Am vorbit despre cea mai venerabilă familie călugărească, cea al benedictinilor și despre cea mai numeroasă din zilele noastre, cea a franciscanilor. Am văzut că primii au o propensiune specială spre armonie, spre disciplină și spre frumusețea liturgiei, în timp ce ceilalți sunt orientați spre valoarea sărăciei, spre umanitatea lui Isus, spre frumusețea creației. Dar călugării care se simt atrași să îndeplinească porunca "învățați neamurile"? Aceștia sunt frații predicatori. Dominicanii. Fondatorul lor este o personalitate cunoscută (dar nu chiar ATÂT de cunoscută ca Sf Francisc). Predicatorii au apărut cam când au apărut și minoriții. Deși sunt mai puțin numeroși, Biserica le datorează enorm, ordinul lor acumulând merite cel puțin egale cu cele ale franciscanilor.
Care este charisma lor ? Constituțiunile Sf Dominic sunt limpezi: "Ordinul nostru a fost instituit în principal pentru a predica și a salva sufletele". Dimpotrivă, moștenirea pe care a lăsat-o Sf Francisc fraților lui referitoare la predică este: "Predicați peste tot. Când este absolut necesar, folosiți și cuvintele". Ei bine, dominicanii folosesc în primul rând cuvintele. Sf Francisc a refuzat mereu hirotonia și a murit ca simplu monah. Sf Dominic a fost preot. La urma urmei, predica este una dintre cele trei slujiri ale preoților: ca urmare, dominicanii sunt un ordin de ieromonahi.
Benedictinul caută o mănăstire retrasă, unde să-i poată cânta Domnului. Franciscanul caută o societate de viață evanghelică. Dominicanul caută mari aglomerări urbane ca să predice: acolo este Galileea lui. O poezioară spune "Sf Bernard iubea văile, Sf Benedict munții, Sf Francisc orășelele, Sf Dominic orașele mari". Mănăstirile dominicane sunt mari și se auto-gospodăresc (asemenea lavrelor din Răsărit). Bibliotecile lor sunt cele mai apreciate din întreaga lume monahică, fiindcă dominicanii, ca să poată predica, au nevoie mai întâi să aprofundeze cuvântul Domnului. Au întemeiat celebre universități, care au apărut în cadrul mănăstirilor. Deși o mănăstire dominicană este condusă de un prior (la benedictini se numește "abate"), persoana-cheie este doctorul. Prin "doctor", dominicanii înțeleg teologul sau învățătorul așezământului. Toți frații, începând cu priorul, au obligația de a frecventa lecțiile ținute de el, care sunt zilnice. În afară de biblioteci și unoversități, contribuții majore au adus dominicanii în ceea ce privește Inchiziția. Există tradiția că Sf Dominic a fost primul Mare Inchizitor al Bisericii. El a fost prieten apropiat cu cel mai cunoscut luptător pentru credință din întregul Ev Mediu: Simon de Montfort.
Dominicanii au reguli aspre. Ei postesc în întreaga perioadă dintre 14 Septembrie și Paști. Poartă numai haine de lână. Dormitorul este comun, paturile tari. Acest dualism între rigoarea regulei și imperativul studiului explică de ce dominicanii au produs atât mari mistici cât și mari teologi. Sf. Albertus Magnus a fost dominican. Sf. Catherina din Siena a fost dominicană. Fra Savonarola, poate cel mai puternic predicator, a fost dominican. Tot dominican a fost și titanul scolasticii, Doctorul Angelic, fără discuție cel mai important teolog al Bisericii de la Sf Ap. Paul încoace: Sf Thomas Aquinas.
O ultimă mențiune: dominicanii mai au o charismă specială: aceea de păstrători ai Sf Rozariu. Prin Sf Dominic a primit Biserica, în mod supranatural, Rugăciunea Sf Rozariu. Urmașul din oricare timp al Sf Dominic, superiorul general al Ordinului, este consultat și azi în orice chestiune mai importantă legată de ceva ce ar avea legătură cu Sf Rozariu.
|