View Single Post
  #400  
Vechi 26.05.2012, 18:48:15
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit partea 1

extras dinDin “Călăuză în credința ortodoxă”, Editura Episcopiei Romanului 2003, pr. Cleopa sursa:http://cleopasihastria.wordpress.com...ecioare-maria/


Sectarul: Nu trebuie să dăm prea multă cinstire Fecioarei Maria, și nici nu poate fi preavenerată ca fecioară, pentru că a mai avut și alți copii, care sunt numiți de Sfânta Scriptură frați și surori ai lui Iisus, iar Iisus este numit întâiul născut (Matei 1, 25), de unde urmează că Maria a mai avut ulterior și alți fii. Și într-adevăr Biblia ne vorbește de niște frați ai Domnului și, de asemenea, despre surorile Lui, când redă cuvintele iudeilor, nedumeriți de persoana minunată a Domnului: Au nu este Acesta fiul teslarului? Au nu se numește mama Lui Maria și frații Lui: Iacov și Iosi și Simon și Iuda? Și surorile Lui au nu sunt toate la noi? (Matei 13, 55–56; Marcu 6, 3). Atunci de ce să falsificăm adevărul numind-o pe Maica Domnului Pururea Fecioară și venerând-o ca atare?

Preotul: În citatul prim, expresia întâiul născut nu înseamnă numaidecât că trebuie să presupunem și existența altora născuți ulterior (al doilea, al treilea etc.). Acesta este un fel de a vorbi al Vechiului Testament, unde întâiul născut se numește cel ce deschide întâi pântecele, indiferent dacă va mai avea și alți frați sau nu (Ieș. 13, 2) și unde adeseori numeralul cardinal (1, 2, 3 etc.) este înlocuit ori întrebuințat amestecat cu cel ordinal (întâiul, al doilea, al treilea). Ebraismul acesta a intrat și în felul de vorbire al Noului Testament. În cazul de față întâiul născut înseamnă &unul născut în sens de unicul născut.

Alt înțeles este exclus, deoarece, dacă într-adevăr Iisus ar mai fi avut și alți frați naturali (fii ai Mariei) n-ar fi lăsat-o pe Maica Sa în grija unui apostol, ci în grija vreunui frate al Său. În citatul al doilea, într-adevăr este vorba de frați și de surori ale Domnului. Frații sunt chiar amintiți cu numele și sunt în număr de patru, iar surorile (la plural) trebuie să fi fost cel puțin două.

În Sfânta Scriptură sunt amintiți de mai multe ori (vezi Matei 12, 47–50, Marcu 3, 31; Luca 8, 19; Ioan 2, 12; 7, 3; Fapte 1, 14; I Cor. 9, 5; Gal. 1, 19). Ei însă în nici un caz nu au putut fi frați naturali ai lui Iisus Hristos și fii ai Mariei, mama lui Iisus, pentru că:

1. După o veche și unanimă tradiție, Maria, mama lui Iisus a rămas după naștere fecioară, așa cum a fost prefigurată în vedenia Proorocului Iezechiel (44, 1-3).

2. Mama acestor așa-ziși frați ai Domnului este o altă persoană decât Fecioara Maria, căci este numită în Sfânta Scriptură Maria sau cealaltă Marie(adică deosebită de Maria, Maica Domnului, și de Maria Magdalena) sau sora mamei Lui, Maria lui Cleopa fiind amintită chiar alături de Maica Domnului și în apropierea ei.

Iată textele biblice lămuritoare: Și erau acolo multe femei, privind de departe… între care era Maria Magdalena și Maria, mama lui Iacov și a lui Iosi, și mama fiilor lui Zevedeu (Matei 27, 55–56). Iacov și Iosi sunt doi din cei patru frați ai Domnului (Matei 13, 55). Mama lor așadar este o altă persoană decât Maria, mama lui Iisus. Evanghelistul continuă apoi: Târziu, sâmbătă noaptea…, a venit Maria Magdalena și cealaltă Marie, ca să vadă mormântul (Matei 28, 1). Aici iarăși este vorba de cealaltă Marie care nu poate fi alta decât mama fraților Domnului și despre care a fost vorba și în textul precedent. În chip asemănător scriu și ceilalți evangheliști: Și erau și femei care priveau de departe, între ele Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi, și Salomeea. Iar Maria Magdalena și Maria, mama lui Iacov cel Mic și a lui Iosi, priveau unde L-au pus (Marcu 15, 40, 47).

