:)Sfanta Impartasanie ramane taina Tainelor.
Despre deasa sau rara impartasire exista un studiu introductiv al Parintelui Ioan Ica jr. la cartea Impartasirea continua cu Sfintele Taine, dosarul unei controverse, marturiile Traditiei. Din acest studiu introductiv retinem cele doua practici.
Prima practică - tipic răsăriteană - pune accentul pe pregătirea ascetică prealabilă prin Spovedanie și post, rigorismul ascetic ducând la o asceză fără Euharistie și o supralicitare a valorii substitutive a anafurei, al căror exces duce, paradoxal, la indiferență și indolență față de Euharistie și supralicitarea eforturilor ascetice personale. Cea de-a doua – tipic apuseană și adoptată de teologii ortodocși din diasporă, care insistă pe Euharistie fară asceza minimalizand importanta pregatirii ascetice, a Spovedaniei si a postului. Impartasirea sacramental euharistica de Hristos nu trebuie izolata de impartasirea mentala duhovniceasca prin rugaciune si meditatie de care vorbeste Sfantul Nicodim in Razboiul nevazut pentruca ambele pregatesc impartasirea eshatologica mai adevarata de Hristos in viata viitoare. De aceea PArintele Staniloae vorbea de o convergenta si unitate de principiu in ortodoxie
|