View Single Post
  #588  
Vechi 05.05.2012, 09:36:27
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Un adventist atrage atentia fratilor sai asupra pericolului de a o considera pe Ellen G White profet.

Integritatea profetului postbiblic
sursa:http://corneliusgreising.com/article.php?id=302

Adventismul - avântându-se din ce în ce mai primejdios în sfera așa-zisului profetism al Ellenei White - se îndepărtează din ce în ce mai mult de valoarea Bibliei. Pentru foarte mulți dintre adventiști, ceea ce spune Ellen White este mai important decât ceea ce spune Biblia. Deși se spune, că așa-zisul Spirit profetic ne trimite la Biblie, în realitate, se rămâne la scrierea respectivă, neglijându-se din ce în ce mai mult, studierea Scripturii. La ora actuală, profeția biblică este eclipsată total în ochiul adventistului obișnuit, prin interpunerea între om și Biblie, a incorect-numitului Spirit Profetic. În felul acesta, se blochează în totalitate cercetarea și cunoașterea adevărului profetico-biblic.

Aspectul negativ de mai sus este determinat de eroarea de interpretarea a misiunii Ellenei White, în procesul istoric de dezvoltare a adventismului. Apologeții doctrinari și posesorii patrimoniului său editorial extind rolul aceseia, în mod exagerat, cu mult dincolo de realitate. Se observă în mod evident ca literatura Ellenei White devine un best-seller, constituind, nu un izvor de informație biblică reală (decât într-o mică măsură), ci un succes de librărie pentru câștigul editorial. Se profită de dezinformarea lumii advente și neadvente, recomandu-se o literatură căreia i se atribuie o valoare biblico-explicativă serioasă, în timp ce ceasta are doar o valoare de tip pur devoțional. Cele trei roluri incriminate în cadrul activității acestei personalități de seamă a pionieratului advent, trebuie să fie diferențiate și categorisite, așa cum am mai făcut-o și în alte studii, în felul următor: rolul istoric indispensabil, rolul profetic discutabil și rolul scriitoricesc derutabil.

Vorbind despre integritate, trebuie să spunem că este, desigur, o lipsă atât a pionieratului advent, cât și a Ellenei White însăși, prin faptul că s-a admis ca, încă din timpul vieții ei, lucrările sale să fie intitulate Spiritul Profetic. Se face astfel o confuzie regretabilă, între Spiritul Profetic biblic și Spiritul Profetic whiteist. O altă gravă greșeală constă în egalizarea „Marturiei lui Isus”” din Apoc. 12, 17, cu Marturiile Ellenei White. Este o exagerare istorică de care trebuie sa ne debarasăm. Rămășița nu este Mișcarea adventă. Fiindcă lupta dintre Balaur și Rămășița, care păzește „poruncile lui Dumnezeu și țin mărturia lui Isus Hristos” (Apoc. 12, 17), se desfășoară în faza finala a adventismului. Această Rămășiță reprezentând pe toți aceia care vor da piept cu Fiara a II-a si vor învinge (conform Soliei îngerului al 3-lea – Apoc. 14, 9-12), un fenomen care va avea loc după închiderea Harului, adică într-un viitor foarte îndepărtat. Și, în ultima instanță, nici nu se mai poate identifica adventismul actual cu „păzitorii poruncilor lui Dumnezeu”, din moment ce teologia adventă a renunțat de 100 de ani la principiul dreptății prin fapte, chiar cu ajutorul Ellenei White, rămânând exclusiv cu principiul îndreptățirii prin credință.

Atâta timp cât ne declarăm hristocentriști, ca toate religiile creștine, nu putem face parte din reprezentanții Ramasiței, reprezentanți care sunt de tip antropo-hristocentrist (îndreptățirea prin fapte și îndreptațirea prin credință).Chiar dacă Ellen White vorbește, pe alocuri, și despre dubla dreptate în mântuire, o prezintă confuz, și o neagă pe alte pagini.

O analiză pertinentă a vastei lucrări a Ellenei White, poziționează această personalitate de seama a istoriei advente, în categoria profetului aparent. Adică în categoria oricărei persoane care are vedenii sau vise profetice pentru lămurirea frmântărilor sale personale sau a celor din jur. Biblia este plină de aceste cazuri si nici una dintre aceste persoane nu poate fi declarată profet.

În cazul Ellenei White trebuie să se accepte, în plus, un fapt medical foarte important, mai puțin posibil de clarificat în trecut, și anume, traumatismul cerebral grav din copilăria sa. Un fapt care se poate solda cu un status psihologic reactiv particular. Mai exact, cu o anumită sensibilitate care poate genera stări inconștiente vizionare obișnuite, similare cu stările inconștiente vizionare de tip profetic. Uneori imposibil de diferențiat Trebuie avut în vedere, de asemene, existența la anumite persoane, mai ales acelea înzestrate cu o imaginație literară, o ușurință deosebită de transpunere a preocupărilor din planul vieții zilnice, în planul imaginilor din vis. Fenomenul este foarte explicabil din punct de vedere informațional, deoarece visul constă în rearanjarea, în timpul nopții, a informațiilor din timpul zilei, în sertarele bibliotecii memoriale, cu implicațiile numeroase pe care le atrage după sine acest proces complex.

