View Single Post
  #7  
Vechi 22.05.2012, 18:26:30
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Cuvant pentru suflet

Să ne imaginăm că suntem într-un loc paradisiac, un loc plin de verdeață, un loc în care vântul adie lin, apa pârâului sporește starea de bine din atmosferă prin răcoare și umiditate, micile vietăți, fluturii, albinele… ne fascinează prin jocul lor, florile parfumează până și sufletul nostru, arborii străjuiesc imensitatea, mii de plante sunt țesute de jur împrejurul nostru, iar noi suntem nevoiți să le culegem doar pe acelea ce sunt tămăduitoare. Din momentul în care începem să culegem plantele începe înțelepciunea.
Dacă luăm o plantă otrăvitoare și încercăm să o asociem cu una tămăduitoare nu facem altceva decât să dăm frâu liber otrăvurilor și să omorâm trupul. Cum ar putea de pildă tămădui boli sau dezinfecta răni mușețelul combinat cu mătrăguna?
Așa sunt virtuțile și vicile, precum plantele. Ele nu pot viețui împreună. Un viciu ucide pe rând toate virtuțile. Să privim nu mai departe decât la invidie cum ucide ea dragostea și din moment ce a nimicit virtutea virtuților, dragostea, toate celelalte le pierde pe rând, una câte una, căci unde nu e dragoste nu mai e nimic, nici prietenie, nici recunoștință, nici milostenie, nici smerenie, nimic.
Într-o lume în care timpul pare că a obosit de prea multă alergare și nu mai e îndestulător pentru ca omul să-și slujească idolii care nu sunt alții decât grijile lumești nu mai există ochi deschiși pentru suflet. Așa numiții idolii ce ucid sufletul, îmbrăcându-l în întuneric sunt vicile.
Deoarece omul are nevoie de hrană spirituală m-am gândit că cel mai indicat pentru ca scânteia din sufletul lui să se transforme în vâlvătaie ar fi niște cuvinte de învățătură scrise din suflet pentru suflet. Aceste cuvinte le-am adunat într-un mănunchi de flori duhovnicești și le-am țesut pe filele volumului de față pentru ca mesajul lor să aducă roade și să devină plante de leac prin înflorirea virtuților și desțelenirea vicilor.
Cuvintele sunt acele lumini de gând ce te pot înălța la cer, însă ele pot să fie la fel de bine furtuni ce te coboară în iad.
Cuvântul se naște în gând, iar gândul aleargă la fel de repede ca și lumina. Cât de tămăduitor de suflet și trup e gândul cel bun și cât de ucigător e gândul plin de ură. Cu puterea gândului și credință măcar cât un grăunte de muștar poți să urci scări de lumină, dar poți la fel de bine să cobori treptele infernului. Mulți oameni se bucură de binefacerile ce se revarsă asupra lor datorită gândurilor de bine a celor ce țin la ei și mulți se lovesc la tot pasul de greutăți, fiindcă sunt urmăriți de gânduri aducătoare de nenorocire, gânduri născute din invidie și ură. Un gând însă se poate naște din imagini, dar la fel de adevărat e că se îmbină în forme prin sunete ce prind sens adunate în cuvânt.
Cuvântul și gândul se completează unul pe altul, așa cum o mână ajută pe alta sau un picior pe altul, așa cum un soț iubitor e competat sufletește de celălalt alcătuind un tot sau așa cum Sfânta Treime e unică în fire, deși întreită în persoană. Așadar dacă avem gândul curat, avem și sufletul plin de alese flori duhovnicești, cuvintele noastre sunt atunci înălțătoare asemenea cugetului, faptele împlinitoare de bine, iar viciul nu-și găsește sălaș într-o astfel de locuință.
Cuvântul ziditor de suflet imediat ce-și găsește locaș în cugetul fiecăruia, aduce după sine împlinirea lui, după cum putem observa că toate au fost făcute prin cuvânt, căci „La început a fost Cuvântul, iar Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul“ (Ioan 1, 1)și toate au fost făcute bine „Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut și iată erau foarte bune.“ (Facere 1, 31)
Un cuvânt poate muta munții, poate aduce viață, poate aduce mângâiere dar poate să aducă și dezbinare, ură, moarte.
