Familia preotului - model de viata crestina
Familia preotului – comuniune de credință și de viață creștină în parohie
Preotul ortodox, spre deosebire de preoții Bisericii Romano-Catolice, are dreptul și privilegiul de a se căsători, de a forma o familie, acest drept și privilegiu fiind în același timp o obligație și o răspundere deosebită în viața socială și pastorală din parohie. Căsătoria preotului ortodox creează datorii mai mari decât pentru ceilalți credincioși, el trebuind să justifice familia sa, nu numai prin dreptul comun tuturor oamenilor, ci și din punct de vedere religios-moral, printr-o viață de familie exemplară și edificatoare.
Căsătoria preotului este căsătoria celui ce este rânduit să slujească lui Dumnezeu, fiind, prin urmare, angajat în lucrarea sa sacerdotală din parohie împreună cu familia sa, aceasta nefiind pentru preot numai un cadru de viețuire cotidiană, ci și o comunitate de viață religioasă și de credință în care preotul își începe propria activitate pastorală, fiind „pepiniera morală a parohiei”. Dată fiind participarea familiei preotului la întreaga sa activitate de formare a credincioșilor și de mântuire a acestora, ea poate contribui pozitiv sau negativ la împlinirea scopului slujirii sacerdotale a preotului, în funcție de nivelul viețuirii duhovnicești în Hristos și de conștientizarea misiunii preoțești, mai ales astăzi, într-o lume din ce în ce mai secularizată.
Activitatea preotului de conducere duhovnicească a credincioșilor trebuie să înceapă întotdeauna cu propria familie, cu soția, copiii, casnicii și rudele sale, aceștia, mai mult decât alți credincioși, trebuie să fie catehizați și moralizați pentru a fi cu adevărat un model de viață creștină. Începând apostolatul preotului cu familia sa, el nu trebuie s-o neglijeze în timp, întrucât de stadiul ei de creștere duhovnicească depinde în mare măsură reușita preotului în chemarea specială a slujirii lui Dumnezeu și a oamenilor și conducerea acestora pe calea mântuirii.
Familia preotului este un aluat care dospește întreaga frământătură, pentru că exemplul, mai mult decât cuvântul, convinge și transformă.
Având în vedere complexitatea misiunii pastorale, preotul nu poate fi duplicitar, el trebuie să fie consecvent în comportament și în misiunea sa, neputând fi păstor în parohie, neglijând și fiind dezinteresat față de familia sa, care ar trebui să constituie piatra de temelie a propriei misiuni preoțești. A face abstracție de propria familie în activitatea de parohie, înseamnă imposibilitatea de a zidi, de a-i îndrepta pe alții, fără a fi susținut prin puterea exemplului propriei familii. Oare cum poți să-i îndrepți și să-i mântuiești pe alții, dacă propria familie este exclusă și neglijată în lucrarea de mântuire a credincioșilor ? Cum vor înțelege și accepta ceilalți credincioși mijloacele de dobândire a mântuirii, dacă însăși familia preotului, în care el viețuiește zilnic, nu le înțelege și nu le primește ? Însăși misiunea preotului este în pericol, cuvântul lui nu mai este cuvânt cu putere multă, convingător și ziditor, dacă toate acestea nu sunt însoțite de putea exemplului vieții personale și a propriei familii, aceasta din urmă fiind factor de păstrare și promovare a vieții religios-morale în parohie, precum și factor de coeziune socială și duhovnicească în comunitatea locală de viață în Hristos.
Casa preotului trebuie să fie „pârga parohiei, pârga Bisericii, început și model de casă creștină, de comunitate creștină, de obște credincioasă, de viață religioasă-morală”, familia preotului fiind prima sa carte de vizită care contribuie decisiv în activitatea pastorală[10]. Apostolul neamurilor, Sfântul Apostol Pavel, face o asemănare firească sub aspect moral între casa creștină și casa lui Dumnezeu, Biserica, toți creștinii trebuind să-și conducă cu moralitate casa: „Iar dacă cineva nu poartă grijă de ai săi, și mai ales de cei ai casei, s-a lepădat de credință și este mai rău decât un necredincios” (I Tim. V, 8). Cu atât mai mult clericul care poartă de grijă comunității creștine de acasă, „având copii ascultători cu toată bunăcuviința” (I Tim. III, 4), trebuie să conducă cu toată responsabilitatea, înțelepciunea și puterea exemplului comunitatea locală pentru care a fost rânduit de episcopul său. Căci dacă preotul în calitatea sa de părinte al propriei familii, nu reușește să conducă bine și cu bunăcuviință pe membrii acesteia, care trebuie să fie pildă și îndemn pentru ceilalți, cum va putea unul ca acesta să-i conducă pe credincioșii săi pe calea mântuirii, cu credință și cu dragoste ? Cu privire la un astfel de cleric, Sfântul Apostol Pavel întreabă: „Iar de nu știe cineva casa sa să și-o chivernisească, cum va purta grijă de Biserica lui Dumnezeu ?” (I Tim. III, 12).
