Din cate imi amintesc, in mod special Sfantul Maxim Marturisitorul a insistat asupra faptului ca textul biblic nu este omogen, in sensul ca Biblia invita la o multitudine de planuri de interpretare, care se suprapun deseori. Sunt pasaje care se preteaza in mod aparte la o abordare simbolica, altele sunt cu accent istoric, altele cu accente poetice etc. Teologia imbina in general abordarile, dupa caz. Insa de istoricitatea unor evenimente nu ne putem indoi cu nici un chip, daca avem o minimala credinta.
Pe de alta parte, recursul la simbolica nu obliga automat la a considera ca un pasaj sau altul e doar asa, un mod figurativ, de a spune de fapt altceva decat spune... Simbolul contine (informatii si energie despre) realitati care, ce-i drept, nu pot fi experiate direct prin simturi. Dar tocmai pentru aceasta si exista modul de comunicare simbolica a unor elemente din realitate!
Deosebit de pretioasa/folositoare imi pare precizarea lui Costel despre Euharistie in contextul discutiei despre simbol.
|