Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75
In scripturile budiste sunt analizate urmatoarele tipuri de vacuitati:
doua vacuitati din pespectiva persoanei
1)vacuitatea persoanelor
2)vacuitatea fenomenelor, in general
doua vacuitati din perspectiva proceselor
1)vacuitatea agentilor
2)vacuitatea proceselor - vacuitatea agregarii / vacuitatea dezintegrarii
16 vacuitati din perspectiva experientei contemplative
1)vacuitatea interiorului
2)vacuitatea exteriorului
3)vacuitatea interiorului si exteriorului
4)vacuitatea vacuitatii
5)vacuitatea infinitatii
6)vacuitatea nirvanei
7)vacuitatea productiei
8)vacuitatea non-produsului
9)vacuitatea "dincolo de extreme"
10)vacuitatea "fara inceputului" si "fara sfarsitului"
11)vacuitatea virtutii
12)vacuitatea naturii ultime
13)vacuitatea tuturor fenomenelor
14)vacuitatea definitiilor
15)vacuitatea neobservabilului / vacuitatea curgerii temporale
16)vacuitatea "nici o entitate" / vacuitatea asamblarii cauzelor si conditiilor
4 vacuitati din perspectiva starii
1)vacuitatea lucrurilor
2)vacuitatea non-lucrurilor
3)vacuitatea naturii
4)vacuitatea altor entitati
Toate vacuitatile au aceeasi natura, asa cum apa dintr-o cana are aceeasi natura cu apa dintr-o alta cana.
Difera doar suportul care exprima vacuitatea.
Aceste diviziuni ale vacuitatii sunt explicate in detaliu pentru eliminarea progresiva a tuturor fixatiilor / conceptiilor gresite cu privire la natura ultima a realitatii.
|
Vacuitatea unui anumit aspect inseamna ca acel aspect nu are o consistenta in sine, intrinseca ci
depinde de cauze si conditii.
Toate fenomenele, in general,
depind de cauze si conditii.
Un rege, ca de altfel un sarac gandesc insa ca sunt asa prin insasi natura lor.
Epifania - scanteia realizarii cognitive a inconsistentei - se numeste Vacuitate.
Aceasta
nu inseamna ca acel aspect nu exista - ci ca nu exista intrinsec "prin sine".
Este nevoie de o anumita agerime a mintii care sa surprinda simultan acest aspect cognitiv subtil asociat cu obiectele experientei de zi cu zi.
Aceasta realizare pe un anumit aspect este ca un mic catharsis interior - este resimtita in inima ca o mica eliberare sau usurare.
Pentru ca este UN ADEVAR aceasta experienta cognitiva este denumita o acumulare discreta de intelepciune.
--------------
Primele doua forme de vacuitate, sunt considerate "
clasice" - pentru ca expunerea
Caii Profunde a inceput cu acestea.
Celelalte au fot predate ulterior de catre Budha, acelor discipoli cu profunde experiente meditative.