De asemenea, din Evanghelie aflăm cum multi oameni se vindecau atingându-se cu credintă și cu
pocăintă de veșmintele lui Hristos (cf. Luca 8, 44). În Faptele Apostolilor citim despre ucenicii lui
Hristos: Dumnezeu făcea, prin mâinile lui Pavel, minuni nemaiîntâlnite. Astfel peste cei bolnavi se
puneau ștergare sau șorturi purtate de Pavel și bolile se depărtau de ei, iar duhurile cele rele ieșeau din
ei (Fapte 19, 11-12). Adică Domnul, proslăvindu-i pe cuvioșii Săi, chiar prin veșmintele lor făcea minuni.
În acest sens pot fi evocate o multime de cazuri de vindecare ale bolnavilor prin atingerea de
moaștele sau chiar odăjdiile sfintilor. Mă voi referi doar la un singur caz din practica mea. După o slujbă
oficiată de mine, am pus pe mâna bolnavei paralizate V. o mănușă care a apartinut Sfântului Ioan din
Kronștadt. Imediat după aceea bolnava a început să miște din degetele mâinii paralizate și curând a putut
să și meargă. Medicii care o tratau au rămas adânc impresionati de o însănătoșire atât de rapidă.
Or, sfintii îi vindecau pe cei mai multi dintre bolnavi nemijlocit prin rugăciune, adică însănătoșirea
o săvârșea Domnul prin Duhul Sfânt datorită rugăciunii sfântului. Bunăoară, în Patericul de la Pecerska
citim despre preacuviosul Agapit, care tămăduia pe toti bolnavii prin rugăciunea sa și niciodată nu lua
nimic de la nimeni pentru însănătoșire, căci spunea el, nu tămăduia cu puterea sa, ci cu a lui Hristos.
Revenind la timpurile noastre, să evocăm numele Sfântului Ioan din Kronștadt. Există o multime de cărti
în care sunt atestate mii de cazuri de tămăduiri săvârșite, uneori chiar la depărtare considerabilă de
bolnavi, prin rugăciunile acestui mare sfânt.
Acum să încercăm să întelegem de ce oamenilor li se dau boli și dureri. Și cum trebuie să-și trateze
bolile un creștin. Mai întâi să dăm cuvântul Sfintilor Părinti ai Bisericii. Iată ce spune Sfântul Ioan Gură
de Aur în cuvântul său „Despre cei care tămăduiesc bolile prin vrăji”: „Când vei fi cuprins de o suferintă
cumplită, multi vor încerca să te înduplece să te duci la vrăjitori sau magi, tu însă, nădăjduind în
Dumnezeu, rabdă, știind că aceste chinuri îti aduc cunună și te izbăvesc de chinuri viitoare dacă vei răbda
boala, multumind lui Dumnezeu. Dacă suntem creștini, să ne supunem lui Hristos și să nu mergem la
vrăjmașii Domnului - magi, vrăjitori (adică senzitivi), căci ei sunt vrăjmașii lui Dumnezeu. Mai bine să
murim, decât să mergem la vrăjmașii lui Dumnezeu. Ce folos ai dacă îti vindeci trupul, iar sufletul ti-l
pierzi? Ce vei câștiga, dacă aici vei găsi o mică alinare, iar acolo vei fi trimis cu demonii la chin și în
focul veșnic?
Sfintii Apostoli au blestemat magia, Sfintii Părinti, la sinoade, au respins-o și ei, pentru multi ani i-
au afurisit pe cei care au umblat la vrăjitori, și i-au supus la epitimii grele pentru a se curăti de păcat.
„Fugiti, iubitii mei frati, de vrăjitoria cea blestemată, căci murind la timpul sorocit, veti fi lăsati
pradă chinului veșnic.
O, fratilor, așa cum aurul în foc se încearcă, la fel și omul prin suferintă se curătă de păcate. Să ne amintim, fratilor, de apostoli, de prooroci, de mucenici, care au luat asupra lor chinuri grele. Cei care rabdă nevoi și suferinte grele în viata aceasta vor fi răsplătiti cu prisosintă în Împărătia Cerească.
Gândește-te, omule, că vrăjitorii nu te vor izbăvi de suferinte, ci doar vei comite un mare și greu
păcat. Dacă te duci la demoni, părăsindu-L pe Domnul, cum vei primi mila Lui și cum vei apela la El în
rugăciuni? De ce să-Ti prăpădești sufletul, și ce vei răspunde lui Dumnezeu dacă, din pricina unei mici
suferinte, lăsându-L pe Dumnezeu, mergi la vrăjitori? Cum vei sta în biserică, cum vei primi Sfânta
Împărtășanie, cum vei asculta povătuirile? O, omule, dacă vei răbda cu recunoștintă suferinta sau alte
nenorociri, vei fi încununat cu mucenicii în ziua cea mare, căci ei au răbdat chinuri, iar tu rabdă cu
recunoștintă suferintele și nevoile”. Prin urmare, din toate cele expuse mai sus pot fi trase următoarele
concluzii: Dumnezeu îngăduie ca oamenii să fie supuși la suferinte și dureri:
1) pentru păcate, spre a și le ispăși, a-și schimba modul vicios de viată, spre întelegerea acestei
imoralităti și a faptului că viata pământească nu este decât o scurtă clipă, dincolo de care se află veșnicia,
și cum va fi ea pentru tine, depinde de viata ta de aici;
2) deseori pentru păcatele părintilor suferă copiii (pentru ca durerea să le răstoarne viata lor
bezmetică, să-i facă să cadă pe gânduri și să se schimbe). În asemenea cazuri, oricât de crudă ar părea
această pedeapsă omului contemporan secularizat (adică indiferent fată de religie), educat în spiritul
umanismului (spirit care venerează trupul, punând mai presus de toate trebuintele și dorintele sale), totuși
sunt pline de adevăr cuvintele: suferinta este necesară acestor oameni pentru mântuirea sufletului! Căci
Domnul Se îngrijește înainte de toate de mântuirea sufletului veșnic al omului, iar pentru aceasta omul
trebuie să devină o fiintă nouă, așa cum l-a conceput Dumnezeu, și în acest scop el trebuie să se schimbe,
să se curete de patimi și vicii. Dumnezeu și poruncile lui Hristos trebuie să fie pe primul plan al vietii, și
nu sănătatea temporară, trecătoare, bunăstarea, abundenta de hrană și îmbrăcăminte. Toate acestea
reprezintă acel vitel de aur pentru care vechii iudei Îl schimbau pe Dumnezeul lor Preaveșnic; iar creștinii
zilelor noastre Îl vând pentru același vitel de aur;
3) adesea pentru smerenia noastră și oprirea de la fapte nevrednice și păgubitoare.
4) deseori pentru ca datorită unei mici neplăceri să fim feriti de una mai mare. (Căci, dacă în situatia
respectivă am fi fost sănătoși și am fi actionat ca de obicei, ni s-ar fi întâmplat o mare nenorocire; așa însă,
abătându-ne datorită bolii de la cursul obișnuit al vietii, Domnul ne ferește de acea nenorocire).
|