View Single Post
  #943  
Vechi 14.04.2012, 16:54:34
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Părintele Rodion: OAMENI ȘI DEMONI
Senzitivii: provenienta și natura lor după conceptia ortodoxă

“ În ultimul timp multi oameni au început să manifeste aptitudini neobișnuite: tratamente cu ajutorul
câmpului energetic, telepatie și telechinezie, clarviziune. Toate acestea fac parte din viata contemporană și
de aceea este necesară o interpretare religioasă și o atitudine clară și convingătoare asupra acestor
fenomene.
Oare acest lucru e bun sau e rău? Cum ar trebui să procedeze un creștin ortodox întâlnind asemenea
persoane, și poate el oare să recurgă la ajutorul lor? Vom încerca să răspundem la aceste întrebări. Dar
mai întâi să încercăm să apelăm la traditie, la experienta Sfintilor Părinti purtători de duh.
În Faptele Apostolilor, care evocă activitatea de propovăduire a apostolilor după Înăltarea lui Iisus
Hristos, citim despre un anume Simon, vrăjind și uimind neamul Samariei, zicând că el este cineva mare,
la care luau aminte toti, de la mic până la mare, zicând: Aceasta este puterea lui Dumnezeu, numită cea
mare. Și luau aminte la el, fiindcă de multă vreme, cu vrăjile lui îi uimise (Fapte 8, 9-11).
Sfântul Iustin Martirul, comentând acest text, scrie că Simon era un vrăjitor care prin vrăjile sale
atrăgea poporul neștiutor, „care vedea în el o mare putere de la Dumnezeu”. Cu ce minuni îi cucerea
Simon magul pe oameni? Cu aceleași pe care le fac și senzitivii de astăzi - tămăduiri, telepatie,
telechinezie, clarviziune, levitatie. În afară de aceasta, Simon, după cum afirmă Sfântul Teofilact, „îi
îmblânzea pe cei îndrăciti”, adică, făcând uz de mijloace magice, îl convingea pe demon să-l lase în pace
pentru un timp pe cel posedat, ceea ce crea iluzia vindecării. Mai târziu însă necuratul intra din nou în
bolnav. (Martori ai unei asemenea „minuni” au fost nu demult și numeroși telespectatori, când în una din
emisiunile televizate din 1990 au putut urmări cum un vrăjitor „a izgonit dracul” dintr-o femeie).
Magul Simon credea sincer că și apostolii, asemenea lui, posedă aceeași artă. S-a întâlnit însă cu
apostolul Filip. Puterea predicii acestui cuvios și minunile lui erau atât de extraordinare încât au surprins
nu numai norodul adunat, ci și pe Simon însuși. Credinta oamenilor în Simon a cedat locul credintei în
Hristos, se boteza norodul, s-a botezat și Simon însuși. Magul a suferit înfrângere în fata apostolului care
lucra cu Duhul Sfânt (așa cum s-a întâmplat pe timpuri cu magii egipteni, care s-au opus lui Moise prin
fermecătoriile lor, însă au fost înfrânti de puterea lui Dumnezeu (cf. Ieșirea 7-8).
În aceeași Carte a Faptelor Apostolilor citim: ...ne-a întâmpinat o slujnică, care avea duh pitonicesc
și care aducea mult câștig stăpânilor ei, ghicind. Aceasta, Tinându-se după Pavel și după noi, striga,
zicând: Acești oameni sunt robi ai Dumnezeului Celui Prea Înalt, care vă vestesc vouă calea mântuirii. Și
aceasta o făcea timp de multe zile. Iar Pavel, mâniindu-se și întorcându-se, a zis duhului: În numele lui
Iisus Hristos îti poruncesc să ieși din ea. Și în același ceas a ieșit (Fapte 16, 16-18).
Iată deci care este pozitia Apostolului Pavel fată de acest duh: deși acesta spunea adevărul,
Apostolul nu dorea ca adevărul să fie rostit de gura necurată a demonului, dând astfel exemplu de
atitudine fată de duhurile rele, chiar dacă ele vestesc uneori cu dreptate. Căci toate acestea nu ascund
decât o singură dorintă - de a-l atrage pe om în contact pentru a-i câștiga încrederea și pentru a-l duce mai
târziu la pierzanie.
În Patericul de la Pecerska citim despre un călugăr Nichita, viitor ierarh și făcător de minuni, care
din pricina mândriei și a îngâmfării sale, făcându-se de timpuriu sihastru, a fost cucerit de necurat, care l-a
înzestrat cu darul clarviziunii și cunoașterii pe de rost a întregului Vechi Testament. Așa încât „...stătea
îndelung de vorbă cu cei care veneau la el, citind din Scriptură despre folosul pentru suflet, a început să
proorocească, și o mare slavă a ajuns să se răspândească despre el, ... toată lumea se minuna de împlinirea
cu adevărat a proorocirilor lui”. Atunci însă, când prin rugăciunile sfintilor părinti de la Lavra Kievo-
Pecerska demonul a fost izgonit din el, s-a dovedit că nu tine minte nimic pe de rost, ba s-a dezvătat și să
citească.
În același Pateric de la Pecerska aflăm, din Viata preacuviosului Lavrentie schimnicul, despre un om
îndrăcit, care vorbea - ajutat de necurat - evreiește, latinește, grecește și în alte limbi ale lumii, despre care
posedatul niciodată nu auzise, proorocea și vorbea despre lucruri și oameni de care nu avusese știintă mai
înainte.
