In scripturile budiste sunt analizate urmatoarele tipuri de vacuitati:
doua vacuitati din pespectiva persoanei
1)vacuitatea persoanelor
2)vacuitatea fenomenelor, in general
doua vacuitati din perspectiva proceselor
1)vacuitatea agentilor
2)vacuitatea proceselor - vacuitatea agregarii / vacuitatea dezintegrarii
16 vacuitati din perspectiva experientei contemplative
1)vacuitatea interiorului
2)vacuitatea exteriorului
3)vacuitatea interiorului si exteriorului
4)vacuitatea vacuitatii
5)vacuitatea infinitatii
6)vacuitatea nirvanei
7)vacuitatea productiei
8)vacuitatea non-produsului
9)vacuitatea "dincolo de extreme"
10)vacuitatea "fara inceputului" si "fara sfarsitului"
11)vacuitatea virtutii
12)vacuitatea naturii ultime
13)vacuitatea tuturor fenomenelor
14)vacuitatea definitiilor
15)vacuitatea neobservabilului / vacuitatea curgerii temporale
16)vacuitatea "nici o entitate" / vacuitatea asamblarii cauzelor si conditiilor
4 vacuitati din perspectiva starii
1)vacuitatea lucrurilor
2)vacuitatea non-lucrurilor
3)vacuitatea naturii
4)vacuitatea altor entitati
Toate vacuitatile au aceeasi natura, asa cum apa dintr-o cana are aceeasi natura cu apa dintr-o alta cana.
Difera doar suportul care exprima vacuitatea.
Aceste diviziuni ale vacuitatii sunt explicate in detaliu pentru eliminarea progresiva a tuturor fixatiilor / conceptiilor gresite cu privire la natura ultima a realitatii.
|