View Single Post
  #2  
Vechi 13.05.2012, 06:17:22
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Principala controversă a vremii, care a antrenat clerici și laici și care a polarizat viața politică așa cum astăzi polarizează chestiuni precum "prin noi înșine" sau "prin Europa" a fost de domeniu christologic. Ca să o înțelegem, trebuie să o luăm un pic mai de departe, pornind de la controversa anterioară, aceea a chestiunii naturilor lui Isus. Al treilea Conciliu Ecumenic, ținut la Efes, condamnase ca eretică viziunea lui Nestorie, potrivit căruia Isus ar fi suferit de un fel de dublă personalitate. Dar, așa cum se întâmplă adesea, pendulul ajunsese acum în celălalt capăt al pendulării sale, astfel încât, o generație mai târziu, mulți ajunseseră să creadă că în Isus există o singură natură, rezultată din sudura (sinteza) divino-umană. Adepții acestei păreri erau numiți "monofiziți". Controversa a fost clarificată la Conciliul al IV-lea ecumenic de la Calcedon, unde părerea "Isus-o singură natură divino-umană" a fost anatemizată. Dar multe Biserici Particulare nu fuseseră prezente la Calcedon (deși fuseseră invitate), astăzi numindu-se "Biserici non-calcedoniene" (sau "pre-calcedoniene"), precum sunt cele din Armenia, Siria sau Abisinia-Etiopia (copții). Din această cauză, Conciliul de la Calcedon nu a avut efectul scontat, eșuând în misiunea lui de a concilia Biserica, fiind ținut de cei care oricum erau convinși mai dinainte. Văzând pericolul schismei, care putea antrena fractura Imperiului, împăratul de atunci și cu patriarhul Constantinopolului de atunci au venit cu ingineria unei soluții care se vroia de compromis: monothelismul. Acești împăciuitoriști susțineau că e posibil ca și calcedonienii și monofiziții să aibă, fiecare, dreptate: în Isus ar fi două naturi împletite (divină și umană), dar o singură voință. Asta era ceea ce, pe atunci, se considera a fi "corect politic". În această atmosferă, prietenul și urmașul lui Maxim la conducerea mănăstirii unde acesta fusese, pe nume Pirus, ajunge patriarh. Pirus este oscilant, dar este convins de Maxim, în cadrul unei sinaxe ținute cu episcopi din Africa de Nord, asupra erorii monothelite. Din păcate, Pirus este depus din scaunul constantinopolitan în împrejurări neclare (și, în orice caz, ilegitime) și fuge, împreună cu Sf Maxim, la Roma. Acolo, papa Martin convoacă în jurul catedrei Romei (la Basilica Laterană) un conciliu în care 105 episcopi se pronunță împotriva monotelismului. Probabil că Maxim este cel care a făcut redactarea actelor acelui Conciliu, fiind un priceput secretar încă din perioada sa laică. Dar brațul lung al împăratului îi ajunge și acolo, astfel încât și Papa și Maxim sunt arestați. Papa este executat fără judecată și nu a mai ajuns viu la Constantinopol, pe când Maxim apucă să fie "judecat" pentru "erezie diothelită" și trimis în exil. După 4 ani, persistând în a susține credința sa, este torturat, i se taie limba și mâna, și trimis în exil din nou, de unde nu se va mai întoarce: va muri și va fi înmormântat. Dar la mormântul său se petrec minuni. Lumânările se aprind fără cauze naturale. Ajunge a fi loc de pelerinaj și pietatea populară va face ceea ce împăratul și patriarhul au încercat să sugrume: vor arăta justețea credinței Sfântului Maxim, care este credința noastră ortodoxă: aceea că, în Isus, coexistă o voință dumnezeiască și o voință omenească, strâns împletite.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 13.05.2012 at 06:21:36.
Reply With Quote