Orice calator are nevoie de o harta buna, de incredere, care sa indice cu claritate destinatia.
Altfel nu poate identifica adevarata ruta sau se rataceste usor chiar daca la un moment dat paseste pe ea.
Cele patru izvoare ale pacatelor si cele patru forme virtuoase de contracarare
In budism, temelia actiunilor nevirtuoase – cele patru izvoare ale pacatelor - sunt evidentiate in graficul de mai jos:
- izvorul cauzal: AS – apucarea de sine (cel mai fin pacat)
- izvorul egoului: IS – iubirea de sine
- izvorul trupului: IAgg – iubirea propriilor agregate
- izvorul lumii: IPs – iubirea posesiunilor lumesti
Apucarea de sine (AS) hraneste Iubirea de sine (IS) care la randul ei stimuleaza Iubirea propriilor agregate (IAgg) si atasamentul fata de posesiunile lumii (IPs).
Pentru secarea acestor izvoare, cautatorul trebuie sa stie cum sa aplice remediile corespunzatoare.
Apucarea de sine (AS) este stinsa de cugetarea la nimicnicia sinelui (vacuitatea sinelui VS).
Iubirea de sine (IS) este secata de schimbarea sinelui cu celelalte fiinte (SS).
Iubirea propriilor agregate (IAgg) este retezata de cugetarea la cele trei vacuitati (3V – vacuitatea trupului, vacuitatea simtamintelor si vacuitatea mintii).
Iubirea posesiunilor lumesti (IPs) este contraccarata de iesirea din lume sau renuntare (Ren), de cugetarea la vacuitatea fenomenelor (VFn), de milostenie (M) si daruri aduse Culturii de Merit (D).