Sf.Niceta-continuare
Reluând problema dintr-un punct de vedere mai extins și cu bogate legături cu trecutul Bisericii românești, I.P.S. Dr. Nestor Vornicescu, Mitropolitul Olteniei, caracterizează astfel lucrarea misionară a lui Niceta: „Și-a desfășurat activitatea sa proeminentă de arhipăstor, catehetică, misionară și teologică în spațiul daco-roman din sudul Dunării, dar ipotetic în modul cel mai plauzibil, fie direct, fie indirect - prin misionarii săi - și în nordul Dunării” . După analiza scrierilor acestuia, care au un caracter catehetic-misionar prin excelență și ținând seama de activitatea misionară atât de prestigioasă a celebrului ierarh, Înalt Preasfinția Sa afirmă în concluzie: „În concepția unor episcopi ca Sfântul Niceta de Remesiana, spațiul chemării lor evanghelice la mântuire era infinit, iar infinitatea spirituală dacică - element de structură ființială și la episcopul de Remesiana - găsea un impuls nou în imperativul creștin al mântuirii oamenilor; în lumina acestui imperativ și-a desfășurat sfânta sa lucrare de convertire în spațiul Daciei Mari, pentru același popor creștin atât din dreapta cât și din stânga Dunării”.
După cum rezultă din prezentarea de până acum, părerea că Sfântul Niceta și-a întins activitatea sa și în nordul Dunării este susținută, uneori cu prudență, la modul ipotetic, avându-se în vedere mai ales zelul de misionar, credința puternică și însușirile personale de catehet erudit ale acestui memorabil episcop. În ceea ce ne privește, socotim că „se poate admite că osârdia episcopului misionar din Remesiana și-a întins autoritatea și pe meleagurile locuite, în acele vremuri frământate, de strămoșii noștri, dacă nu direct, desigur prin călugării săi ajutători”. Această concluzie este sprijinită și de caracterul dinamic al lexicului creștin de origine latină și greco-latină întrebuințat de Sfântul Niceta, ca și de ecoul amintirii predicii sau al scrierilor sale, la nordul Dunării în literatura religioasă populară românească.
Sfântul Niceta s-a folosit în această activitate misionară și pastorală și de opere scrise. Moștenirea literară ajunsă până la noi de la el îl arată pe autor ca pe un teolog erudit al timpului, care veghea cu strășnicie la apărarea dreptei-credințe. În această privință, un manuscris latin din veacul al IX-lea precizează: „Apoi trebuie spus pe scurt în ce fel poate să fie înțeles însuși Simbolul credinței, după cum l-au tâlcuit și învățătorii Sfintei Biserici a lui Dumnezeu, adică Fericitul Atanasie, Ilarie, Niceta, Ieronim, Ambrozie, Augustin, Ghenadie, Fulgențiu, Isidor și ceilalți, sau cum ne-au învățat venerabilii învățători ai noștri”. Așezarea lui Niceta între Ilarie și Ieronim arată prestigiul de care se bucurau scrierile sale.
Pe baza unor manuscrise, lui Niceta i se atribuie, între altele, următoarele scrieri: Despre diferitele numiri ale Domnului nostru Iisus Hristos (De diversis appellationibus), Despre privegherea robilor lui Dumnezeu (De vigiliis servorum Dei), Despre folosul cântării de psalmi (De psalmodiae bono) și imnul Pe Tine, Dumnezeule, Te lăudăm (Te Deum laudamus). După conținut scrierile acestea se pot împărți în două categorii: unele, cu preocupări catehetice, didactice, prin care autorul făcea cunoscută învățătura creștină catehumenilor săi sau întărea această învățătură apărând-o de rătăcirile ereticilor și de superstițiile păgânilor; altele, cu conținut practic, privind viața liturgică a comunității creștine: participarea la slujbe, atitudinea în timpul serviciului divin, cântarea în comun, ținuta vestimentară etc.
Despre diferitele numiri... este un mic tratat dogmatic cu caracter polemic și ținută de predică asupra numirilor date Mântuitorului Iisus Hristos în Sfânta Scriptură. Sunt evocate numele și numirile: Cuvânt, Înțelepciune, Lumină, Putere, Dreapta (mână), Braț, Înger, Om, Miel, Oaie, Preot, Cale, Adevăr, Viața, Viță-de-vie, Dreptate, Răscumpărare, Pline, Piatră, Doctor, Izvor de apă vie, Pace, Judecător, Ușă. Domnul și Mântuitorul Iisus Hristos „este numit - toate acestea, fiindcă este unul și același, Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeul nostru, ca să se cunoască rațiunea puterii și stăpânirii Lui”. În partea a doua sunt arătate sensurile acestor numiri, iar în partea a treia, aplicarea în viața creștinului. Trăirea în adevărul numelui lui Hristos îl întărește pe creștin în toate împrejurările vieții sale pământești, făcîndu-l să meargă neabătut către „tainele cerului” și „părtășia îngerilor”. Reținem dubla tâlcuire în viață a numelui Mântuitorului Hristos. (Pace): „Se numește Pace, fiindcă a strâns laolaltă pe cei dezbinați și ne-a împăcat cu Dumnezeu-Tatăl”... „Dacă te chinuie mânia și te neliniștește neînțelegerea cu semenii tăi, mergi la Hristos, căci El este Pacea, ca să te împaci cu Tatăl și să iubești pe orice om după cum socotești că trebuie să fii iubit și tu”.