În Viata Sfântului Mucenic Ciprian citim cum, pe timpul când era mag, el „își însușise toate
șiretlicurile diavolești, diferitele metamorfoze proprii necuratului (învătase să zboare prin văzduh, să
meargă pe ape), să schimbe însușirile văzduhului, să pornească vânturile, să facă cerul să tune și să plouă,
să salte marea în valuri, să pricinuiască pagube livezilor, viilor și culturilor câmpului, să trimită boli și
molime asupra oamenilor - cu alte cuvinte, a învătat întelepciunea păgubitoare și meșteșugul aducător de
rele al diavolului”.
Am putea invoca o multime de exemple de acest fel, credem însă că și fără ele concluzia este clară:
fortele demonice sunt în măsură să doteze și dotează pe unii oameni cu facultăti suprasenzoriale
neordinare.
Acum să cercetăm cum Sfintii Părinti tratează concret aceste capacităti extrasenzoriale. Să apelăm
la staretul Siluan.
În capitolul despre clarviziune citim că se întâlnesc trei feluri ale acesteia: „...unul se datorează
intuitiei firești a unor oameni, sporită prin postire, altul este cel dat prin lucrarea demonică; al treilea - cel
dat de la Dumnezeu.”
La ce fel de clarviziune am raporta clarviziunea unui senzitiv?
Numai la primele două, căci al treilea este un har al Domnului ce se dă doar celor aleși după multi
ani de viată ascetică întru Hristos, „iar celui trufaș el nu i se dă deloc”.
Să cercetăm mai atent primele două feluri de clarviziune.
„Primul fel, după părerea staretului Siluan, pentru omul smerit și cu gânduri curate poate fi folositor
și îndreptat spre bine, deoarece ajută la cinstirea fără știrbire a poruncilor lui Hristos fată de aproapele său.
Celui trufaș și plin de patimă el îi va dăuna, căci îi înmultește prilejurile pentru patimi și îi deschide mai
multe posibilităti pentru satisfacerea lor”.
Al doilea fel este extrem de păgubitor pentru cei care îl acceptă, fiindcă mai devreme sau mai târziu
va duce la dezechilibrarea tuturor fortelor sufletești și duhovnicești ale omului, denaturându-i chiar și
înfătișarea... În cazul acestui fel de clarviziune, chiar dacă îti apare uneori capacitatea de a „citi” gândurile
cuiva, totuși omul adânc dinlăuntru îti rămâne inaccesibil. Această capacitate se manifestă uneori cu o
autenticitate întrucâtva mai mare fată de niște evenimente de natură exterioară. Celor care nu i se opun ea
le dă prilejuri de a se complace în îngâmfare... și datorită naturii îndeobște destructive, demoralizatoare a
actiunilor demonice, pricinuiește suferinte celor care o posedă, lucru care devine evident abia după un
timp îndelungat.
La multi oameni calitătile de senzitiv apar ca urmare a practicării yoga sau altor religii orientale. Un
exemplu elocvent în acest sens este activitatea cunoscutului senzitiv cehoslovac Frantișek Fierd. La una
din ședintele societătii „Popov” din Moscova, în timpul căreia Frantișek stabilea diagnostice bolnavilor la
distantă, reproducându-le viata și istoricul bolii, la întrebarea academicianului A. J. Spirkin, cum a
realizat asemenea performante, senzitivul a răspuns: „Este rezultatul unui intens antrenament yoghin, în
procesul căruia omul învată să se destindă, deconectându-și ratiunea și intelectul. Cu alte cuvinte, fluxul de
informatie trece la nivelul subconștientului”.
Aici sursa „talentului” este absolut clară. Subtiind corpul cu ajutorul unei diete speciale, făcând
anumite exercitii din hatha-yoga, pătrunzând doctrina filozofică a acesteia, meditând adesea, repetând
mantrele, omul se expune actiunii directe a unor forte cosmice, se racordează la „ierarhia” lor, dobândind
initierea și „aptitudinile” respective. În yoga este pusă la punct o metodică riguroasă: dacă faci asta și asta
vei dobândi aptitudini paranormale. Și într-adevăr le dobândești. De unde însă și cu ce pret? În această
privintă învătătorii orientali preferă să nu vorbească mult, și de regulă, invocă o energie cosmică
impersonală și potentialul lăuntric al omului. (Eu pot face totul de unul singur, cu propriile forte, altfel
spus - eu sunt Însuși Dumnezeu). Este tocmai gândul pentru care Lucifer, cel ce se încrezuse în sine, a
căzut din cer și a devenit satana (cf. Isaia, 14, 12).
Un alt mijloc de a dobândi facultăti paranormale este initierea cu ajutorul direct al unui învătător,
inclus deja în ierarhia demonică. Asemenea unei molime, ce se transmite omului sănătos în urma
contactului cu cel bolnav, se produce și posedarea, dacă omul a crezut și s-a deschis unui yoghin, vrăjitor
sau senzitiv. În functie de puterea ultimului și de împătimirea primului cresc și se dezvoltă și aceste
„aptitudini”. Mai cu seamă că initierea se poate face și în afara vointei subiectului, fiind suficiente doar
atentia sporită și încrederea lui.
Reply With Quote