Citat:
În prealabil postat de stefan florin
Întrebare: Trebuie să țină creștinii o zi de Sabat?
Răspuns: Adesea se spune că "Dumnezeu a instituit ziua de Sabat în Eden" datorită legăturii care se face între Sabat și creație în Exod 20:11. Deși faptul că Dumnezeu s-a odihnit în cea de-a șaptea zi (Geneza 2:3) a prevestit o viitoare lege cu privire la Sabat pentru Israel, nu există nici o înregistrare biblică referitoare la Sabat înainte ca Israel să părăsească Egiptul. Niciunde în Sfintele Scripturi nu se face vreo referire la ținerea Sabatului de către oameni de la Adam până la Moise.
Cuvântul lui Dumnezeu este foarte clar în privința faptului că ținerea Sabatului a reprezentat un semn special între El și poporul Israel: "Moise s-a suit la Dumnezeu. Și Domnul l-a chemat de pe munte, zicând: „Așa să vorbești casei lui Iacov, și să spui copiilor lui Israel: „Ați văzut ce am făcut Egiptului, și cum v-am purtat pe aripi de vultur și v-am adus aici la Mine. Acum, dacă veți asculta glasul meu, și dacă veți păzi legământul Meu, veți fi ai Mei dintre toate popoarele, căci tot pământul este al Meu'" (Exod 19:3–5).
“Copiii lui Israel să păzească Sabatul, prăznuindu-l, ei și urmașii lor, ca un legământ necurmat. Aceasta va fi între Mine și copiii lui Israel un semn veșnic; căci în șase zile a făcut Domnul cerurile și pământul, iar în ziua a șaptea S-a odihnit și a răsuflat” (Exod 31:16–17).
În Deuteronom 5, Moise readuce cele 10 porunci pentru următoarea generație de israeliți. Aici, după prezentarea poruncii referitoare la ținerea Sabatului în versetele 12–14, Moise prezintă și motivul pentru care Sabatul a fost dat în mod specific poporului Israel: "Adu-ți aminte că și tu ai fost rob în țara Egiptului, și Domnul, Dumnezeul tău, te-a scos din ea cu mână tare și cu braț întins: de aceea ți-a poruncit Domnul, Dumnezeul tău, să ții ziua de odihnă" (Deuteronom 5:15).
Observați, vă rog, expresia DE ACEEA. Atunci când a dat poporului Israel Sabatul, intenția lui Dumnezeu nu a fost aceea ca ei să își amintească momentul creațiunii, ci să își amintească de robia din Egipt și de modul cum Dumnezeu i-a eliberat din aceasta. Observați de asemenea cerințele specifice pentru ținerea Sabatului: o persoană aflată sub autoritatea poruncii Sabatului nu își putea părăsi casa sau locul unde se afla în ziua de Sabat (Exod 16:29), nu putea face focul (Exod 35:3), și nu putea pune pe nimeni la lucru în Sabat (Deuteronom 5:14). Dacă o persoană încalcă porunca legată de ținerea Sabatului, acea persoană era pedepsită cu moartea (Exod 31:15; Numeri 15:32–35).
|
O examinare a pasajelor relevante din Noul Testament ne arată 4 aspecte foarte importante:
1) Ori de câte ori Hristos se arată oamenilor dupa înviere și când este menționată ziua, întotdeauna este vorba despre prima zi a săptămânii (Matei 28:1, 9, 10; Marcu 16:9; Luca 24:1, 13, 15; Ioan 20:19, 26).
2) Singurele mențiuni privind Sabatul în Noul Testament de la Faptele Apostolilor până la Apocalipsa sunt legate strict de evanghelizarea evreilor iar locul este întotdeauna o sinagogă (Faptele Apostolilor, capitolele 13–18). Apostolul Pavel a scris: "Cu Iudeii, m-am făcut ca un Iudeu, ca să câștig pe Iudei" (1 Corinteni 9:20). Pavel nu s-a dus la sinagogă să aibă părtășie sau pentru edificarea sfinților, ci să îi aducă pe aceștia la Hristos în vederea mântuirii.
3) După ce Pavel spune "de acum încolo, mă voi duce la Neamuri" (Faptele Apostolilor 18:6), Sabatul nu mai este menționat niciodată.
4) în loc să sugereze creștinilor ținerea zilei de Sabat, Noul Testament a învățat în mod clar opusul acestei învățături, chiar și în cazul singurei excepții la punctul 3 de mai sus, care se găsește în Coloseni 2:16.
Privind cu mai multă atenție la punctul 4 de mai sus, vom descoperi faptul că nu există nici o obligație pentru credincioșii Noului Testament în ceea ce privește ținerea Sabatului. După cum s-a discutat deja mai sus, există o singură referire la Sabat după momentul în care apostolul Pavel și-a concentrat lucrarea pe Neamuri (ne-evrei): "Nimeni dar să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă, sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos" (Coloseni 2:16–17). Sabatul evreiesc a fost desființat la cruce, unde Hristos "a șters zapisul cu poruncile lui, care stătea împotriva noastră" (Coloseni 2:14).
Această idee este repetată de mai multe ori în Noul Testament. In Galateni 4:9-10 Pavel spune: "Dar acum, după ce ați cunoscut pe Dumnezeu, sau mai bine zis, după ce ați fost cunoscuți de Dumnezeu, cum vă mai întoarceți iarăși la acele învățături începătoare, slabe și sărăcăcioase, cărora vreți să vă supuneți din nou? Voi păziți zile, luni, vremi și ani".
Însă unele persoane spun că prin porunca lui Constantin în anul 321 d.Hr., a fost “schimbată” ziua de Sabat din Sâmbătă în Duminică. În ce zi se întâlnea biserica pentru închinare? Scriptura nu menționează nicăieri strângerea credincioșilor pentru comuniune sau închinare în ziua de Sabat evreiesc (Sâmbătă). Pe de altă parte, există o serie de pasaje care menționează foarte clar prima zi a săptămânii ca zi de închinare și comuniune a creștinilor. De exemplu, Faptele Apostolilor 20:7 arată că "În ziua dintâi a săptămânii, eram adunați laolaltă ca să frângem pâinea". În 1 Corinteni 16:2 Paul îi îndeamnă pe credincioșii din Corint ca "În ziua dintâi a săptămânii, fiecare din voi să pună deoparte acasă ce va putea, după câștigul lui". Întrucât Pavel cataloghează în 2 Corinteni 9:12 acest fel de daruri drept una dintre modalitățile de închinare către Dumnezeu, colecta trebuie să fi fost legată de un serviciu de închinare al creștinilor în ziua de Duminică. Din punct de vedere al relatărilor istorice Duminica și nu Sâmbăta a fost ziua normală de adunare a creștinilor încă din perioada de început a bisericii.
Sabatul a fost dat poporului Israel în mod specific, și niciodată bisericii. Însă obligația ținerii Sabatului este parte a legii Vechiului Testament, creștinii nefiind sub autoritatea Legii (Galateni 4:1-26; Romani 6:14). Ținerea Sabatului nu este o cerință pentru creștini. Prima zi a săptămânii, Duminică, Ziua Domnului (Apocalipsa 1:10) celebrează Nouă Creație, Hristos Cel înviat fiind Capul bisericii. Noi ca și creștini nu avem obligația ținerii Sabatului mozaic prin odihnă, ci suntem liberi să Îl urmăm pe Hristos Cel înviat, slujindu-l.