Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Este posibil ca ceea ce era pe atunci îmbălsămarea celor morți să fi fost un minister al femeilor. Poate că cei care au cunoștințe mai avansate de exegeză și știu cum era obiceiul iudaic atunci ne pot lămuri. Cert este că, până în ziua de azi în mentalul colectiv la români și în obiceiurile lor funerare, anumite lucruri nu pot fi făcute decât de femei, iar altele numai de bărbați.
|
Ideea centrala pe care am dorit sa o evidentiez este aceea ca aceste femei nu erai mai credincioase in invierea Domnului sai mai curajoase decat Sfintii Apostoli care "stateau ascunsi in casa cu usile incuiate de frica iudeilor".
Pur si simplu femeile si copii nu intrau sub incidenta legii politico-religioase, de aceea femeilor si Sfantului Ioan Evanghelistul (care nu era adult dupa varsta vremii) le-a fost permis sa stea langa crucea Mantuitorului.
http://www.nistea.com/eseuri/gheorgh...mironosite.htm
Câteva remarce personale cu privire la semnificația teologică a prezenței Femeilor mironosițe la mormântul Mântuitorului
- Gheorghe Fedorovici -
Maria Magdalena la picioarele lui IisusÎn fiecare an, Ortodoxia le prăznuiește în Duminica a 3-a după Paști pe femeile mironosițe, cele care, având pregătite încă de vineri miresme și miruri pentru ungerea trupului lui Iisus (Lc. 23, 56), s-au dus la mormânt în dimineața zilei de Duminică pentru a încheia acest ritual întrerupt de respectarea Sabatului.
Lăudarea curajului și a evlaviei mironosițelor este una din sarcinile de care tradiția omiletică se achită îndeobște cu multă dăruire, mironosițele fiind date ca pildă de devotament nu doar femeilor dintotdeauna, ci și bărbaților, curajul lor fiind contrastat comod cu frica apostolilor care, după cum pare să știe toată lumea, stăteau ascunși și încuiați.
Personal, nu sunt familiarizat cu tehnologia omiletică curentă; nu știu deci în ce măsură această practică mai este conectată la o tradiție hermeneutică care vedea Scripturile ca o construcție cu mai multe etaje sau ca o scară cu mai multe trepte (etică, istorică, alegorică și eshatologică), fiecare fragment al ei fiind gândit corespunzător acestei structuri, lucru care făcea ca „lărgimea și lungimea și înălțimea și adâncimea” tainei lui Hristos să fie descoperită și înțeleasă de și în Biserică (Ef. 3, 18). Pe scurt, întrebarea pe care, în numele vechii tradiții, o adresez consensului obișnuit legat de înțelesul pasajelor Noului Testament care le menționează pe mironosițe (Mt. 28, 1-10, Mc. 16, 1-8, Lc. 24, 1-12, In. 20, 1-18), e dacă nu cumva este posibil ca sensul menționării acestor femei să aibă de-a face mai degrabă cu moartea și Învierea lui Iisus decât cu vreun merit personal al lor. Îmi bazez observația pe următoarele argumente:
Aș începe prin a observa că, spre deosebire de efuziunile noastre de simpatie spontană, îngerii mai degrabă le mustră decât le laudă: „De ce căutați pe Cel Viu între cei morți? Aduceți-vă aminte cum v-a vorbit, că […] a treia zi urma să învieze.” (Lc. 24, 5-7) Mă întreb, așadar, dacă nu cumva este vreo legătură între acest reproș și altele adresate în același context crucial al Învierii: „Nepricepuților și zăbavnici cu inima ca să credeți…” (Lc. 24, 25) ori acel „nu fi necredincios, ci credincios” adresat lui Toma (In. 20, 27);
În legătură cu Toma: de ce oare biserica veche a rânduit ca pomenirea mironosițelor să urmeze imediat Duminicii lui Toma (las la o parte faptul că dacă motivul ar fi fost unul care să țină de cronologie, ar fi fost mai normal ca Duminica Tomii să urmeze celei a Mironosițelor)? Nu oare pentru că și Toma, și mironosițele erau încredințați de moartea lui Hristos? Într-adevăr, fie prin pipăire, fie prin ungere, nu se raportau și unii, și ceilalți la trupul lui Hristos? Așadar, cei mai credibili mărturisitori ai Învierii nu pot fi decât cei mai puțin susceptibili de a crede in ea, adică cei care credeau în faptul de neclintit al morții lui Hristos. Toma: „nu cred și nu voi crede decât dacă…” El n-a zis, de fapt, că „voi crede, dar cu această condiție,” ci „nu cred; și pentru că am o necredință neclintită, voi pune credinței o asemenea condiție încât ea să fie imposibilă.” Numai că această condiție a fost insuflată de Duhul Sfânt, căci ea solicită două lucruri capitale și inacceptabile:
a.) Învierea să fie a trupului (dacă evangheliștii ar fi dorit să inventeze Învierea, ar fi putut afirma că Hristos a înviat, dar cu duhul, și nimeni nu i-ar fi putut contrazice), și
b.) trupul să fie același și astfel identitatea celui mort cu cel înviat să nu poată fi contestată.
