Citat:
În prealabil postat de bogdan81
Horatiu,
Dvs. deci sustineti ca persoanele omenesti sunt increate.
Pai atunci inseamna ca sunt fara de inceput, la fel ca persoanele dumnezeiesti.
Ori mie asta mi se pare o grava gresala.
Persoanele omenesti se impartasesc intr-adevar de harul necreat, dar ele sunt capabile de aceasta fiindca persoana (omul a fost creat de Dumnezeu ca persoana, deci dupa chipul si asemanarea Sa) este ireductibila la natura sa.
Persoanele omenesti au natura creata (aceasta e invatatura crestina ), dar fiind persoane ele sunt capabile sa transceanda limitarile naturii proprii.
|
Înainte de toate, Hristos a înviat!
Bun. Haideți să vedem ce spuneți Dvs. de fapt mai sus:
1. Omul este o ființă creată — perfect de acord și eu cu această afirmație.
2. Totuși, omul poate să treacă dincolo de limita naturii proprii, create — perfect de acord și cu această afirmație. Numai că nu vă dați seama de implicația clară a acestei afirmații: dacă oamenii depășesc natura creată, o depășesc către increat.
3. Proba stă în faptul că omul se poate împărtăși de Har, Care este o
Energie increată. Știm asta din toată tradiția Bisericii, cristalizată în texte precum teologia Sf. Dionisie Areopagitul, Sfinții Capadocieni, Sf. Simeon Noul Teolog sau „Triadele” Sf. Grigorie Palamas.
Numai că, dacă spunem acestea, iată care sunt consecințele:
1. Harul este necreat, deci este infinit actual absolut, etern și neînceput.
2. Cel care participă la Har, participă la starea Harului: adică, la infinitatea actuală absolută, deci la eternitate și la neîncepere, chiar în condițiile în care el este temporal și are început. Aceasta este un paradox, deoarece acela care participă este creat, deci are început.
3. Singura soluție este să acceptăm că
în chiar faptul de a fi creat se dă ceva increat pentru om. Și acest raționament este acceptabil, deoarece, dacă omul are ființă, fie ea și creată, această ființă
creată este instituită numai prin instituirea ei de către și participarea ei la Ființa Absolută increată. Aceasta ne-o arată simplul raționament al principiului identității: din Eternitate există Un Unghi contemplativ din Care
tot ceea ce este în ființă etern și tot ce a fost temporal, este temporal sau va mai fi temporal se află în coincidență absolută cu Originea absolută și neîncepută.
4. Aceasta rezultă din conceptul de Dumnezeu: Care este nelimitat, deoarece e absolut. Adică nu există loc, topos în care El să nu Se afle în chip deplin — fără ca prin aceasta să se înțeleagă că El este prezent
pentru creatură cu Esența Sa. Paradoxal, El este prezent chiar și unde este absent — adică în creatură. Dar,
pentru cel pentru care este prezent prin absență, Esența Lui este insesizabilă; cu alte cuvinte, cel are îl sesizează ca prezent prin absență nu sesizează decât „Lucrarea” Lui, cum îi plăcea Sf. G. Palamas să O numească: adică el nu vede decât „exterioritatea” Esenței divine, adică Slava sau Harul. Adică Energiile. Aceasta, în condițiile în care Dumnezeu nu are exterioritate nici față de Esența Lui, deoarece El este, prin definiție, peste tot.
Și, ceea ce este încă și mai surprinzător și înfricoșător, este faptul că
și în această perspectivă, diferența ontologică dintre Increat și creat rămâne valabilă, nu este suprimată. Cu alte cuvinte, ca să încercăm să înțelegem cum este posibil așa ceva, trebuie să regândim noțiunile de identitate și de diferență. Și, mai ales, să nu le înțelegem în mod univoc.
Căci spune Sf. G. Palamas:
Citat:
Învățătura despre Dumnezeu unele ni le predă despre El în mod unit, altele în mod distinct. Și nici cele unite nu e permis a le deosebi, nici cele deosebite a le confunda. Iar cel ce opune pe unele din acestea celorlalte și încearcă să desființeze unele prin altele și celor ce cred corect că Dumnezeu este unul le opune această deosebire, iar celor ce văd cele deosebite în Dumnezeu le opune unitatea și neîmpărțirea Lui, închipuindu-și astfel că îi dovedește ca politeiști, acela să știe că se folosește de enunțările Duhului contra Duhului, cum se foloseau învățații elini de creație împotriva creatorului. Și să mai știe că fiind mai ignorant decât oricine, după cuvântul apostolului, nu înțelege nici aceea că negațiile nu sunt opuse la Dumnezeu afirmațiilor. El este și existent și neexistent, și pretutindeni și nicăieri, și cu multe nume și fără nume, și veșnic în mișcare și nemișcat, scurt vorbind, e toate și nimic din toate. Căci cele ce apar ca opuse și foarte străine întreolaltă, ca refuzând orice împreunare, la Dumnezeu se împacă și se împreună fiind la fel de adevărate.
Astfel dumnezeiescul (το θειον) este și nu este unul. Putem afirma evlavios ambele lucruri. E și una și alta în multe și diferite chipuri.
|
[„Viața și învățăturile Sfântului Grigorie Palama” de Dumitru Stăniloae, ed. Scripta, București, 1993, pp. 215-216]