View Single Post
  #3  
Vechi 11.05.2012, 16:59:17
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

N-am mai intalnit o asemenea hermeneutica de mare adancime si rafinament a relatiei dintre desen si culoare in icoana. Despre limbajul culorii care talcuieste si intensifica sensurile desenului, si care sa faca trimitere la taina nuntii: „ culoarea (femeia) se unește cu desenul (bărbatul) în taina cununiei, în care culoarea ascultă de desen amplificându-i înțelesurile , iar desenul umple de logos culoarea, canalizând-o spre rostul ei ipostatic cel mai înalt, expresia tocmită vizual într-o formă înțelegătoare și alcătuind împreună un singur trup.”

In cheia de mai sus, icoana e cununia tainica dintre desen si culoare, dintre forma si fond, alcatuind impreuna un singur trup. Icoana - o alta extensie teologica a tainei nuntii! Brilliant, insightful and revealing, Mihai!

O astfel de stravedere in/prin icoana, numai cei familiarizati deja cu vazduhul rarefiat al tainelor icoanei pot avea, numai cei in care mintea a inceput deja sa devina simtitoare iar inima intelegatoare, numai cei care au pus bun inceput „metanoiei- botezul mintii impacate cu inima” (ca sa te citez tot pe tine). Ferice de voi!

Superba si icoana asta cu Rugul aprins!
Referitor la intrebarea initiatorului, pe mine, primul gand m-a dus la celebra icoana a Sf. Treimi pictata de Rubliov, unde predomina nuante de galben-oranj.

Parcurgand mental traseul cromatic pe care ni-l dezvalui, de la galben- portocaliu- rosu-visiniu –pana la negrul tacerii apofatice, gandul m-a dus la misteriosul iconostas negru, auster, minimalist chiar, al lui Sorin Dumitrescu si incep sa inteleg (vorba vine) paradoxalul oximoron „intunericul supraluminos”, despre care vorbesc misticii teologiei apofatice.

Sau mai onest spus, nici vorba sa inteleg taina, ci doar o mica parte din motivatia pentru negru in icoane, a maestrului Dumitrescu: „Ultima stație cromatică fiind negrul viță-de-vie al slavei negrăite a lui Dumnezeu, în-văluită în tăcerea apofatică a necuprinsului imposibil de circumscris într-o reprezentare sau formulare omenească, oricât ar fi ea de densă simbolic”.

Multumesc mult ca ne-ai tradus cate ceva din limba in care ne vorbesc culorile in icoana.

Btw, in bijuteria aceea de icoana cu Izvorul Tamaduirii, de pe celalalt topic, cel cu Penticostarul-raiul anului, aproape in toate miniaturile, in vesmantul lui Hristos predomina rozul. La prima vedere mi s-a parut inedita optiunea iconarului, dar nu te-am intrebat ce si cum, ca ar fi fost oarecum offtopic. Ulterior, ne-ai atras atentia ca si Iona e pictat imbracat la fel ca Hristos. Marturisesc ca nu am vazut prea des rozul in icoane. Am una cu Invierea lui Lazar, in care unul din martorii evenimentului e invesmantat intr-un roz aproape neverosimil.
Reply With Quote