Ceea ce este foarte interesant, în procesul analitic al acestei personalități de seama a primordialității advente, constă în faptul că vedeniile și visele sale nu premerg cercetării biblice proprii, și nici ale contemporanilor sau a coreligionarilor ei, ci invers. Vedeniile și visele sale succed, în mod constant, dezbaterilor uneori chinuitoare ale acestora, confirmându-le rezultatele. Un fapt care dovedește implicarea sa naturală în dezbaterile respective, prin pura sa particularitate psihologică. În toată această manifestare, ea este foarte subiectivă. Uneori acceptă cu ușurință, și nejustificat, cercetările biblice ale celorlalți, alteori se opune, de asemenea nejustificat, rezultarelor cercetării biblice ale altor persoane (Sabatul, carnea de porc etc), ca apoi să revină, confirmând printr-o vedenie sau vis corectitudinea interpretării în cauză.

Exemplul cel mai elocvent, în această privință, îl reprezintă vedeniile sale despre Sanctuar. În clipa în care, în contextul miscării edsoniene, de după marea dezamăgire (1844), se aduce în discuție, Sanctuarul ceresc, Ellen White are viziuni despre Sanctuarul ceresc. În felul acesta, ea confirmă prin viziuni existența acestuia. Confirmările sale sunt insă false. Viziunile pe care le are, reprezintă, exact ca în Biblie, Sanctuarul pământesc (camere, obiecte, perdea, tamaie etc). Și anume, serviciul din Sanctuarul pământesc, din cadrul ispășirii anuale. Imaginea în cauză este simbolică și are ca expresie reală judecata mântuirii. O judecată care este doar ilustrată prin Sanctuar, neavând o manifestsare indentică celei din Sanctuar.

Marea greșeală a pionieratului advent, constă tocmai în nedecodificarea Sanctuarului pământesc, în cadrul simbolisticii respective, trasferând acțiunea ilustrativă a acestuia, într-un Sanctuar cereasc care ar fi real. Ellen White, nu face altceva decât să confirme această interpretare falsă, de nedecodificare a Sanctuarului pământesc, înradăcinând în doctrina adventă ideea greșită a Sanctuarului ceresc. Dacă Ellen White ar fi fost o prefetesă interpretativă adevărată, ar fi trebuit să corecteze concepțiile greșite ale pioneratului advent. Și anume, să precizeze lipsa de decodificare a Sanctuarlui pământesc, și să arate că imaginea acestuia, fiind simbolică, nu poate fi copia identică a unu Sanctuar ceresc, din următoarele motive:

- Nu poate fi acceptată existența unor imagini identice (fenomenul de copie) între două naturi total diferite, ci doar analogii de tip semnificant-semnificat (fenomenul simbolic)
- Nu poate fi acceptată nedecodificarea unei imagini simbolice, deoarece simbolul este „ceva” (semnificantul) care se referă la „altceva” (semnificatul), și dacă pe pământ este Sanctuarul (ceva), în cer este problematica reală a acestuia (altceva).
- Nu poate fi acceptată preoția aaronică după crucificare (actuala Preoție a Domnului Hristos, din conceptul advent), deoarece Sanctuarul aronic este desființat, fiind înlocuit biblic cu preoția lui Melhisedec (Evr. 7, 11).

Confirmând părerile greșite ale pionieratului advent, Ellen White are meritul că stabilizează momentan adventismul, din punct de vedere istoric. În același timp, manifestă și neajunsul de blocare a ideile adventiste într-o concepție greșită. Și dacă ideea de Sanctuar este imprimată – prin așa-zisa „servă a Domnului” – se înțelege că orice încercare de corectare, pe parcurs, este practic imposibilă.

Aspectele pozitive și negative de mai sus sunt valabile, în toate domeniile în care Ellen White și-a pus greșita amprenta. Unul dintre acestea este și domeniul profetico-biblic. Confirmând cu presupusa ei autoritate divină, interpretarea profetică existentă la momentul respectiv, această persoană considerată vocea Duhului Sfânt, îngheață pentru totdeauna orice încercare de ieșire din acest făgaș fals și împietrit. Trebuie să fim conștienți totuși de faptul că atitudinea de blocare în conceptul profetic respectiv – deși incorectă – este totuși absolut necesară pentru stabilitatea istorică din perioada copilăriei adventiste. Fiind însă vorba despre o pecetluire de către Ellen White, a acestei interpretări greșite, soluționarea corectă a tablourilor profetice respective, în zilele noastre, nu este posibilă fără despărțirea noastră, dacă nu totală, cel puțin parțială, de acest personaj istoric.

Toate aceste aspecte discutate mai sus, pun în evidență fenomenul anevoios și complicat de formare istorico-doctrinară a adventismului. Profitând de sensibilitatea pariculară a Ellenei White – de transferare cu ușurință a procupărilor sale zilnice în stări vizionare sau de vise – Divinitate o folosește pentru instituirea primei faze a Reformei religioase a secolului al XIX-lea sau a adventismului primar. Această activitate a sa aparent profetică, nu reprezintă confirmarea adevărului biblic, ci confirmarea adevărului existent în momentul respectiv,pentru consolidarea Mișcării advente în faza ei embrionară.