View Single Post
  #83  
Vechi 19.05.2012, 16:40:20
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Foarte interesantă recomandarea lui Cristian, poate că ne ajută cu un link ca să aflăm cât mai multe despre această carte!
Până atunci vă prezint o carte excepțională care, printre multe alte limpeziri, prezintă cititorilor diferențele aproape insurmontabile între soteriologia ortodoxă și concepția despre mântuire a catolicismului postschismatic, preluată cu modificări superficiale de către protestanți și galaxia sectară rezultată din repetatele rupturi ale acestuia.

Panayotis Nellas - Hristos, Dreptatea lui Dumnezeu și îndreptarea noastră — pentru o soteriologie ortodoxă




De-a lungul unei scurte, dar intense, vieți creatoare Panayotis Nellas (1936–1986) a reușit să fie prin studiile, edițiile și articolele sale unul din cei mai importanți teologi ortodocși ai secolului XX, un minunat înnoitor în duh neopatristic al teologiei ortodoxe contemporane.
Alături de antropologia schițată în volumul Zoon theoumenon (1979), piatră de hotar în teologia secolului XX, Nellas a conturat și liniile de forță ale unei extraordinare soteriologii. Aceasta s-a constituit treptat într-o serie de studii scrise pe parcursul a cincisprezece ani (1968–1983) asupra gândirii sfântului Nicolae Cabasila și gravitând în jurul remarcabilei sale teze de doctorat în teologie din 1974 având drept temă Învățătura despre îndreptare a lui Nicolae Cabasila.
Volumul de față grupează în traducere — prima într-o altă limbă decât cea greacă — studiile de soteriologie ale lui P. Nellas, texte pe nedrept rămase mult mai puțin cunoscute și vehiculate decât eseurile de antropologie teologică, întregind astfel în chip fericit profilul gândirii teologice de excepție a unuia din cei mai însemnați teologi contemporani. El continuă recepția românească a teologiei lui P. Nellas și totodată prin el Editura Deisis înțelege să aducă memoriei acestui bun prieten al pr. prof. Dumitru Staniloae și al României — care în 2011 ar fi împlinit 75 de ani — un omagiu de substanță și recunoștință.


Cuprinsul volumului
I. ÎNDREPTAREA OMULUI ÎN HRISTOS DUPĂ SFÂNTUL APOSTOL PAVEL
1. Apostolul Pavel și iudaizanții
2. Dreptatea „din Dumnezeu” și dreptatea „proprie” „din Lege”
3. „În Hristos”
4. Îndreptarea în Hristos
5. Împăratul dreptății și al păcii
6. Concluzii
Note

II. ÎNVĂȚĂTURA DESPRE ÎNDREPTARE A SFÂNTULUI NICOLAE CABASILA — CONTRIBUȚIE LA SOTERIOLOGIA ORTODOXĂ

Cuvant-înainte
Introducere
1. Problema îndreptării în primele veacuri creștine
2. Problematica temei îndreptării la teologii latini din Evul Mediu
3. Importanța temei îndreptării la Cabasila și metoda abordării ei
4. Chestiunea relației lui Nicolae Cabasila cu problematica apuseană medievală despre îndreptare
5. Corelarea făcută îintre Nicolae Cabasila și teologii răsăriteni Teodor Abukara și Nicolae al Metonei
I. Dreptatea lui Dumnezeu, starea originară a omului și nedreptatea provenită din cădere
1. Dreptatea lui Dumnezeu
2. Starea originară a omului
3. Dreptate și lege
4. Căderea și consecințele ei naturale
5. Consecințele morale ale căderii
6. Dreptatea pedepsitoare a creației
II. Îndreptarea firii omenești în Hristos
1. Conlucrarea factorului divin și uman în opera de îndreptare a omului
2. Restaurarea slavei Tatălui în creație
3. Restaurarea sănătații firii omenești
4. Împăcarea
5. Eliberarea
6. Înfierea
III. Însușirea îndreptării
1. Darurile făcute de Dumnezeu naturii și voinței omului
2. Încorporarea prin iubire în „Hristos Campionul” și însușirea în dreptate a roadelor biruinței Lui
3. Conlucrarea între Dumnezeu și om în Taine
4. Iubirea — conținut al vieții celei noi, al credinței și faptelor credincioșilor
Concluzii
Note
Bibliografie

III. RĂSCUMPĂRARE SAU ÎNDUMNEZEIRE? ÎNTREBAREA LUI ANSELM ȘI RĂSPUNSUL SFÂNTULUI NICOLAE CABASILA
I. Problema
1. Istoria și importanța problemei
2. Cadrele istorice și teologice ale problemei în secolul XIV
II. Răspunsul sfântului Nicolae Cabasila
1. Distanța „naturală” de netrecut între Dumnezeu și om. Unirea „după energie” și unirea „după ipostasă”
2. Importanța și semnificația unirii „după ipostasă”
3. Viziunea tainei Întrupării independentă de cădere și semnificația ei
4. Viziunea tainei Întrupării legată de cădere și semnificația ei
III. Semnificația răspunsului sfântului Nicolae Cabasila
1. Spectrul trunchierii economiei divine prin reducerea ei de la creație–îndumnezeire la cădere–răscumpărare. Creștinismul răsăritean și apusean
2. Depășirea conceperii Tainelor ca simple obligații religioase. Biserica e lumea unită cu Dumnezeu. Lumea e casa a lui Dumnezeu
3. Depășirea conflictului între Biserică și lume. Pe axa unificatoare creație–îndumnezeire opoziția Biserica–lume e inexistentă ontologic. Pe axa opusă păcat–răscumpărare e pericolul reducerii Bisericii la o simplă instituție religioasă lumească
4. Depășirea temerii de păcat ca mobil central al vieții duhovnicești. Început, centru și sfârșit al vieții duhovnicești e Hristos
5. Ieșirea credincioșilor de astăzi în orizontul deschis al economiei dumnezeiești
Note

IV. INTRODUCERE ÎN STUDIUL LUI NICOLAE CABASILA

Cuvânt-înainte
I. Persoana și epoca
II. Opera și învățătura
1. Codicele
2. Operele
3. Viața în Hristos
4. Explicare la dumnezeiasca Liturghie
5. Cele trei omilii despre Maica Domnului
6. Rugăciunea lui Nicolae Cabasila către Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul Unul-Născut și Cuvântul lui Dumnezeu
III. Semnificația
IV. Note. Bibliografie

http://edituradeisis.ro/opencart/ind...product_id=197
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 19.05.2012 at 16:42:44.
Reply With Quote