View Single Post
  #112  
Vechi 23.04.2012, 02:28:15
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Puțină patristică nu strică II (c)

În continuare, pentru o edificare încă mai completă, am să vă citez câteva fragmente din Simeon Noul Teolog:

Citat:
Dumnezeu e lumină [1 Ioan 1:5] și celor cu care Se unește le împărtășește pe măsura curățirii lor strălucirea Lui; și atunci candela [Matei 25:8] stinsă a sufletului, adică mintea, cunoaște că a aprins-o un foc dumnezeiesc care o învăluie. O, minune!, omul se unește duhovnicește și trupește cu Dumnezeu, fiindcă sufletul nu se separă de minte, nici trupul de suflet, ci printr-o unire în chip ființial [ousiodos] omul se face prin har triipostatic, un dumnezeu prin înfiere [thesei] făcut din trup, suflet și Duhul dumnezeiesc de care se împărtășește, și așa se împlinesc cele spuse de proorocul David: „Eu am zis dumnezei sunteți toți și fii ai Celui Preaînalt” [Psalmul 81:6], adică fii ai Celui Preaînalt după chipul și asemănarea [Facerea 1:26] Celui Preaînalt, odrasle dumnezeiești din Duhul Cel dumnezeiesc [Ioan 3:8], cărora pe bună dreptate Domnul le-a zis și le grăiește pururea: „Rămâneți întru Mine, ca să aduceți roadă multă [Ioan 15:9] — iar roadă numește aici mulțimile celor mântuiți de către ei —; căci dacă mlădița nu rămâne în viță se usucă și se aruncă în foc [Ioan 15:4-6]; deci voi rămâneți în Mine și Eu în voi [Ioan 15:4]”. Deci cum anume rămâne în noi și cum anume noi rămânem în El, ne-a învățat Domnul Însuși zicând: „Tu, Părinte, în Mine și Eu în Tine, și aceștia în Mine, precum și Eu în ei” [Ioan 7:21-26]. Și vrând să întărească aceasta, repetă cuvântul și zice: „Ei în Mine și Eu în ei, precum Tu, Părinte, în Mine și Eu În Tine” [Ioan 17:21-26], și spre încredințarea celor ce ascultă adaugă zicând: „Precum M-ai iubit pe Mine, i-am iubit și Eu pe ei, și ei au cunoscut că Tu M-ai trimis” [Ioan 17:23-25]. E așadar evident că așa cum Tatăl rămâne în Fiul [Ioan 14:10] și Fiul în sânul Tatălui [Ioan 1:18], tot așa și cei renăscuți prin Duhul dumnezeiesc [Ioan 3:3] și care s-au făcut frați ai lui Hristos Dumnezeu prin darul Lui, și fii ai lui Dumnezeu și dumnezei prin înfiere [thesei] rămân prin har în Dumnezeu și Dumnezeu în ei [1 Ioan 4:12].
[Simeon Noul Teolog, Cateheze. Scrieri II, trad. diac. Ioan Ică jr., ed. Deisis, Sibiu, 2003, pp. 184-185]

Și același spune mai încolo, vorbind despre efectul Luminii increate asupra celui vizitat de ea:
Citat:
Lumina mă îmbracă și mă arată ca o stea și nu poate fi cuprinsă de nimeni și nimic. Strălucește ca soarele și văd cu mintea concentrată în ea toată făptura, îmi arată toate cele ce sunt în ea și îmi poruncește să îmi păzesc măsurile.
[Idem, p. 192]

Și tot el, vorbind despre experiența sa mistică:
Citat:
Dar o Minte dumnezeiască grăia cu mintea mea și mă învăța zicând așa: „Ai cunoscut cum te-a făcut puterea Mea cu iubire de oameni doar pentru puțină credință și răbdare care a întărit iubirea ta? Iată că, fiind supus morții, te-ai făcut nemuritor și, fiind ținut de stricăciune, te găsești mai presus de ea. Locuiești în lume, și ești împreună cu Mine, ești îmbrăcat în trup și nu ești târât de nici una din plăcerile trupului. Ești mic la vedere și vezi cu mintea [noeros]. Negreșit, Eu te-am adus din neființă la ființă”.
[Idem, p. 195]

Apoi:
Citat:
Deci, atunci când va locui și va umbla Dumnezeu în noi [2 Corinteni 6:16] și ni Se va arăta pe Sine Însuși nouă în chip simțit [aisthetos], atunci vom vedea în chip conștient [gnostos] și cele din cufăr, adică tainele cele dumnezeiești ascunse în dumnezeiasca Scriptură. […] …să ne aducem aminte numai de poruncile Mântuitorului Hristos, încă și de nemurire, nestricăciune, slavă veșnică, viață veșnică, Împărăția cerurilor, înfierea prin renașterea Duhului Sfânt și de faptul că ne facem dumnezei [nu prin fire ci] prin înfiere și har [thesei kai chariti], că ne facem moștenitori ai lui Dumnezeu și comoștenitori cu Hristos [Romani 8:17], și împreună cu aceasta câștigăm mintea lui Hristos [1 Corinteni 2:16] și prin ea vedem pe Dumnezeu și pe Hristos Însuși locuind în noi după Dumnezeirea Lui și umblând în noi [2 Corinteni 6:16] în mod conștient [gnostos].
[…]Duh este Dumnezeu [Ioan 4:24], nevăzut, nemuritor, neapropiat, necuprins, iar El îi face pe cei născuți în El, asemenea cu Tatăl Care i-a născut întrucât sunt percepuți și văzuți numai în ce privește trupul, în celelalte însă sunt cunoscuți numai de Dumnezeu și cunosc pe Dumnezeu [Galateni 4:9], spre Care pururea doresc a privi și de Care ard de dorință să fie văzuți.
[Idem, pp. 256-257]