Același evanghelist scrie apoi: După ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, și Salomea au cumpărat miresme ca să vină să ungă trupul lui Iisus (Marcu 16, 1). Apoi, în alt text: Iar ele erau: Maria Magdalena și Ioana și Maria lui Iacov și celelalte împreună cu ele, care ziceau către apostoli acestea (Luca 24, 10). Și, în sfârșit, altul: Și stăteau lângă Crucea lui Iisus, mama Lui și sora (verișoara) mamei Lui, Maria lui Cleopa, și Maria Magdalena (Ioan 19, 25).

În toate textele de mai sus este vorba de aceleași femei care au luat parte la evenimentele Patimilor și ale Învierii Domnului. Toate sunt pomenite cu numele, numai Maria, mama lui Iacov și a lui Iosi(doi din frații Domnului – Matei 13, 55) este numită în ambele locuri ;Maria, mama lui Iacov, apoi alteori mama lui Iosi sau cealaltă Marie, iar în alte locuri, sora mamei Lui, Maria lui Cleopa. Dar după adevăr este vorba de aceeași persoană, căci totdeauna este numită Maria. Deci frații Domnului având altă mamă decât pe Maria, mama lui Iisus, nu pot fi fii ai Fecioarei Maria și frați naturali ai lui Iisus.

3. Frații Domnului nici ei înșiși nu se numesc frați ci robi și slujitori ai lui Iisus anume după toată probabilitatea – căci certitudine deplină nu există – doi dintre ei, Iacov și Iuda, sunt autorii celor două epistole sobornicești, numite a lui Iacov și respectiv a lui Iuda Or, acolo ei se numesc rob» (Iacov 1, 1) și slujitor (Iuda 1, 1) ai Domnului Iisus, iar nu frați.

4. Dacă ar fi fost frați naturali ai Săi, Hristos i-ar fi făcut apostoli, ori ei n-au fost apostoli. Deși mulți presupun că aceștia doi dintre frații Domnului anume Iacov și Iuda, ar fi identici cu cei doi apostoli care poartă acest nume (Iacov fiind numit la fel cu fratele Domnului, cel mic – în toate listele apostolilor, iar Iuda fratele Domnului ar fi fost Iuda Tadeul); totuși, aceasta este o simplă presupunere, neîndestulător de întemeiată, mai ales că ei înșiși nu se numesc apostoli după cum nu se numesc nici frați ai Domnului iar despre apostoli vorbesc la persoana a treia (Iuda 1, 17). Despre Iacov, fratele Domnului se știe numai că a fost cel dintâi episcop al Ierusalimului și că se bucura de cea mai mare autoritate, atât în fața credincioșilor, cât și în fața apostolilor (Fapte 12, 17; 15, 13), în timp ce Apostolul Iacov al lui Zevedeu fusese ucis (Fapte 12, 2); iar despre celălalt Iacov nu mai putem ști nimic.

5. Hristos ar fi încredințat în grija lor pe Fecioara Maria, iar nu în grija Apostolului Ioan, care, oricum, era mai străin acesteia decât un fiu al ei.

6. Deci frații Domnului nu pot fi nici măcar frați vitregi ai lui Iisus sau fii ai lui Iosif dintr-o căsătorie anterioară a acestuia, deoarece:
a) Nicăieri nu se spune și nicăieri nu se poate presupune că Iosif ar mai fi fost căsătorit și înainte și că ar fi devenit văduv prin divorț. Știm din Tradiție doar atât, că era drept
b) Mama fraților Domnului după cum s-a văzut mai sus, trăia și era în apropierea intimă a Maicii Domnului, ceea ce ar fi fost exclus – pentru motive lesne de înțeles – dacă ea ar fi fost cândva soția lui Iosif, acum divorțată.

7. Ținând seama de faptul că peste tot, în Orient, dar în special la iudei, cuvântul frate se întrebuința și în înțeles mai larg, de văr sau de alte rudenii mai apropiate sau mai îndepărtate, ca de exemplu la Facerea (13, 8), unde Avraam îl numește pe Lot frate deși îi era numai nepot de frate (Fac. 11, 27), trebuie să admitem că și frații Domnului au fost – probabil – veri ai lui Iisus, dar nu veri primari, pentru că deși mama lor este numită soră a Maicii Domnului (Ioan 19, 25), ea nu putea să fi fost soră bună a acesteia, deoarece purta același nume cu Maria, ceea ce numai foarte rar se obișnuia în vechime, ca două surori sau doi frați să poarte același nume. Ci cuvântul soră trebuie să aibă aici, de asemenea, înțelesul de vară, probabil vară primară. În acest caz, fiii ei, numiți frații Domnului ar putea fi cel mult veri secundari ai lui Iisus Hristos.
Reply With Quote