Un aspect preliminar – despre motivatie
Pentru a intelege modul in care este generata trairea exceptionala a “compasiunii universale”, mai intai este important de inteles modul cel mai general al structurii gandirii budiste.
O observatie generala:
Orice actiune are la baza o motivatie, care poate fi pusa in ecuatie sub forma de mai jos
(actiune)motivatie
In cazul fiintelor obisnuite, fie celeste, pamantene sau subpamantene, aceasta ecuatie arata de forma:
(actiune)iubire-de-sine
Motivatiile tuturor actiunilor sunt, cu precadere, contaminate de iubirea-de-sine.
Budismul contine doua sisteme de invataturi: Hinayana si Mahayana.
(Tantrayana este o particularitate a Mahayanei)
Hinayana este denumit generic “micul vehicul”, pentru ca cel ce aspira la voluptatea libertatii o face in primul rand pentru el insusi – deci forta motivationala este derivata tot din iubire-de-sine.
Insa aceasta iubire-de-sine incepe sa-si piarda din intensitate pe masura ce sunt savarsite actiuni virtuoase sub votul hinayanic : ascultare, saracie si castitate.
Astfel ca, toate actiunile unui aspirant hinaianic incep sa fie patrunse progresiv de o motivatie superioara, diferita de cea a fiintelor obisnuite: aceasta se numeste “renuntare” la atractiile samsarice.
In ecuatie arata sub forma:
(actiuni hinaianice)renuntare
De la meditatie, la rugaciune, la obligatii lumesti comune…toate actiunile sunt motivate de renuntare.
Aceasta renuntare are forma unei sete puternice de libertate.
Libertatea este inteleasa si gustata in rugaciune cugetand asiduu la setul de instructiuni hinaianice: natura samsarei, impermanenta, moartea, karma, frica, spovedania, curatenia...
Odata ce este gustata in meditatie si rugaciune o stare de slobozenie interioara din ce in ce mai pronuntata, motivatia renuntarii devine foarte puternica.
Astfel ca, un sinonim pentru ecuatia motivationala hinainica poate fi exprimata si astfel:
Hinayana : (actiuni)motivate de aspiratia la libertate
Toate actiunile unui om aflat pe treapta hinaianica sunt savarsite cu intentia producerii efectului eliberarii. Se spune ca astfel de actiuni sunt in sfera puterii – sunt esenta fortei, pentru ca lumescul incepe sa fie progresiv biruit.
__________________
|