Despre Dumnezeu nu putem vorbi decat prin cuvinte inalte. Nu se cade a rationaliza taina Sfintei Treimi de aceea s-a spus bine 1=3, pentru ca in Treime nu este valabil principiul identitatii din logica A=A, sau A#non A. Dumnezeu scapa oricarei definitii, nu este supus unui concept, noi stim ca este nu stim ce este. Oprezentare interesanta o are Parintele Staniloae in cartea Sf Treime sau la inceput a fost iubirea.„A vorbi despre Dumnezeu este un lucru mare, dar este un lucru și mai mare a te curăți pentru Dumnezeu“, spunea Sfîntul Grigorie de Nazianz
Treimea: „acest cuvînt unește pe cele unite prin fire și nu îngăduie să se risipească cele ce sînt cu neputință de despărțit printr-un număr care să despartă“62, spune Sfîntul Grigorie de Nazianz. Doi este numărul care desparte, trei, numărul care trece dincolo de separare: unul și multiplul se află adunate și cuprinse în Treime. „Atunci cînd numesc pe Dumnezeu, eu numesc pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfînt. Aceasta nu înseamnă că aș presupune o dumnezeire risipită – ar fi ca și cum aș aduce tulburare falșilor dumnezei; nu înseamnă că-mi imaginez dumnezeirea redusă la unu – asta ar însemna să o sărăcim foarte mult. Or, nu vreau să gîndesc în felul iudeilor din pricina monarhiei divine, nici în felul elinilor din cauza belșugului dumnezeiesc“63. Sfîntul Grigorie de Nazianz nu caută să apere treimea persoanelor înaintea rațiunii omenești; el arată doar în mod simplu că oricare alt număr în afară de trei nu este mulțumitor.Acest lucru il spune si Parintele Staniloae ca un al patrulea l-ar repeta pe primul sau pe al doilea sau al treilea. Daca tin cont de din punct de vedere gramatical nu pot sa desemnez o a patra persoana printr-un pronume personal pers a IV-a sg.
|