DIN NOU DESPRE NOI
Un grup etnic care se amestecă semnificativ cu un alt grup etnic își pierde identitatea și nu-și mai poate păstra numele chiar dacă își păstrează limba pe care o vorbește.
Așa s-a îmtâmplat cu toți locuitorii Imperiului Roman care au supraviețuit prăbușirii acestuia și marilor migrații.
Noi suntem singurul popor de origine latină care am păstrat numele de roman.
Străinii ne-au numit și ei tot romani. Valah, vlah, însemnă în slavonă roman.
Ulterior cuvântul roman s-a transformat, prin evoluția limbii, în român.
Dacă nu am fi români nu ne-am fi spus și nu ni s-ar fi spus români.
Conștiința originii noastre romane a fost foarte puternică la noi și pe bună dreptate.
Traian a colonizat Dacia aducând, cum spune un izvor, „mulțimi nesfârșite” (infinitae copiae) din întreg Imperiul Roman (ex toto orbe Romana).
În Dacia, spre deosebire de alte provincii romane, colonizarea s-a făcut sistematic, programatic fiind inițiată chiar de împărat.
Faptul că majoritatea coloniștilor provenea din provinciile imperiului și nu din Italia nu are nicio însemnătate.
Imperiul era în culmea puterii, toate provinciile erau romanizaze și, lucru foarte important, provicialii se considerau ei înșiși romani pentru că aveau aceleași drepturi și oportunități ca italicii. Era o mândrie să poți spune „cives romanus sum” (sunt cetățean roman).
Traian însuși nu era din Italia.
Coloniștii romani din Dacia erau atât de numeroși, că împăratul Adrian, care voia să abandoneze provincia, a fost nevoit să renunțe la idee pentru a nu-i lăsa pe mâna barbarilor.
Coloniștilor li s-au adăugat veteranii legiunilor staționate în Dacia.
Numărul veteranilor a fost și el mare.
În limba română omului în vârstă i se spune bătrân, cuvânt care provine din latinescul veteranus.
Faptul că acest termen s-a impus dovedește frecvența lui și a celor numiți astfel.
Numărul mare al veteranilor se explică prin faptul că procesul așezării lor în Dacia a durat vreme îndelungată, adică tot atât cât au stat și trupele romane la noi.
Dacii au suferit pierderi mari în timpul războaielor cu Traian.
Mulți bărbați au murit în luptă sau au fost capturați și vânduți ca sclavi în imperiu.
După cucerire numeroși daci erau înrolați în armata romană și trimiși în diferite provincii unde după satisfacerea serviciului militar de 20-25 de ani primeau pământ și cetățenie romană. Toți acești daci nu mai reveneau în Țara lor.
Cohors III Dacorum Equitata își avea garnizoana în Macedonia și a participat la o expediție în Mesopotamia.
Vexilatio Dacorum Parthica păzea lângă Tigru și Eufrat hotarul cu parții.
O cohortă de daci e atestată în Britania.
Cei mai mulți dintre dacii rămași în provincia Dacia erau femei, bătrâni și copii și au fost romanizați rapid.
După cum se vede din inscripții după o generație sau cel mult două dacii au adoptat chiar nume proprii romane.
Romanizarea nu s-a limitat la Dacia Romană.
Și restul Daciei era controlat de romani.
În Muntenia, Moldova și Basarabia au existat trupe romane, s-au construit castre, fortificații și drumuri.
Bugeacul, sudul Basrabiei, făcea chiar parte din provincia Moesia Inferioară.
La retragerea legiunior întreaga Dacie era romanizată și peste tot se vorbea latina în varianta ei popualară.
Slavii sunt un grup de popoare care au ca loc de origine Polonia de azi.
Mongolii, în migrația lor, i-au târât după ei și pe slavi care s-au despărțit în trei grupuri mari: slavii de răsărit (rușii, rutenii), slavii de apus (polonii, cehii, slovacii) și slavii de sud (sârbii, bulgarii).
Slavii de sud, pentru a ajunge pe locurile unde trăiesc azi, au trebuit să treacă prin Dacia. Venirea slavilor are loc în secolul al VI-lea când vin și avarii.