Dar, nu numai preotul trebuie să aibă calitățile de părinte responsabil pentru casa lui Dumnezeu și a sa, ci și soția credincioasă trebuie să fie conștientă de sfințenia și de răspunderea preoției, fiind sprijin și mângâiere pentru preot, participând la necazurile și la bucuriile activității pastorale în parohie.
Copiii preotului au datoria unui comportament demn în fața oamenilor, o purtare frumoasă prin care să se distingă de cei mai puțin inițiați în tainele credinței și ale slujirii lui Dumnezeu, participând astfel, în mod direct, alături de mama lor la misiunea preoțească a părintelui lor.
O soție nepăsătoare, neserioasă, vanitoasă, nepotrivită cu chemarea preotului, precum și copiii neascultători, imorali și aroganți pot afecta lucrarea preotului ca părinte duhovnicesc pentru enoriașii săi, expunându-l pe acesta chiar unei situații scandaloase prin comportamentul imoral al membrilor familiei sale.
Soția și copiii preotului trebuie să fie modele de urmat pentru ceilalți credincioși, ascultându-l obiectiv pe preot și învățând ca orice credincios, fiind în același timp cei dintâi care se pronunță asupra activității preotului, corectând ceea ce se poate corecta în cuvântul, atitudinea și poziția sa față de credincioși, având cea mai sinceră apreciere asupra lucrării sale.
Preotul, în activitatea sa în parohie, nu trebuie să se limiteze numai la predică și la serviciile religioase, el trebuie să verifice roadele muncii sale pe terenul sufletesc al credincioșilor săi, în ce măsură aceștia ascultă cuvântul și îl fac să rodească în viața lor. Cel mai bun confident al preotului pentru cunoașterea stării sufletești a credincioșilor este soția sa, care trebuie să fie obiectivă și să nu-l descurajeze pe preot în misiunea sa. Însuși preotul ar trebui s-o facă pe soția sa conștientă de lucrarea lor comună, de greutățile, dar și de mulțumirile sufletești pe care o astfel de lucrare sfântă le poate aduce, slujirea pastorală a preotului neputând fi separată de familia sa, de colaborarea cu aceasta pentru împlinirea scopului ultim al slujirii preoțești, mântuirea credincioșilor.
Locul în care soția preotului poate activa cu cele mai bune rezultate este comitetul parohial. În cadrul său lucrează femei evlavioase din parohie, pline de entuziasm și de inițiativă în a-l ajuta pe preot în lucrarea de întreținere și de înfrumusețare a locașului de cult. Aici, soția preotului se poate afirma prin delicatețea, sensibilitatea și simțul ei practic, fiind de real folos preotului în lucrarea sa pastorală, chiar un Ierarh al Bisericii noastre afirma: „preotesele sunt jumătatea misionară a preotului în parohie”. În plus, prestigiul de care se bucură în calitatea sa de soție a preotului, contribuie decisiv în asigurarea succesului în lucrarea comitetului parohial.
Dar, pentru a se realiza toate acestea, preotul trebuie să facă o bună alegere a soției care asigură împlinirea prin împreună-lucrare a sarcinilor ce decurg din activitatea pastorală a preotului. Soția trebuie să fie potrivită sufletește cu misiunea preoțească, să conștientizeze responsabilitățile unei astfel de chemări. Dacă rămâne străină față de aspirațiile sacerdotale, nu numai că nu-l ajută pe preot, dar îl și împiedică și-l demoralizează în lucrarea lui sfântă. Astfel, soția preotului trebuie să fie formată în acest spirit de către preot pentru a corespunde împreună cu toată familia chemării sfinte de a-I sluji lui Dumnezeu și oamenilor. Atunci când preotul face o bună alegere privind soția sa, ea corespunzând sufletește misiunii sale de preot, se asigură nu numai o căsnicie fericită a preotului, dar și o bună colaborare și armonie în opera sa în parohie[13]. După cuvintele înțeleptului Solomon „cel ce găsește o femeie bună află un lucru de mare preț și dobândește bunăvoirea lui Dumnezeu” (Pilde XVIII, 22), iar „femeia virtuoasă este o cunună pentru bărbatul ei” (Pilde XII, 4). Așadar și pentru preot, o femeie virtuoasă este ajutor și bucurie omenească și duhovnicească, lucrând împreună, în comuniune, la mântuirea proprie și a credincioșilor încredințați preotului.
În cazul unei alegeri nepotrivite, preotul este nevoit, fie să trăiască o viață plină de neplăceri, fie dacă se desparte de soția sa să fie expus criticilor, diferitelor greutăți și piedici, slujind fără personalitate și cu o moralitate pusă la îndoială, putând fi chiar pedepsit cu depunerea. Astfel, o eventuală nepotrivire a soției cu slujirea preotului are numeroase repercursiuni asupra vieții de familie, dar și asupra familiei mai mari care este parohia. Având o soție leneșă, neglijentă, avară, nepricepută și ocupându-se numai de plăcerile vieții pământești, cu cochetăria și cu petrecerile, preotul va fi cu siguranță afectat pe cele două planuri ale vieții lui, cel al vieții de acasă și cel al vieții de slujire preoțească.
|