Să-l privim pe om încă din pruncie când este mângâiat sufletește de cuvântul iubitor al mamei, când învață virtutea dragostei prin dăruirea părinților săi, apoi pe a recunoștinței printr-un singur cuvânt adresat binefăcătorilor lui, dar atât de încălzitor de suflet, mulțumesc, mai pe urmă învață virtutea prieteniei, împate un lucru cu tovarășul său de joacă. Îmi amintesc că dacă primeam și o singură bomboană de la cineva, copil fiind, nu o mâncam asemenea altor tovarăși de joacă, ci o puneam în buzunar, iar când ajungeam acasă o împărțeam cu fratele meu mai mic. Dar tot din pruncie se pot naște și vicile. Din pruncie se naște invidia, virtutea ce este opusă iubirii și care-l însoțește pe omul vicios chiar și pe patul morții, pentru că ea e viermele sufletului, precum dragostea e floarea inimii. Nicio virtute nu e mai mare ca dragostea, precum nicun viciu mai dăunător ca invidia. Cel invidios, din pruncie își dorește să fie mai presus decât tovarășul de joacă, jucăria prietenului să se piardă, iar a sa să fie lăudată. Apoi din invidie se naște mândria și un astfel de copil nu știe să fie recunoscător, iar când părinții îl mustră atunci când greșește preferă să suporte orice pedeapsă doar să nu rostească câteva cuvinte atât de frumoase precum te rog iartă-mă, depărtându-se de smerenie și ascultare.
Sufletul ales își clădește temelia încă din pruncie. Copilul cu suflet bun e împăciuitor, lasă de la sine ca toți să fie mulțumiți, niciodată nu cere lucruri mari, conștient fiind de truda părinților săi de a le obține, pe când copilul cu înclinații vicioase și-ar dori să-și schimbe părinții cu alții mai bogați și cu un statut social mai bun, le cere mereu mai mult și mai mult, de multe ori lucruri imposibile, are sufletul împietrit neînțelegându-le dragostea, dragoste ce ar fi capabilă chiar de sacrificiul suprem, moartea, pentru copilul lor, așa cum Iisus Hristos a acceptat să moară pentru sufletul nostru, iar noi prin felul nostru de a fi nu-i înțelegem dragostea lăsându-ne furați de vicii.
Adultul cu suflet ales este blând, împăciuitor, un adevărat prieten, el își face timp pentru aproapele său oricât de multe probleme ar avea și se implică cu toată dăruirea, vindecând suflete prin căldura dragostei lui, în timp ce adultul mâncat de vicii ca un fruct plin de viermi nu-și mai găsește liniștea până nu adună cât mai multe averi și niciodată nu e mulțumit, nu are timp pentru sufletul său, nu are timp pentru cei ce-l iubesc, este asemenea unei stânci sterpe pe care nu poate să crească nici măcar un fir de iarbă.
Pentru ca un cuvânt să crească în suflet și să aducă rod trebuie sădit cu grijă. Apoi când începe a prinde contur pândește pentru a ieși la lumină și trebuie călăuzit, căci întunericul deșertăciunii îi urmărește fiecare pas, mai apoi când ajunge la deplinătate trebuie ocrotit, iar mai pe urmă începe să aducă roade vrednice.
Grădinarul priceput știe cum să cultive semințele, mai apoi când răsare firul de rod știe cum să-l îngrijească pentru a nu se pierde înăbușit de otrăvuri sau înecat de apă și uscat de soare.
Totul trebuie făcut însă cu multă cumpătare, iarba otrăvitoare smulsă de lângă cea bună, soarele să încălzească, apa să-l ude, însă nimic prea mult, căci nici prea multă căldură, nici prea multă apă nu sunt de folos.
Duhovnicul este asemenea gădinarului. El trebuie să cunoască sufletul fiecărui fiu al său în parte, să se roage Bunului Dumnezeu să-i dea pricepere, să înțeleagă ființa fiecăruia ca mai apoi să sădească spre rod și mântuire în sufletul lor cuvântul înălțător de suflet.
Un cuvânt bun, sădit cu pricepere, e asemenea apei vii din care sufletul însetat poate să guste și să se fericească.
Fiecare cuvânt are suflet. Un cuvânt spus cu dragoste, cu dăruire, este balsam pentru fiecare ființă. Dacă am înțelege cuvintele pline de dragoste ale Bunului Dumnezeu am fi mângâiați de iubirea divină și am trăi fericiți în scurta călătorie a acestei vieți, am trăi mângâiați că în fiecare clipă nu suntem singuri, că cineva ne poartă de grijă și se bucură sau plânge împreună cu noi.
Sufletul fiecărui om, datorită firii păcătoase de după cădere, e asemenea unui animal sălbatic ce așteptă să fie îmblânzit cu toată dragostea și dăruirea pentru a face muguri și a aduce pe urmă rod sau poate să fie asociat cu pomii fructiferi sălbatici ce așteaptă să fie altoiți spre a îndulci și înmulți roadele lor. El mai poate să fie aemenea deșertului în căutare de oază sau asemănat cu o stâncă în căutare de iarbă, arbori și flori.
Pr. Ion Turnea
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote