditate în condițiile legii, pentru acțiuni specifice și alte activități non-profit ale cultelor religioase, potrivit Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor (conform Art. 15 alin.1 lit. f din Codul Fiscal).
Pentru celelalte activități economice desfășurate, Biserica plătește taxe și impozite, inclusiv TVA, asemenea tuturor societăților comerciale.
2. Sprijinul pentru culte acordat de Guvern de la bugetul public este o consecință a secularizării de către stat a averilor bisericești în timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1863). De atunci, unele din cheltuielile Bisericii (salarii, reparații, construcții) au fost preluate de către statul român ca o compensație materială pentru proprietățile preluate, aproximativ 25% din suprafața agricolă și forestieră a Țării Românești și a Moldovei. Acest sprijin a continuat să fie acordat inclusiv în perioada regimului comunist tocmai datorită obligației asumate de către stat în 1863. O eventuală încetare a sprijinului statului față de Biserica Ortodoxă Română și alte culte ar trebui să fie urmată, în mod firesc, de o restituire a tuturor averilor bisericești confiscate, care, însă, între timp au fost folosite pentru împroprietărirea succesivă a populației sărace. Contribuția la salariu de la bugetul de stat pentru preoți (cca. 65% din salariul unui profesor de liceu, restul salariului fiind completat din fondurile proprii ale parohiei) nu se face din milă, ci reprezintă o recunoaștere a contribuției cultelor la viața societății românești. Potrivit Legii 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, “statul român recunoaște cultelor rolul spiritual, educațional, social-caritabil, cultural și de parteneriat social, statutul lor de factori ai păcii sociale, precum, și rolul important al Bisericii Ortodoxe Române și al celorlalte Biserici și culte recunoscute în istoria națională a României și în viața societății românești” (art. 7, alin. 1 și 2).
Sprijinul de la bugetul de stat asigură doar în parte cheltuielile pentru salarizarea personalului clerical și neclerical al cultelor religioase. În Biserica Ortodoxă Română sunt foarte multe salarii plătite din fondurile proprii ale eparhiilor. De exemplu, în Administrația Patriarhală doar o treime dintre salariați beneficiază de sprijin la salariu de la bugetul de stat, iar două treimi sunt plătiți integral din fondurile proprii ale Bisericii. Salariații Patriarhiei primesc un sprijin de la bugetul de Stat lunar de peste 500.000 lei, iar impozitul pe salarii plătit de Patriarhie către Statul Român este de aproximativ 900.000 lei lunar.
La aceste cheltuieli salariale ale unităților bisericești se adaugă și cheltuielile pentru întreținerea clădirilor și plata utilităților (curent electric, apă, gaze, căldură, telefoane etc.), care sunt asigurate, cu mari eforturi, numai din veniturile proprii obținute din producerea și comercializarea de lumânări, calendare, cărți și obiecte religioase, vin liturgic, unele chirii și din activitățile economice menționate în articol.
La toate aceste cheltuieli legate de salarizarea personalului clerical și neclerical și de întreținere a lăcașurilor de cult și celorlalte instituții bisericești, se adaugă opera social-filantropică a Patriarhiei Române desfășurată în contextul crizei economice din anul 2011 prin 706 așezăminte social-filantropice (iar nu 279, cum greșit se menționează în cuprinsul articolului !), dintre care: 171 cantine sociale și brutării, 58 instituții ce oferă servicii medicale și farmacii, 80 centre de zi pentru copii, 11 centre educaționale, 46 centre de zi pentru vârstnici și 22 de servicii de îngrijire vârstnici, 40 centre comunitare, 35 centre de tip familial, 39 grădinițe sociale, afterschool și școli speciale, 22 locuințe protejate, 130 centre de informare, de consiliere și centre de resurse, 6 instituții de învățământ pentru adulți, 33 centre de urgență (pentru persoane fără adăpost, pentru victime ale violenței domestice, pentru victime ale traficului de persoane), 13 campusuri de tabără. Pentru toată această activitate social-filantropică desfășurată, eparhiile Patriarhiei Române au cheltuit peste 54.000.000 lei.
3. În ceea ce privește scutirea de impozit pentru clădirile și terenurile aflate în proprietatea Bisericii, menționăm că situația din România este asemănătoare cu statutul cultelor din alte țări europene, ca de exemplu Germania, Spania, Italia, Franța etc., unde de asemenea cultele religioase nu plătesc impozitul pe clădiri. În același timp, activitatea Cultelor din unele țări europene este sprijinită prin direcționarea unui procent din impozitul pe salarii sau pe venit spre cultele oficial recunoscute.
De menționat faptul că, din cauza crizei economice, în bugetul de stat din ultimii ani au fost alocate fonduri doar pentru sprijinul salarial al personalului deservent,iar nu și pentru celelalte activități ale acestora.
În concluzie, autorul articolului dovedește lipsă de informare în legătură cu destinația veniturilor unităților bisericești și ignoranță în ceea ce privește modul de organizare și funcționare a acestora, pe care îl confundă cu cel al societăților comerciale. Doamna Ștefania Enache se cuvenea să coreleze veniturile obținute cu cheltuielile reale ale unităților bisericești și cu datoriile neachitate. Din păcate, jurnalistul săptămânalului Finanțiștii a ratat acest demers jurnalist de interes pentru publicul cititor, preocupat doar de a crea falsa impresie că unitățile bisericești sunt societăți comerciale profitabile.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|