Sumarizand, in sistemul Hinaya - aspirantul, initial, constientizeaza iminenta producerii nenorocirilor viitoare, care au drept cauza actiunile nevirtuoase pe care le-a savarsit in trecut si genereaza Frica. Acesta este primul pas cu care intra realmente in fluxul spiritual.
In continuare, constientizeza ca bogatiile si atractiile lumii sunt ca niste flori otravite si atunci leapada totul pe dinlautru, sigiland aceasta decizie cu votul Saraciei.
Frica este mentinuta pana cand este inlocuita progresiv de Mila Universala, stadiu cand aspirantul paseste din Micul Vehicul in Marele Vehicul: Mahayana.
Mahayana este deci o prelungire a Hinayanei.
Nu putem vorbi de nicio realizare mahayanica care sa nu depinda de realizari hinayanice.
Altfel spus, Mahayana este imbricata in Hinayana.
Simbolic, aceasta dependenta poate fi exprimata grafic astfel:
Hinayana (Mahayana)
Realizarile Mahayanei sunt mult superioare realizarilor Hinayananice, pentru ca toate actiunile unui mahayanist sunt motivate de dragostea universala.
Si un hinaianist cultiva dragostea, dar aceasta nu este inca o forma calificata de iubire.
Ea este imperfecta fiind limitata, partiala si amestecata cu iubire-de-sine.
Cea mai inalta treapta pe care poate urca un hinaianist (adica daca nu reuseste sa atinga dragostea universala) este Eliberarea din procesualitate. Aceasta realizare exceptionala este cunoscuta si ca Mica Iluminare sau Media Iluminare.
Mahayana este o stare extraordinara a mintii si inimii. Nimeni nu poate sa spuna ca acesta este un hinaianist sau un mahaianist, pentru ca in esenta acestea sunt calitati ascunse.
In Mahayana se intra efectiv cand aspirantul genereaza spontan si incontinuu bodhicitta.
Bodhicitta este o vointa titanica de a atinge desavarsirea iluminarii, motivata exclusiv de compasiunea universala. Pentru ca doar din aceasta stare fiintele samsarice pot fi realmente ajutate direct si eficient de catre aspirant. Din oricare alta stare, ajutorul este limitat, imperfect si de multe ori inadecvat. (O fiinta bolnava este putin de folos altei fiinte bolnave)
Pentru a face o distinctie clara, dorinta de a atinge desavarsirea spirituala fara motivatia milei universale NU este bodhicitta.
Dupa ce se intra in Mahayana, toate actiunile comune sau spirituale sunt motivate de Bodhicitta.
Ca expresie simbolica aceasta poate fi reprezentata de forma:
(actiune)bodhicitta
Astfel de actiuni, dezbracate de iubirea-de-sine se spune ca sunt perfecte.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 02.05.2012 at 21:02:36.
|