O parte din triburile slave au rămas pentru totdeauna în Dacia.
Slavii stabiliți în Dacia au locuit veacuri întregi împreună cu românii și treptat au adoptat limba și obiceiurile românești.
Prin urmare slavii din Dacia au fost asimilați.
Slavii nu au avut un rol hotărâtor în formarea poporului român.
La venirea lor poporul nostru era deja format în cea mai mare parte.
Etnic romanitatea noastră e constituită pe o bază daco-romană.
Avem și sânge dac și sânge roman.
Ideea romanității poporului nostru o găsim pentru prima dată consemnată în scris la cronicarii moldoveni și munteni.
Marele vornic moldovean Grigore Ureche scria despre originea comună, romană, a tutror românilor: „Românii, câți se află locuitori în Țara Ungurească și la Ardeal și la Maramureșu de la un loc sunt cu moldovenii și toți de la Râm (Roma) se trag. [...]
Și locuitorii Țării Românești [...] sunt o seminție cu moldovenii.” (Grigore Ureche, Letopisețul Țării Moldovei, Editura P.P. Panaitescu, București, 1958, p. 134; Cf. și Gândirea social-politică despre unire (1859), Culegere, București, Editura Politică, p. 12.)
Contemporanul său muntean, stolnicul Constantin Cantacuzino, afirmă și el originea comună a tuturor românilor: „Însă rumânii înțeleg nu numai ceștia de aici, ce si din Ardeal, carii înca și mai numeroși sunt, și moldovenii, și toți câți și într-altă parte să află și au această limbă (româna) [...] tot unii sunt. Ce dară pe aceștia, cum zic, tot romani îi ținem, că toți aceștia dintr-o fântâna au izvorat și cură.” ( Ene, Virgiliu; Cronicari munteni, Editura Albatros, București, 1973, pag. 194)
Despre cronicarii Grigore Ureche și Constantin Cantacuzino nu se poate spune, cum s-a spus fără temei despre reprezentanții Școlii ardelene, că ar promova catolicismul.
Ideea principală susținuită de Școala ardeleană e tot originea noastră romană.
Învățații transilvăneni preiau de la cronicarii munteni și moldoveni ideea romanității noastre și o dezvoltă susținând-o cu argumente istorice și filologice.
Figuri importante ale Școlii ardelene, între care se numără și Petru Maior, au creat adevărate monumente culturale și istorice puse în slujba renașterii neamului nostru.
Aceste lucrări au constituit baza teoretică a deșteptării sentimentului național românesc.
Petru Maior arăta: „Deci romanii aceia, la anul de la urzirea Romei 858... trimiși de împăratul Traian, ca să stăpânească satele și orașele, cuprinseră Dacia toată prin Banat până la Dunăre... De la acești stăpânitori ai Daciei romane este acel neam... carii pre limba lor se cheamă romani adică români.” ( P. Maior, Istoria pentru începutul românilor în Dacia, Gherla, 1883, p. 11; Cf. și Antologia Gândirii social-potitice revoluționare și democratice românești, p. 51 -52)
Conștiința latinității noastre, afirmarea ei, ne-au ajutat să ne apărăm de detractorii care au încercat să ne tăgăduiască dreptul de a fi noi înșine și de a trăi în Țara noastră.
Demonstrarea latinității, romanității și continuității noastre a reprezentat „reazimul constant și de nebiruit al unei lupte milenare pentru păstrarea ființei etnice.” (B. Teodorescu, N. Iorga si educația maselor, București, 1967, p.27)
Popescu Angela
Bibliografie
Gheorghe I. Brătianu, O enigmă și un miracol istoric: poporul român, București 1940
Petre P. Panaitescu, Istoria românilor, București, 1941
Constantin C. Giurescu, Dinu C. Giurescu, Istoria românilor din cele mai vechi timpuri până astăzi. ed. a II-a revăzută și adăugită, București, 1972
Academician Constantin Gh. Marinescu, prof. univ. dr. Ion Gh. Marinescu, Originea daco-romană a poporului român în spiritualitatea națională, site-ul DacoRomania
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|