View Single Post
  #116  
Vechi 23.04.2012, 02:49:50
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Hegel, Peter Kreeft și marele gheșeft (I)

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Usere Erethorn, ca de multe ori nu ai inteles, dar ai intrat in discutie doar pentru ca era un mic conflict si pare ca iti pace cearta. Horatiu a spus ce crede el ca sa isi confirme afirmatiile, adevarul este altul pentru ca poate nu a inteles ce e panteismul. Uite un link catolic (sa fie obiectiv) de pe site-ul catholica, in care se analizeaza influentele primite de Marx din filosofia lui Hegel: http://lumea.catholica.ro/2011/03/pi...tei-karl-marx/
Nu numai despre panteism scrie la Hegel, ci si despre monism.
Peter Kreeft știe cam tot atâta din Hegel pe cât știi și tu — zero barat. Adică a citit la fel de mult din autorul german ca și tine: nici o pagină. Iar toate cele „7 idei radicale” pe care Marx le-ar fi „moștenit” de la Hegel nu sunt decât aberațiile din capul lui Kreeft. La fel cum pretinsa cunoaștere a dogmaticii de către d’alde tine nu e decât propria ta fantasmă. Și la fel cum iluzia că poți demonta un autor mare pe care nu l-ai citit dând un link către o pagină obscură a unui mai mult sau mai puțin ilustru necunoscut — care mai e și ignorant și debitează facil tâmpenii și legende pseudo-hegeliene — nu e decât ceea ce și pare de la prima privire: o stupiditate absolută.
Dar să vedem care sunt (para(n)-)tezele lui Peter Kreeft din articolul digital la care trimiți tu (http://lumea.catholica.ro/2011/03/pi...tei-karl-marx/):

Citat:
Marx a moștenit șapte idei radicale de la Hegel:

1. Monismul: ideea că totul este una și că distincția – de bun simț – între materie și spirit este iluzorie. Pentru Hegel, materia era doar o formă de spirit, iar pentru Marx, spiritul era doar o formă de materie.
2. Panteismul: noțiunea potrivit căreia distincția dintre Creator și creatură – idee distinctiv iudaică – este falsă. Pentru Hegel, lumea este creată ca o expresie a lui Dumnezeu (Hegel a fost un panteist); pentru Marx, Dumnezeu este redus la lume (Marx a fost un ateu).
Cum am spus mai sus, panteismul (și, implicit, monismul) înseamnă că Principiul nu este și subiect — adică ceva diferențiat în el însuși și în unitate cu el însuși prin diferențiere, adică o conștiință —, ci este văzut doar ca substanță.

De aici urmează dificultatea de a-l considera pe Spinoza cu adevărat panteist, de pildă, a propos de discuția de mai anțărț, pentru că la el diferența ontologică este prezentă în trecerea de la Substanță la mod și, apoi, la atribute (deci, diferență și multiplu).

Cu atât mai mult urmează inepția imbecilă de a-l considera pe Hegel ca panteist sau monist de vreme ce la el Fenomenologia Spiritului începe, încă din „Prefață”, cu afirmația:
Citat:
În concepția mea, care se va justifica numai prin expunerea sistemului însuși, totul revine la a înțelege și a exprima adevărul nu ca substanță, dar tot atât ca subiect.
[G.W.F. Hegel, Fenomenologia Spiritului, trad. V. Bogdan, ed. Iri, București, 2000, p. 17]

Și încă:
Citat:
Substanța vie este mai departe ființa care este într-adevăr subiect sau, ceea ce înseamnă același lucru, care este în adevăr reală numai întrucât ea este mișcarea punerii de sine, adică este nemijlocirea devenirii-ei-ca-altul cu ea însăși. Ea este, ca subiect, negativitatea simplă, pură; tocmai prin aceasta este scindarea a ce e simplu, adică dedublarea ce pune în opoziție, care este iarăși negația acestei diversități indiferente și a opoziției ei; numai această identitate ce se restabilește, adică reflexia-în-sine-însăși în alteritate — nu o unitate originară ca atare, adică nemijlocită ca atare — este adevărul.
[Idem, p. 18]

Cu alte cuvinte, ceea ce ne spune Hegel este că Principiul este unitatea absolută a identității cu diferența: o afirmație care nu înseamnă, la rigoare, altceva decât exact Sf. Treime. Cine parcurge Fenomenologia Spiritului va vedea ușor că peste tot Hegel demonstrează existența diferenței și, simultan, a unității antinomice date tocmai prin diferență. La fel și în Știința Logicii care începe tocmai cu unitatea absolută a Ființei și Neantului, deci a identității cu diferența. Iar el nu face decât să urmărească peste tot în ființa determinată unitatea antinomică a identității cu diferența, începând cu lucrul empiric, continuând cu percepția, cu intelectul, cu conștiința de sine, raporturile conștiințelor de sine, cultura, filosofia, religia, cunoașterea, natura, familia, societatea, istoria sau dreptul.

De altfel, Hegel are și considerații clare, explicite în „Prefață” unde se pronunță răspicat împotriva ideii că „totul e una”:

Citat:
Acest formalism afirmă însă că această monotonie și această universalitate abstractă constituie Absolutul; el asigură că a nu fi satisfăcut în acestea ar fi neputința de a stăpâni punctul de vedere absolut și de a te menține ferm în el. Dacă, de altfel, simpla posibilitate de a-ți reprezenta ceva și în alt fel era suficientă spre a infirma o reprezentare, și această posibilitate, gândul universal, avea și întreaga valoare pozitivă a cunoașterii reale, vedem și aici deopotrivă atribuindu-se orice valoare ideii universale în această formă a irealității și că dizolvarea a ce este diferențiat și determinat, sau mai degrabă aruncarea nedezvoltată mai departe a acestuia, nici justificându-se prin ea însăși, în prăpastia golului, este considerată drept cunoaștere speculativă. A considera o existență oarecare așa cum ea este în Absolut nu constă aici în nimic altceva decât în a spune că acum s-a vorbit despre ea ca despre ceva, că în Absolut însă, în A=A, nu se găsesc totuși asemenea lucruri, dacă acolo totul ar fi una. A opune cunoașterii care distinge și este împlinită sau care caută și cere împlinirea, această unică știință că în Absolut totul este același — sau a înfățișa absolutul ei drept noaptea în care, așa cum se spune, toate vacile sunt negre —, aceasta este naivitatea goliciunii cunoașterii.
[Idem, p. 17]

Nu are rost să mai dau aici citate din Hegel pentru a arăta evidențe știute de orice om educat cu privire la acest mare gânditor — ar trebui să-i citez, practic, toată opera. Acestea se știu de oricine are sau a avut bunul simț de a și citi Hegel înainte de a-și da cu părerea despre el trimițând prostește către sit-uri de internet ale unor autori de mâna a doua sau a treia. Și închipuindu-și, apoi, că au terminat-o cu Hegel fără să fi parcurs o frază din el.

Apoi, același Peter Kreeft:
Citat:
3. Istoricismul: ideea că totul se schimbă, chiar și adevărul; că nu există nimic deasupra istoriei care să o judece și că, prin urmare, ceea ce este adevărat într-o epocă devine fals în alta, sau vice-versa. Cu alte cuvinte, Timpul este Dumnezeu.
Curat imbecil Peter Kreeft. Hegel este unul dintre gânditorii care pornește de la principiul identității și unul dintre cei care, a propos de acest principiu și de acest thread, susține validitatea argumentului ontologic. (A se vedea Știința Logicii, prima secțiune din „Doctrina despre Ființă”.) Ceea ce spune Hegel, de fapt, și asta peste tot în sistemul său, este că și acolo unde avem schimbare, deci diferență, această schimbare sau diferență nu oglindește altceva decât unitatea absolută — de aici și ideea că Dumnezeu se dă în timp ca unitate transcendentă a momentelor temporale. Că adevărul „se schimbă” în funcție de determinațiile pe care le poate lua un lucru sau altul, o situație sau alta (de fapt, manifestă în unitatea lui diverse determinații), ăsta e un truism foarte banal pe care îl găsim peste tot în istoria filosofiei. Nu a fost Hegel atât de mediocru încât să se oprească la genul ăsta de locuri comune. Hegel spune că schimbarea sau diferența întotdeauna nu face altceva decât să ofere locul mediu și transcendent prin care se dă adevărul atunci când avem o multiplicitate. Deci Hegel spune că, tocmai, adevărul nu se schimbă, ci este pur și simplu transcendent schimbărilor care pot afecta ocurențele lui determinate — asta e una dintre ideile dezvoltate atât în „Prefața” Fenomenologiei Spiritului (vz. ed. Iri, București, 2000, pp. 28-32), cât și în „Introducerea” acestei opere (idem, pp. 52-59) unde prezintă exact problema cunoașterii adevărate arătând că adevărul se dă dincolo de orice situație particulară și, mai mult, este presupus în absolut orice act de cunoaștere, chiar și atunci când spunem că nu există adevăr sau că nu l-am putea cunoaște. Același lucru îl demonstrează și în capitolul al doilea al Fenomenologiei…, „Percepția, adică lucrul și iluzia” (idem, pp. 71-82), unde demontează complet orice poziție empiristă sau sceptică privitoare la presupusa incapacitate a rațiunii speculative de a cunoaște adevărul.

Last edited by HoratiuM; 23.04.2012 at 03:20:11.
Reply With Quote