Deosebirile intre ortodoxie si romano-catolicism sunt de substanta, nu doar orgolii omenesti, cum sugera cineva. Nu este greu de dovedit ca cei care au schimbat credinta sunt occidentalii. Consecintele se vad in orice ramura a teologiei. De la departare toti copacii sunt la fel, dar cand intri in padure se observa diferentele.
As mai spune ca si teologia ortodoxa de cateva secole este influentata de idei catolice sau protestante, de-abia redescoperirea Parintilor (Pr. George Florovsky, Pr. Staniloae, s.a)in sec. XX facand posibila dezvaluirea unor alunecari mai mult sau mai putin subtile. De asemenea, anumite lucruri trebuie indreptate in ortodoxie, cum ar fi accentuarea caracterului national in detrimentul universalitatii (catolicitatii, nu trebuie sa ne ferim de acest termen!) sau suprapunerea unor jurisdictii in Bisericile ortodoxe din Occident.
Stiu ca este buna smerenia si nejudecarea celorlalti, dar in aceeasi masura suntem datori sa cinstim cum se cuvine adevarul. Iubesc un catolic atunci cand ii atrag atentia ca se abate de la adevar, nu atunci cand il incurajez sa persevereze in greseala.
Pentru ca pe acest forum se afla o catolica (si poate mai sunt si alti simpatizanti), as intreba-o ce crede ea despre papalitate? In primele 8 veacuri nu exista nimic din ceea ce se considera astazi a fi un papa modern. Sfantul Grigorie cel Mare (papa al Romei) ii scria patriarhului de Constantinopol, Ioan, care primise atunci (in jurul anului 600 d.H.) de la imparat titlul de "patriarh ecumenic" , ca aceasta numire de "ecumenic" (= a toata lumea) este foarte periculoasa, ca daca el va invata ceva gresit intreaga Biserica ar putea cadea. Ce critica Sf. Grigorie la patriarhul ecumenic, au reclamat mai tarziu pentru ei episcopii Romei, adica primatul jurisdictional si infailibilitatea. Ironia sortii, patriarhul ecumenic s-a ales cu un titlu pompos, dar onorific (intotdeauna a fost onorific), in timp ce patriarhul Romei (papa) a obtinut in Apus o putere efectiva.
Deosebirile sunt multe, dar daca am lamuri-o pe cea cu papalitatea, multe din celelalte dogme introduse de catolici si-ar pierde valabilitatea pentru ca s-ar baza pe o mare minciuna.
|