Sau poate eu greșesc și, având impresia că gestul mironosițelor nu exprimă mai mult decât o firească recunoștință față de Rabuni, ratez dimensiunile reale ale intenției lor? Și totuși: nu se putea arăta Hristos de la bun început apostolilor? Nu, din cel puțin două motive: pentru a testa și solicita credința apostolilor, Învierea trebuia vestită de cineva lipsit de orice credibilitate.
Dacă admitem că nu evlavia mironosițelor este cauza prezenței lor la mormânt, voi arăta în continuare că nici presupusul lor curaj nu este susținut de textul evanghelic. Se știe că ceea ce putea fi ilicit și vătămător pentru un bărbat, era licit pentru femei. Într-adevăr, despre Iosif din Arimateea și Nicodim, bărbați și membri ai Sinedriului, textul de la Ioan 19, 38-42 ne spune că „au venit [să ia trupul] pe ascuns, de frica iudeilor,” precizare care nu apare și în cazul mironosițelor tocmai pentru că ele erau în exercițiul unei misiuni permise. Mai precis: Iosif și Nicodim, bărbați din ierarhia iudaică, cinstesc trupul unui bărbat condamnat la moarte de această ierarhie din care și ei fac parte;
femeile mironosițe, cele care aveau funcția aceasta a ungerii trupurilor morților (adică cea mai „periferică” ocupație socială acceptabilă, având în vedere prescripțiile Legii în legătură cu atingerea de cadavre), se duc să ungă trupul unui mort. Iisus Mesia era o problemă care ținea de ordinea teologic-politică administrată de bărbați; în afara acestei ordini (care le excludea pe femei din capul locului), Iisus Mesia nu este decât un ins executat între doi tâlhari – asta este tot ceea ce poate vedea cineva „străin de Ierusalim” (Lc. 24, 18). Așadar, dacă în cazul primilor este vorba despre Iisus, „falsul” Mesia, condamnat si executat atât de Lege cât și de autoritatea romană, în cazul femeilor este vorba de un mort, căci ele sunt exterioare ordinii teologic-politice a societății iudaice. Prin faptul că sunt femei, ele sunt din capul locului lipsite de importanță în societatea iudaică; iar ca mironosițe, ele sunt încă și mai nesemnificative. Care erau deci primejdiile pe care le aveau de înfruntat?
În plus, pentru autoritățile iudaice, singurul lucru care conta era ca Iisus să fie mort și, mai ales, să rămână astfel. Putem spune chiar mai mult: pentru ca Iisus să fie de-a binelea mort și îngropat, autoritățile iudaice erau chiar servite de devotamentul mironosițelor! Să ne gândim nițel: de ce le-ar fi amenințat sau împiedicat tocmai pe mironosițe să depună mărturie despre moartea Celui care își proorocise învierea? Ce sens ar fi avut să le împiedice să meargă ca la un mort la cel care spusese despre sine că este Mesia?
Sunt deci mironosițele „femei cinstitoare de Hristos,” cum sunt numite uneori? Cât de cinstitoare de Hristos erau, vedem din dojana îngerilor…Ci ele erau cinstitoare de Iisus, fiu al Mariei și al lui Iosif tâmplarul. Sunt ele cu adevărat o pildă pentru creștini? Care este în definitiv tâlcul acestor pasaje? Dacă Învierea este faptul central al creștinismului, atunci pasajele evanghelice care vorbesc despre asta ar merita mai multă atenție, mai ales că sunt atât de lapidare în raport cu restul Evangheliilor. Numai că uneori este mult mai ușor să vorbim despre ceea ce pare evident, adică despre „curajul” mironosițelor, de parcă autorii Scripturii ar rivaliza cu epopeile eroice ale lui Homer, lucru compatibil de altfel cu reprezentarea iconografică vânjoasă a Învierii unui Iisus herculean!
Pe scurt, reflecțiile de față își propun să observe că prin accentul pus pe un aspect secundar („curajul”, „evlavia” mironosițelor) s-ar putea să ratăm ceea ce este cu adevărat important în relatarea evanghelică; aceasta solicită însă, prin realismul ei, o înțelegere mai matură și, în ultimă instanță, mai consecventă cu hristocentrismul Scripturilor: mironosițele vin la mormânt pentru a încheia ritualul înmormântării. Este firesc deci ca ele, profesioniste ale îngropării și având competența morții, să se sperie atunci când nu mai găsesc nimic acolo unde ar fi trebuit să găsească un mort. Însă Hristos nu poate fi uns întru moarte, nu poate fi îmbrăcat întru moarte. Giulgiurile, haine ale mortului, sunt găsite pe jos. De aceea mironosițele aleargă la apostoli: pentru ca aceștia, având competența vieții prin ucenicia lor îndelungată pe lângă Cel Viu, să vestească Învierea. Însă atâta timp cât vrem să spunem mai degrabă lucruri „drăguțe” decât adevărate, cuvintele noastre se vor asemăna mirului care, deși parfumat, este de prisos câtă vreme este turnat peste înțelesuri moarte, iar noi, credincioșii de astăzi, ne vom asemăna mironosițelor de atunci, neștiind cum să răspundem întrebării grave: De ce căutați pe Cel Viu între cei morți?