Opera care l-a făcut foarte cunoscut pe neobositul apostol este un catehism alcătuit pentru cei ce se pregătesc să primească Sfânta Taină a Botezului. Ulterior el a fost numit și cunoscut cu titlul de Cărticele de învățătură. Din cele trei fragmente rămase din cartea întâi a catehismului se poate constata capacitatea Sfântului Niceta de a mijloci cunoștințele, dragostea lui părintească față de cei doritori să se instruiască în învățătura ortodoxă. Se cuvine ca cei ce vin la credință să cerceteze amănunțit adevărurile necesare. Cel ce vine la Botez nu poate să prevadă o binefacere mai mare decât aceasta ce-i stă în față. Căci ce poate să fie mai bun decât hotărârea omului de a deveni din păgân credincios, din păcătos drept, din sclav liber, din dușman prietenul lui Dumnezeu și moștenitor al împărăției cerești ?
Catehismul se adresează tuturor căci Botezul nu face părtinire, ci se acordă oricărui credincios: celui liber și sclavului, bărbatului și femeii, bogatului și săracului, cetățeanului roman și barbarului, cu condiția de a părăsi pe omul cel vechi al păcatului și a se înnoi sufletește, potrivit cuvântului Apostolului Pavel, prin care a vorbit Dumnezeu: „...v-ați dezbrăcat de omul cel vechi, dimpreună cu faptele lui, și v-ați îmbrăcat cu cel nou, care se înnoiește, spre deplină cunoștință, după chipul Celui ce l-a zidit” (Col. 3,9,10).
Catehumenul este socotit un oaspete și vecin al credincioșilor; el aude de afară tainele, dar nu le înțelege; simte harul, dar nu și-l însușește, însă din acest moment, el începe să se numească om credincios. Cei ce vin la Botez se curățesc întocmai ca printr-un foc purificator, deoarece cuvintele Domnului din care sunt alcătuite exorcismele sunt ca niște flăcări. „Lepădările de diavol” pregătesc primirea harului.
Combătând rătăcirile păgânismului, Sfântul Niceta vorbește despre puterea rugăciunii împotriva păcatului care vine de la diavol. Cel ce se instruiește cu privire la credință, pentru a nu păcătui, să rostească: „Cred în Dumnezeu Tatăl Atotputernicul” și celelalte. Simbolul de credință trebuie învățat pe dinafară, „ca el să țină, prin memorare, scurtimea simbolului în inimă”, și să-l rostească zilnic înainte de culcare și la sculare, meditând asupra lui în orice ceas. De asemenea, să rostească Rugăciunea domnească și să se întărească cu semnul crucii împotriva diavolului. De altfel, autorul combate și alte rătăciri păgânești, din acea epocă. Zeci de pagini condamnă ghicirea viitorului cu ajutorul horoscopului.
Cartea a cincea din amintitul catehism, Despre simbolul credinței, este una dintre cele mai valoroase tâlcuri a Crezului. Aici aflăm o amănunțită expunere despre credința în Sfânta Biserică Sobornicească (catolică). Biserica înseamnă adunarea tuturor sfinților, și învățatul episcop dezvoltă această definiție făcând următoarea precizare: „De la începutul lumii, fie patriarhii Avraam, Isaac și Iacov, fie profeții, fie apostolii, fie mucenicii, fie ceilalți drepți care au fost, care sunt și care vor fi, formează o singură Biserică, fiindcă au fost sfințiți într-o singură credință și mărturisire, au fost însemnați într-un singur Duh, au constituit un singur trup. Capul acestui trup se arată că este Hristos, după cum s-a scris” (Efes. 1, 22; 5, 23; Col. 1, 17). Ei spun încă mai mult. Chiar îngerii, puterile și stăpâniile cerești se unesc în această Biserică-una, fiindcă ne învață apostolul că „în Hristos au fost împăcate toate, nu numai cele ce sunt pe pământ, ci chiar cele din cer” (Col. 1, 20). Așadar, crezi că în această Biserică-una, vei dobândi „comuniunea sfinților” (cap. 10). Prin „comuniunea sfnților”, Sfântul Niceta înțelege legătura harică supranaturală, care unește pe toți credincioșii împărăției lui Dumnezeu, pe cei din viața aceasta și pe cei din Biserica triumfătoare, într-o mare familie spirituală.
Apostolul daco-roman îi îndeamnă pe credincioși să țină cu tărie la Biserica sobornicească în care se păstrează adevărul de credință ortodox. „Într-adevăr, spune el, sunt și false biserici, dar tu să nu ai nimic comun cu ele, ca, de exemplu, a maniheilor, a catafrigienilor, a marcioniților sau ale celorlalți eretici sau schismatici, pentru că ei încetează de a mai face parte din această Biserică Sfântă. Ei cred în învățături diavolești ale înșelătorului și cred astfel și lucrează altfel decât a poruncit Hristos Domnul și decât au transmis apostolii” (cap. 10). Reținem că Sfântul Niceta nu prezenta învățătura despre Biserică teoretic, ci o lega de viața credincioșilor spre a-i ține strâns uniți în mărturisirea credinței ortodoxe. El este primul care a dat creștinătății ideea despre dimensiunea verticală și orizontală a Bisericii, expusă simplu, clar și cuprinzător, în expresia „comuniunea sfinților”, învățătură păstrată de Ortodoxie cu sensul ei inițial, patristic.
|