De obicei oamenii nu se intorc la Dumnezeu decat atunci cand dau de primejdii, adică atunci cand ii ajunge dreptatea dumnezeiască din urmă și trebuie să dea seama de ce au facut. Nu e rău să te intorci la Dumnezeu nici chiar atunci, in ceasul al unsprezecelea; insă
ar fi cu mult mai bine să vii de bună voie la rosturile tale veșnice, și nu tras de manecă sau pălit cu prăjina din urmă. Dacă am fi noi mai simțiți, am vedea că Dumnezeu, preamilostivul ne imbie cu iubire. Incă din dimineața vieții, taina sfantă a pocăinței, ca să nu ajungem către seara vieții așa de imblătiți de rele.Taina pocăinței este judecata milostivă, ce o face Dumnezeu cu noi păcătoșii, cand mergem noi, de bună voie și ne mărturisim greșelile.
Preoții poartă preoția lui Hristos; prin iertarea lor, Dumnezeu te iartă, prin graiul lor, Dumnezeu iți vorbește. Prin ei, Dumnezeu te cheamă, oricat ai fide păcătos. Mare este Taina pocăinței, nu numai fiindcă te face din rău bun, din vrăjmaș al lui Dumnezeu, prieten al Lui,
ci și pentru că un lucru așa de mare e acoperit cu chip smerit. Mila cea fară de margini a Tatălui, ca să scape pe fiii Săi de judecata cea aspră, a dreptății după fapte,
le trimite, coborand din ceruri, pe Fiul Său cel Unul Născut, să le facă o judecată milostivă și fără nici o infricoșare, și iarăși să-i impace cu Sine.
Poate tocmai pentru că e așa de smerită judecata aceasta milostivă, nu pot să vie la mantuitoarea ei binefacere aproape nici unul dintre cei cu mintea plină de “știință” și afumată de mandrie. Cum să poată veni, ei care știu totul, ei care stăpanesc peste oameni, să vie in genunchi inaintea unui simplu preot și să-și inșire toate fărădelegile și necazurile lor? Nu, asta mandria n-o poate face, să vie de bună voie la smerenie. De aceea, ei dau de asprimea dreptății care-i fierbe in zeama lor pană li se moaie oasele trufiei.
Taina pocăinței sau mărturisirea e al doilea botez: botezul lacrimilor. Sunt trei botezuri care ne curățesc de toate:
primul, prin care intrăm in obștea creștină e botezul din apă și din Duh, sau nașterea a doua. Cand suntem inzestrați cu darurile Duhului Sfant, după atotștiința de mai inainte a lui Dumnezeu. Acesta nu se mai repetă.
Al doilea e botezul pocăinței, sau al lacrimilor,
pe care il putem face și trebuie făcut, ori de cate ori ni se incarcă conștiința cu greșeli față de Dumnezeu față de oameni și față de noi inșine.
Iar al treilea e botezul sangelui care dacă se intamplă să vie necăutat de noi, de asemenea ne spală toate păcatele, mai ales dacă ne-a venit din hotărata mărturisire a lui Dumnezeu, Cel in Treime inchinat și a Sfintei Sale Biserici. Acesta e un dar pe care-l dă Dumnezeu cui și cui, din vreme in vreme, mai ales in vremea de prigoană a credinței creștine dreptmăritoare. Acesta iarăși nu se mai repetă,
și nu atarnă de noi. In privința venirii, ci numai in privința primirii.
Sfantul Ciril ne invață[Sf. Chiril al Ierusalimului]:
“Dacă cineva nu primește botezul nu se mantuiește afară numai de mucenici, care primesc Impărăția și fară de apă”.
Mantuitorul, cand a mantuit lumea pe cruce și cand I s-a impuns coasta,
a izvorat sange și apă ca să se boteze cu apă cei ce se botează in vreme de pace și să se boteze cu sangele lor cei ce se botează in vremea prigoanelor. Mantuitorul numește și mucenicia
botez, cand zice:
“Puteți să beți paharul pe care Eu il beau și să vă botezați cu botezul cu care Eu Mă botez?”.
E lucru de mirare, că pentru pricini pămantești se găsesc mii și milioane de oameni, care merg cantand la moarte, dar pentru Impăratul Cerurilor abia se mai găsesc puțini, din cand in cand, care să fie liniștiți și bucuroși de moarte. Pentru aceasta trebuie ochii spălați mai bine ca să vadă mai departe decat stadia vieții acesteia vremelnice, precum erau odată sfinții mărturisitori ai lui Dumnezeu, fericiți să treacă prin porțile focului și ascuțișul săbiei la Impăratul sufletelor Mantuitorul nostru.
In Taina spovedaniei rogi pe Dumnezeu, căruia I te mărturisești – de față fiind și sluga Sa, tălmaci al voii Sale către tine și chezaș al tău către Dumnezeu – să-ți ierte mulțimea relelor ce le-ai făcut, insirandu-le pe toate după cum te ajută conștiința.
Și bun e Dumnezeu, căci te iartă de toate datoriile tale dar numai dacă ierți și tu din inimă, greșelile fraților tăi. Dacă nu ierți, nici Dumnezeu nu te iartă. Și trebuie să iertăm la nesfarșit, pe toți din toată inima.
Cei vechi se rugau pentru cei ce-l schingiuiau și le cuprindeau picioarele, binecuvantand pe cei ce-i duceau la moarte;iar alții ziceau, că ar trebui să cumpărăm cu aur ocările și necazurile ce le pătimim de la oameni.Totul e să te invoiești așa, pentru Dumnezeu, și El iți ajută
; căci adevărat nu e după fire să iubești din toată inima pe cel ce te ucide in tot felul, ci e mai presus de fire. Acesta e ințelesul și capătul acestei judecăți milostive a lui Dumnezeu
, redobandirea iubirii fără margini, intoarsă de la toate păcatele spre Dumnezeu unul și spre toți oamenii.
Cat se poate prinde de minunea acestei sfinte taine, iată spunem că ea lucrează revenirea oamenilor la nerăutatea pruncilor.