P.S. — Participarea la Energii nu se realizează doar după Întrupare, Înviere, Ridicare și Cincizecime. Ci s-a realizat și înainte de Întrupare, a se vedea cazul lui Moise care intră în Slava de foc a Domnului (Exod 19:20, 24:16-18 și 34:5) și a cărui față strălucea (Exod 34:29-35) sau al celor 70 de bătrâni care, împreună cu Moise, Aaron, Nadab și Abihu, stau în Fața lui Dumnezeu pe Sinai pe Care Îl văd față către Față, mănâncă și beau și nu li se întâmplă nimic (Exod 24:9-11).

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Eu nu recurg la subtilitatile dvs.
Nu trebuia să faceți precizarea. Din păcate este destul de evident.

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Mi se pare ca faceti confuzii de termeni si totusi termenii au o mare importanta.
Cred că deja este evident cât de confuz sunteți Dvs., dar și prin faptul că-mi atribuiți mie confuzii pentru că nu reduc dogmatica la „adevăruri” logice și univoce, fără să vedeți cât de antinomică este învățătura creștină însăși. Am subliniat în nenumărate rânduri pe acest sit faptul că învățătura dogmaticii creștine nu trebuie judecată de pe pozițiile logicii formale, evidență care duce mereu la rezultate surprinzătoare și antinomice. Or, Dvs. îmi faceți o critică tocmai de pe o poziție exclusiv logică și nu sesizați cât de confuz sunteți în faptul că nu vedeți antinomiile dogmei, adică Adevărul supranatural, suprafiresc și continuați să folosiți termeni precum „increat” sau „creat” fără să-i gândiți cu adevărat și fără să fiți atent la ce vor ei de fapt să spună. Și, ce este de-a dreptul amuzant, este că-mi atribuiți tocmai mie acest defect.

Apoi:
Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Eu nu am spus ca omul se depreciaza in moarte sau ca faptura nu are consistenta ontologica. Nu stiu de unde ati scos chestiile astea.
Nici nu am pretins că ați spus. Pentru că nici n-ați făcut-o. Pentru că nu ați reușit să sesizați implicațiile respective. Motiv pentru care le-am adus eu în discuție ca să vă arăt unde ajungeți cu asemenea considerații, chiar dacă nu vă dați seama. Motiv pentru care ați și ajuns să-mi dați replici de genul:

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Cred ca va pierdeti in prea multe speculatii si de aceea cadeti in confuzii.
Din fragmentele patristice pe care vi le-am pus la dispoziție mai sus, reiese că nu mă pierd deloc în speculații, decât dacă nu cumva îndrăzniți să spuneți că înșiși Sf. Părinți, pe ale căror învățături le tot reproduc implicit pe forum, cu fiecare postare, sunt cei care se pierd în speculații și cad în confuzii. Dar nu îndrăznesc să vă acord asemenea îndrăzneală și prefer să văd afirmația de mai sus ca rod al neștiinței — de unde pot să deduc cât de puțin ați înțeles ce spun eu de fapt în replicile mele sau ce se afirmă de fapt în învățăturile de credință. Aici semănați teribil cu „catalin2” și alți useri care își închipuie că învățătura despre Treime și Hristos, despre Fecioară și Har ș.a.m.d. trebuie să fie „simplă” și „fără complicații”. Ceea ce nu duce nicăieri decât la o pseudo-teologie proletară plină de reprezentări fantasmatice, în care se pierde cu totul acuratețea conceptului, rigoarea dogmatică și trezvia autentică a inimii. De aici și o grămadă de neînțelegeri și de conflicte între credincioși, între credincioși și cler și între credincioși și cei de alte confesiuni sau religii. Dar mai ales, conflicte grave pe care le avem cu noi înșine fără să le știm cauza. Pentru că nu vrem să vedem ce vrea, de fapt, teologia să ne spună.
Dacă ați ales calea acestei „simplități” false — care e cu totul altceva decât simplitatea abisală a lui Hristos — mă tem că, pe mai departe, va trebui să fac economia acestei discuții și să vă urez succes în continuare.

În încheiere, vreau să vă mulțumesc pentru veselia pe care mi-ați dăruit-o prin comicul involuntar al replicii:
Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Sincer, nu vreau sa va pun in dificultate. Nu aceasta a fost intentia mea cand am spus ca ipostasurile omenesti sunt create.
Nu vă sugerasem în ultimul meu mesaj să aveți grijă la afirmațiile tranșante? Adică, să ajungeți să credeți că Dvs. mă puneți pe mine în dificultate în condițiile în care toată teologia este o taină amețitoare, plină de contradicții (supra)logice, de impasuri (supra)naturale, deci în condițiile în care teologia ne pune pe toți în dificultate — este culmea unei umilințe binevoitoare și sfătoase care pendulează undeva între dificultatea în care e pusă o vitrină cu porțelanuri din Sevres de existența unui buldozer în Alaska și dificultatea prin care se autoironiza acel abate francez când spunea: „În materie de umilință, desfid orice concurență!”.

Numai bine!

Last edited by HoratiuM; 23.04.2012 at 02:32:35.
Reply With Quote